Hej!
Vi är igång och renoverar vår lägenhet från mitten av 30-talet.
I vardagsrummet är tapeterna i halvbra skick och man kan tydligt se gamla spacklingar, tapet som släpper på några ställen, en tydlig kant där det suttit en bård mm.
Här tänkte vi ta in en hantverkare för att få det bra gjort när vi ändå är i farten.
Väggarna är tegel + puts + tapet + flera lager färg.

Vi har varit i kontakt med några olika firmor, bland annat en mindre byggfirma som gör lite allt möjligt och en en ren målerifirma.
I deras offerter har de angett olika tillvägagångssätt och där har vi fastnat, anledningen till att vi vill ta in en extern är ju just för att vi inte har kompetensen att göra den typen av bedömning.

Byggfirman vill riva tapeterna, slipa och bredspackla för att sedan måla på det.
Målerifirman tänker också riva tapet och bredspackla men hävdar att man dessutom måste sätta en microlit-väv när man rivit tapeterna med argumentet att tapeten fungerat som en armering mot microsprickor i putsen.

Är det någon som har kunskap här?
Tacksam för hjälp :)

Bästa svaret

Målerifirman har rätt. Finns risk för sprickbildning även om den är liten. Gammalt hus med tegel/ puts har nog rört sig färdigt. Mvh

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
J
Vi har ett trähus med putsade väggar som är mer än 100 år gammalt. Rör sig troligen betydligt mer än ett tegelhus. Byggfirmor verkar livrädda för puts. Där det sitter glasfiberväv så rynkar sig den om det rör sig mkt (på nåt enstaka ställe i huset). På målade eller tapetserade väggar så kan en hårfin spricka synas (spec på målat). På tapet kan jag inte komma på att det syns nånstans. På målad puts kan det synas på ett fåtal ställen. Jag tycker inte det är skäl att sätta microlit på mina väggar. Har en professionell hantverkare kollat era väggar så är väl det mer värt en ett amatörråd på ett forum. Men jag tror många hantverkare gillar moderna lösningar och är oroliga för gamla tekniker.

Om det inte är stora problem med sättningar och liknande skulle jag inte oroa mig för att köra utan mikrolit. Men säkert kan folk reklamera om en spricka uppkommer, det vill nog inte firman. Därför verkar de föreslå att klä väggar i mikrolit, renoveringstapet, renoveringsgips mm. Har det funkat i nästan 100 år, varför ska det inte funka ett tag till? Jag skulle köra utan det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.