5 419 läst ·
30 svar
5k läst
30 svar
Kameraövervakning med larmfunktion ex. pushnotis
Jag har 4st Unifi kameror och en UniFi Cloud Key G2+ med en 1TB disk. Spelar in hela tiden och får in ca 1 månad av de 4 jag har.L Lund skrev:Jag är ute efter ungefär samma saker som Garningen. Mitt val kommer med största sannolikhet blir Unifi. Dock ligger deras kameror inte i framkant rent tekniskt, finns ingen AI, ansiktsigenkänning och en del klagar på falska notiser (kanske alla har).
Men att lagra det lokalt, ha ett snyggt interface för att kolla inspelningar och hela det ekosystemet lockar. Jag funderar på att lösa rörelsedetekteringen med små pålitliga trådlösa rörelsesensorer kopplade till mitt smarta hem (Home Assistant). Kamerorna spelar in konstant och via rörelsesensorerna kan jag i detalj styra vad som ska hända när de triggas och direkt då koppla upp mig mot kameran som spelar in konstant 24/7.
Känns som jag då får full kontroll över notiserna (vill inte ha notiser mitt på dagen tex när vi är hemma om jag är i trädgården). Kan också styra att sirener går igång, lampor tänds osv.
Kanske inte vad du egentligen frågar efter men bara ett inspel att kamerorna inte alltid behöver vara de som står för det smarta och skickande av notiser.
Inga falsklarm om man ägnar lite tid åt att ställa in alla olika zoner "rätt".
Har också en HomeAssitent rulland och har där installerat "Unifi Protect Integration for Home Assistant". Då får jag upp kamerorna i HA och kan använda dem som rörelse detektorer som jag användr för att tända olika belysning beroende på vem av dem som larmar.
Jag är kanon nöjd med Unifi lösningen och har gått all in, USG, Switchar och AP samt som sagt även Protect.
EDIT: kan väl lägga till att det finns en app som man kan se kameror live samt man får pushnotiser vid larm.
Tittade och i natt hade jag ett (1) "falsk" larm som egentligen inte är falskt då det hängde en spindel framför kameran ...
Bästa svaret
Jag har Hikvision NVR med Acusense AI och kameror ur deras Colorvu serie.
Är NVRen smart kan man ha dumma kameror vilket gör det lite billigare. Jag ville gärna ha fullfärg även på natten vilket faktiskt fungerar riktigt bra.
Rörelse detektering med Acusense är klockren. Den larmar bara för människor eller fordon beroende på inställning. Jag har än så länge bara fått upp 3 kameror och då hamnade kostnaden på ca 10000. Ytterligare kameror ligger på ca 1600kr/st. Min NVR klarar 8 kameror men bara 4 med Acusense. Du hade nog behövt en lite dyrare variant för att ha acusense på alla kameror.
Edit: naturligtvis finns det stöd för app och pushnotiser. Hittills har jag upplevt mellan 1 och 15 sekunders fördröjning på notiser i telefonen. De flesta kommer inom någon sekund.
Är NVRen smart kan man ha dumma kameror vilket gör det lite billigare. Jag ville gärna ha fullfärg även på natten vilket faktiskt fungerar riktigt bra.
Rörelse detektering med Acusense är klockren. Den larmar bara för människor eller fordon beroende på inställning. Jag har än så länge bara fått upp 3 kameror och då hamnade kostnaden på ca 10000. Ytterligare kameror ligger på ca 1600kr/st. Min NVR klarar 8 kameror men bara 4 med Acusense. Du hade nog behövt en lite dyrare variant för att ha acusense på alla kameror.
Edit: naturligtvis finns det stöd för app och pushnotiser. Hittills har jag upplevt mellan 1 och 15 sekunders fördröjning på notiser i telefonen. De flesta kommer inom någon sekund.
Jag kör Hikvision DS-2CD2385G1-I med POE + Zone Minder runt huset. Kräver en del arbete för uppsättning men är generellt nöjd. Det är mkt bra bild. Utnyttjar dock inte kamerans inbyggda funk för igenkänning etc så kräver en ganska kraftig server för hög upplösning. Funderar ev. på en NVR för framtiden men tycker systemet fungerar bra.
Citerar mig självP polarsson skrev:
Och läsa igenom cliff notes https://ipcamtalk.com/wiki/ip-cam-talk-cliff-notes/
Har man koll på dem och wikin, så har man allt man behöver för att sätta upp kamerasystem.
Jag valde Hikvision DS-2CD2132 som köptes in från AliExpress så med största sannolikhet kopior eller nått som smusslats ut genom bakdörren. Kvalitet är jag nöjd med och dom har suttit uppe ett par år.
