Byggahus.se
B
Hej. Igår rev vi ett golv med förmodat asbestpapp under. Nu är olyckan redan skedd. Vad borde vi göra för att minimera skadan? Torka ur rummet med blöta trasor? Elda upp huset?
Vet redan att det var jävligt korkat så svar gällande det undanbedes. Mvh
 
JanneJanne123
Börja med att om möjligt stäng ordentligt där ni har rivit och skicka sedan in en bit av det nu misstänker är asbest för analys. Vädra är inte heller fel i förebyggande syfte.
 
  • Gilla
Marcus0321 och 3 till
  • Laddar…
Håller delvis med ovanstående. Stäng rummet och skicka prov på analys.
Däremot håller jag inte med om vädringen. Jag tänker på risken att det blåser och att du därmed får övertryck i rummet. Då kommer du få lufttransport från rummet in i resten av huset. Stäng igen allt innan du vet att du faktiskt har asbest. Det tar bara någon dag.
 
  • Gilla
Kemiläraren
  • Laddar…
B
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Börja med att om möjligt stäng ordentligt där ni har rivit och skicka sedan in en bit av det nu misstänker är asbest för analys. Vädra är inte heller fel i förebyggande syfte.
Tack för svar. Jag är ganska säker på att det är asbest iaf i pappen. Den brinner inte.
Rummet som är ganska litet är stängt och fönstret har stått öppet i natt. Vad mer borde vi göra om ett prov bekräftar asbest?
 
B
P PatrikJo skrev:
Håller delvis med ovanstående. Stäng rummet och skicka prov på analys.
Däremot håller jag inte med om vädringen. Jag tänker på risken att det blåser och att du därmed får övertryck i rummet. Då kommer du få lufttransport från rummet in i resten av huset. Stäng igen allt innan du vet att du faktiskt har asbest. Det tar bara någon dag.
Rummet är ett gammalt kök med passiv ventilation via murstock. Så jag tror det är undertryck naturligt i rummet. Men vad borde vi göra mer om ett prov visar på asbest?
 
Staffans2000
B Bagg1 skrev:
Rummet är ett gammalt kök med passiv ventilation via murstock. Så jag tror det är undertryck naturligt i rummet. Men vad borde vi göra mer om ett prov visar på asbest?
Sluta upp med att läsa på Internet, samt våttorka.

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
eavogels och 24 till
  • Laddar…
JanneJanne123
P PatrikJo skrev:
Däremot håller jag inte med om vädringen.
Det är en god poäng, bättre att vara säker än ledsen.
 
B
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Sluta upp med att läsa på Internet, samt våttorka.

Staffan
Tack för bra svar Stefan
 
Tro gör du i kyrkan. Skicka till (snabb)analys för typ en tusing för att bekräfta. För att städa behöver du skyddsmask- den köper du på bygghandeln eller liknande. Säkerställ att du får rätt filter. Använd gärna separat klädsel så du sen inte drar runt det i plaggen.
 
  • Gilla
leffeisala och 2 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
För att städa behöver du skyddsmask- den köper du på bygghandeln eller liknande.
Rätt filter ska vara partikelfilter P3. Köp en engångsoverall också, typ 3M, och släng bort den när du är klar.
 
  • Gilla
ffredrik_s och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
B Bagg1 skrev:
Tack för bra svar Stefan
Varsågod. Bra svar är gärna koncisa.

Staffan
 
  • Haha
claym
  • Laddar…
Rev en hel övervåning med eternitplattor och asbestpapp i vårt hus. Efteråt dammsög jag 2-3 gånger, hela tiden med nya dammsugarpåsar, samt våttorkade allt (golv, väggar, tak) 2 gånger.
 
  • Gilla
DennisN
  • Laddar…
B
O olofh skrev:
Tro gör du i kyrkan. Skicka till (snabb)analys för typ en tusing för att bekräfta. För att städa behöver du skyddsmask- den köper du på bygghandeln eller liknande. Säkerställ att du får rätt filter. Använd gärna separat klädsel så du sen inte drar runt det i plaggen.
Nu förtiden tror man på internetforum, inte i kyrkan
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Enolf och 13 till
  • Laddar…
B
Men menar ni alltså att jag ska ha skyddsdräkt och mask när jag torkar ur rummet med trasa?
 
  • Gilla
  • Wow
EvertL och 4 till
  • Laddar…
A
Jag ska vara helt ärlig och vissa av er kommer tycka det är absurt, men jag har mer eller mindre bestämt mig för att ge upp jakten på att köpa hus såvida jag inte hittar och har råd med ett relativt nytt och fräscht hus.

Min hälsoångest gör att jag ständigt nojjar över sånt här. Asbestisolering, blåbetong och radon är inget jag pallar ha i bakhuvudet hela tiden. Särskilt inte med barn i bilden.

Bor dessutom i nyproducerat lägenhet byggd på 2010-talet så kraven är ganska höga. Att flytta till ett rennoveringsobjekt är bara att glömma för mig.

Med det sagt, jag vet vad du går igenom. Har inte rivit i asbest själv, men fick upp ögonen för det när vi en kort sväng bodde i radhus. Förstod efter en tid att rörisoleringen i källaren (som var rätt sliten) innehöll asbest.

Vissa kanske rycker på axlarna och tycker man är löjlig, jag fattar det. Önskar ofta jag var lika bekymmersfri som Staffan här. Han är en riktig man och då är jag inte ens ironisk :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Matte84 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.