Byggahus.se
Hej!
Vid byte av tvättmaskin så börja rören I tvättstugan slå rejält vid påfyllning av tvättmaskin. Då jag lokaliserat felet till ventilerna innan på påfyllning har jag 2 frågor. På bilden jag skickat.
1 Den första ventilen gissar jag är backventil men vad är det andra?
2 vart köper man enklast dessa 2 ventilerna någon som vet?
Ventiler på vattenledning i tvättstuga, möjlig backventil och okänd komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack! Då blir det attbeställa en vakuum ventil med då.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade köpt tex följande tappkran, den har inbyggd backventil,
[länk]

[länk]
Den såg ju helt klart intressant ut
 
Staffans2000
Martin tjorn Martin tjorn skrev:
Den såg ju helt klart intressant ut
Rent krasst kan du strunta i såväl back som vakuumventil.

Staffan
 
Vakumventilen lär det inte vara något fel på. Det kan nämligen bara bli två olika fel på den och inget av dom låter.
Ena felet är att den fastnar i stängt läge, den kan då inte suga in någon luft i ledningen och det skulle bli undertryck i ledningen.
Andra felet är att den inte håller tätt, utan den läcker igenom vatten.



Sedan typ fem år tillbaka så monterar en del VA-nätsägare backventil/återstömningsskydd ihop med mätarbyte.
https://www.svensktvatten.se/vattentjanster/dricksvatten/dristribution/aterstromningsskydd/

https://www.tekniskaverken.se/sitea...-och-regler/aterstromningsskydd-20131023_.pdf
 
  • Gilla
Martin tjorn
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vakumventilen lär det inte vara något fel på. Det kan nämligen bara bli två olika fel på den och inget av dom låter.
Ena felet är att den fastnar i stängt läge, den kan då inte suga in någon luft i ledningen och det skulle bli undertryck i ledningen.
Andra felet är att den inte håller tätt, utan den läcker igenom vatten.



Sedan typ fem år tillbaka så monterar en del VA-nätsägare backventil/återstömningsskydd ihop med mätarbyte.
[länk]

[länk]
Bra! Man skall inte byta mer än man behöver och är det som du nu säger blir det en back ventil enbart :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.