Byggahus.se
P På Fritiden skrev:
Intressanr. Är det typ vanlig Yes eller liknande man blandar i då? Hur mycket på ett ungefär? Några negativa konsekvenser jämfört med extra vatten?[/QUOTE

J
P På Fritiden skrev:
Intressanr. Är det typ vanlig Yes eller liknande man blandar i då? Hur mycket på ett ungefär? Några negativa konsekvenser jämfört med extra vatten?
Ja, helt vanlig yes. Typ en matsked till varje säck. Det gör att ytspännigen i vattnet bryts och betongen blir då lösare. Betongstationerna använder en flyttillsats för att uppnå samma fenomen.
 
Blev det C32/40 i slutändan? Finns ju en poäng om det är risk för frost som påpekats tidigare och man inte har lufttillsats.

Som Mikael L påpekade, menade jag att generellt blir betong trögare ju lägre vct (högre kvalitet) man har. Vet inte om det gör så stor skillnad på den här nivån dock.

Att det skulle uppstå mer krympsprickor för en högre kvalitet beror vad jag lärt mig är att den har högre styvhet som vill dra isär den (som armeringen måste motverka). Följer man dimensioneringsregler kräver en högre betongkvalitet mer och tätare armering av just det skälet. Kan finnas andra mer praktiska sätt att se på saken som inte jag känner till men som Mikael_L kanske har bättre koll på.

Edit: läste precis en artikel i ämnet. Vct runt 0.55 ska vara bäst mot sprickor. Högre ger större avdunstning och lägre större autogiro krympning. Så kanske mer komplext än vad jag först sa...
 
Redigerat:
Mikael_L
  • Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Vi får se hur det går med allt men imorgon är det i alla fall dags att gjuta. Det blev C32/40 för att åtminstone lugna mig själv att jag valt en högre kvalité apropå frost etc. Blir spännande att se hur trögflytande det blir och om diskmedel kommer användas eller inte för att få det mer lättarbetat. Kan uppdatera med ett foto imorgon em/kväll kanske när resultatet kan skådas :p
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Nu är det klart! Vi blandade några vändor först utan diskmedel men det var svårt att få flyt i det utan extra vatten så sen körde vi på diskmedelsmodellen. Funkade hur bra som helst. Själva gjutningen gick på 3-4 timmar eftersom vi var 5 man och hade två tombola. Men sen har man ju hållit igång hela dan med att köra grejer och slutligen glättning med pannlampan på :crysmile: så nu skall det bli skönt med en dusch och en godnattsaga :D

Nyutgjuten betongplatta med armeringsnät, slät yta och glättningsspår, omgiven av byggrad och slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen gjuten betongplatta upplyst av pannlampa under nattetid med verktyg och presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sixten88 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.