Byggahus.se
surris
Har ett hus med 61 kvm takarea på vardera sida. Två utkast, enkupigt tegel, taklutning 40 grader.

Enligt normer så ska de klara sig med 100mm hängrännor, men är det dumt? känns som 125mm är standard.

Vill hålla det så smutt som möjligt så vill inte ha för stora i onödan.
 
Med tanke på förändringarna i väder så skulle jag gå på de större...
 
C
Också med tanke på pris/tillgänglighet. 125 finns på hyllan överallt, andra storlekar får man beställa.
 
O
surris surris skrev:
Har ett hus med 61 kvm takarea på vardera sida. Två utkast, enkupigt tegel, taklutning 40 grader.

Enligt normer så ska de klara sig med 100mm hängrännor, men är det dumt? känns som 125mm är standard.

Vill hålla det så smutt som möjligt så vill inte ha för stora i onödan.
Jag har också tänkt på det här och kommer följa svaren i tråden.

Mina tankar har gått som så att 100 mm som jag har idag klarar det mesta av regnet. Men när det kommer störtskurar så svämmar de över.

Min fråga är om 125 mm klarar störstskurar eller om de också svämmar över. För gör det det så är det ju onödigt att byta.
 
Min erfarenhet är att flaskhalsen brukar vara genomföringen i hängrännan ned i stupröret. Någon(läs jag) har våldat hål med morakniven och allt bös på taket fastnar i den mediokra håltagningen. Sedan får jag göra om det några år senare när man har mer tålamod.
 
C
O Ossian K Olsson skrev:
Mina tankar har gått som så att 100 mm som jag har idag klarar det mesta av regnet. Men när det kommer störtskurar så svämmar de över.
Spontant känns det som att 100 skall funka utan att brädda med den takytan.
Så det beror nog snarare på något annat - icke optimal montering, igensatt, dålig lutning, dålig övergång till stuprör? Några bilder kanske kan leda till tips?
 
surris
C cpalm skrev:
Också med tanke på pris/tillgänglighet. 125 finns på hyllan överallt, andra storlekar får man beställa.
Det blir ändå att beställa, zinkmagnesium har jag inte hittat på hyllan häromkring
 
surris
O Ossian K Olsson skrev:
Jag har också tänkt på det här och kommer följa svaren i tråden.

Mina tankar har gått som så att 100 mm som jag har idag klarar det mesta av regnet. Men när det kommer störtskurar så svämmar de över.

Min fråga är om 125 mm klarar störstskurar eller om de också svämmar över. För gör det det så är det ju onödigt att byta.
Vad har du för takyta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.