Så HikVision rekommenderas. Tror jag betalade 650Sek per kamera och har tre stycken.
En 8 portars POE switch köptes även in.
Dessa är kopplade mot en QNap NAS med deras egna surveillance Station där jag kompletterat med licens för alla kameror.
Min begränsning är nog att min NAS (TS-219P) är ganska gammal men uppdateringar kommer på löpande band så det händer fortfarande grejer.
Fördelen med NAS är även att den används till annat - Löpande TimeMachine backup från Stationära datorn, RAID backup på bilder samt PrintServer.
Mitt system är inställt på inspelning Larm 10 dagar varpå det raderas och skrivs över - Dvs, mitt system är riktat retroaktivt utan push notiser trots att möjligheten finns.
Så Slutklämmen - HikVision gör fina kameror, PoE är en smart lösning så jag förstår att du vill gå den vägen. En QNap NAS skulle kunna vara en NVR lösning som ger ytterligare funktionalitet i dagens digitala hem.
Så HikVision rekommenderas. Tror jag betalade 650Sek per kamera och har tre stycken.
En 8 portars POE switch köptes även in.
Dessa är kopplade mot en QNap NAS med deras egna surveillance Station där jag kompletterat med licens för alla kameror.
Min begränsning är nog att min NAS (TS-219P) är ganska gammal men uppdateringar kommer på löpande band så det händer fortfarande grejer.
Fördelen med NAS är även att den används till annat - Löpande TimeMachine backup från Stationära datorn, RAID backup på bilder samt PrintServer.
Mitt system är inställt på inspelning Larm 10 dagar varpå det raderas och skrivs över - Dvs, mitt system är riktat retroaktivt utan push notiser trots att möjligheten finns.
Så Slutklämmen - HikVision gör fina kameror, PoE är en smart lösning så jag förstår att du vill gå den vägen. En QNap NAS skulle kunna vara en NVR lösning som ger ytterligare funktionalitet i dagens digitala hem.
Jag har några DS-2CD2042WD-I och en Hikvision-DVR. Väljer man "motion detection" larmar de väldigt ofta för löv, insekter, spindlar, spindelnät och annat. Kör man istället "line crossing" eller "intrusion detection" är det betydligt färre falsklarm men inte noll. Det finns många inställningar att labba med, men samtidigt vill man ju inte missa något riktigt larm.
Saker som är mindre bra är deras android-app (ganska värdelös) och att de kräver en plugin som bara verkar fungera i Internet Explorer.
Saker som är mindre bra är deras android-app (ganska värdelös) och att de kräver en plugin som bara verkar fungera i Internet Explorer.
Kul att höra att det fungerar bra! Jag är ganska pessimistisk kring övervakningskameror rent generellt så kanske blir jag positivt överraskadleby skrev:
Jag har 4st Unifi kameror och en UniFi Cloud Key G2+ med en 1TB disk. Spelar in hela tiden och får in ca 1 månad av de 4 jag har.
Inga falsklarm om man ägnar lite tid åt att ställa in alla olika zoner "rätt".
Har också en HomeAssitent rulland och har där installerat "Unifi Protect Integration for Home Assistant". Då får jag upp kamerorna i HA och kan använda dem som rörelse detektorer som jag användr för att tända olika belysning beroende på vem av dem som larmar.
Jag är kanon nöjd med Unifi lösningen och har gått all in, USG, Switchar och AP samt som sagt även Protect.
EDIT: kan väl lägga till att det finns en app som man kan se kameror live samt man får pushnotiser vid larm.
Tittade och i natt hade jag ett (1) "falsk" larm som egentligen inte är falskt då det hängde en spindel framför kameran ...
Att allt lagras lokalt hos mig är ett absolut måste. Jag vill ha ett par kameror inne för att veta vad/om något skett när hemlarmet går och jag inte är hemma. Att dessa kameror ska filma och hamna i ett mer eller mindre säkert moln är uteslutet.
Ja men då funkar ju Unifi Protect bra för dina krav, man kan välja om man vill tillåta molnkoppling eller ej.L Lund skrev:Kul att höra att det fungerar bra! Jag är ganska pessimistisk kring övervakningskameror rent generellt så kanske blir jag positivt överraskad
Att allt lagras lokalt hos mig är ett absolut måste. Jag vill ha ett par kameror inne för att veta vad/om något skett när hemlarmet går och jag inte är hemma. Att dessa kameror ska filma och hamna i ett mer eller mindre säkert moln är uteslutet.
Ja precis, för inomhuskamerorna kan man ju också sätta en smart wall plug till antingen POE-switchen eller till POE-injektorn. Då kan känsliga besökare känna sig trygga med att inget spelas in om inte larmet är påslaget.leby skrev: