Hej, Bor i Stockholm och brukar vara -10 på nätterna, Har en Mitsubishi MSZ-LN25
1-Behövs tillåta frysskydd som finns i Appen MELCloud? vad gör den funktionen?
2- Bättre att LLVP är på hela tiden eller kan stänga av några timmar när huset bli riktig värm?
 
  • En skärmdump av en app för hemautomatisering som visar inställningar för frysskydd med temperaturreglage och navigeringsknappar.
"Frysskydd" betyder väl att den värmer huset till ca 10 grader istället för inställd temperatur? Dvs, en funktion man använder i sommarstugan när man inte är där.
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
Ok så behöver jag inte tänka på det :)
 
sam2018 sam2018 skrev:
Hej, Bor i Stockholm och brukar vara -10 på nätterna, Har en Mitsubishi MSZ-LN25
1-Behövs tillåta frysskydd som finns i Appen MELCloud? vad gör den funktionen?
2- Bättre att LLVP är på hela tiden eller kan stänga av några timmar när huset bli riktig värm?
Dåligt med info från Mitsubishi hur frysskyddsfunktionen fungerar. Men efter lite testande tror jag att jag förstår.
Den funkar typ som en frostvakt för inneklimtet, eller den lägstatemperaturen man ställer in mellan 4-14 grader. Den sätter på och stänger av sig själv vid behov, jämfört med värmeläget där den är på konstant. Termostaten känner av temperaturen trots ”avstängd”. Men saknar en tydlig återkoppling, exv. på appens dashboard om när frysskyddsfunktionen är igång eller ej.

Jag vet att trådstartaren redan fått svar, men jag hade själv önskat denna info för en månad sedan när jag letade, och det var hit google tog mig.
 
A
tycker att det är tydligt i appen.
skillnaden mellan normal drift är att fläkten alltid går på högsta för att säkerställa att värmen når så många hörn som möjligt
 
electroluxaren skrev:
tycker att det är tydligt i appen.
skillnaden mellan normal drift är att fläkten alltid går på högsta för att säkerställa att värmen når så många hörn som möjligt
Hej!
Finns det synligt i din dashboard huruvida frysskydd är på/inställd temp osv? (Jag kanske missat nåt)
Eller menar du att det är tydligt när man väl klickat sig in på frysskyddsfynktionen?

Även om det hade kunna synas i Homey hade ju varit nice, men icke.

Mvh
Christian
 
A
H hanschri skrev:
Hej!
Finns det synligt i din dashboard huruvida frysskydd är på/inställd temp osv? (Jag kanske missat nåt)
Eller menar du att det är tydligt när man väl klickat sig in på frysskyddsfynktionen?

Även om det hade kunna synas i Homey hade ju varit nice, men icke.

Mvh
Christian
aktuella inställningar ser du,
frysskyddsfuktionens inställningar ger ju inget efter du programmerat dessa
 
electroluxaren skrev:
aktuella inställningar ser du,
frysskyddsfuktionens inställningar ger ju inget efter du programmerat dessa
Tolkar ditt svar som: Nej, man ser det inte på dashboarden.
 
A
H hanschri skrev:
Tolkar ditt svar som: Nej, man ser det inte på dashboarden.
jo det gör jag
 
Hm, frysskydd på en luftvärmepump om det nu fungerar att ställa in på lägre temperatur via frysskudd än den normala som är lägst 10 grader är nog ingen höjdare.
lite osäker men har för mig att det blev problem med avfrostningen när någon hade varit och ändrat på detta !
10 grader är väl tillräckligt kallt !
 
  • Gilla
hanschri
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
jo det gör jag
Nice, hur fick du in det? Lägg gärna in en screenprint!
 
A
H hanschri skrev:
Nice, hur fick du in det? Lägg gärna in en screenprint!
letar efter lösenordet...
 
Har svårt att förstå varför valet av frysskydd finns med i appen på en luft/luft !
 
C Comfort Thomas skrev:
Har svårt att förstå varför valet av frysskydd finns med i appen på en luft/luft !
Syfte: Hålla så låg plustemp som möjligt i stugan när man inte är där? (Vet att försäkringsbolag tycker man ska hålla 15 grader men de bryr sig ju inte om elräkningen) Är det för lågt med typ 6 grader? För hög RF vid så låg temperatur? Eller vad är risken?
 
H hanschri skrev:
Syfte: Hålla så låg plustemp som möjligt i stugan när man inte är där? (Vet att försäkringsbolag tycker man ska hålla 15 grader men de bryr sig ju inte om elräkningen) Är det för lågt med typ 6 grader? För hög RF vid så låg temperatur? Eller vad är risken?
10 grader är lägst inställbara temperatur på en luft/luft av en anledning och det är för att avfrostningen ska fungera tillfredsställande.
Tveksamt om det går att ställa in så den verkligen kan luras att gå ner till 4 grader om man ställer spannet det på tex 5-6 grader som lägst och högst men hoppas inte det för avfrostning och även driften när den suger i sig flera grader kallare luft kan spöka ordentligt.

om man behöver ha ca 5 grader inomhus är det bättre att man väljer ett aggregat som har den funktionen normalt.
om sen 5 grader blir så mycket billigare att hålla jämfört med 10 grader inkl avfrostningar är en annan femma.
Håller man 5 grader uppe vid taket som som flesta är monterade så finns risken att det blir minusgrader längre bort i huset beroende på isolering/yta/planlösning och kan bli dyrt om vatten fryser.
 
  • Gilla
hanschri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.