Hej,
Jag håller på att montera köket och funderar hur jag ska sätta ihop laminat bänkskivorna från Ikea.
Grejen är den att väggarna runtomkring gör att jag endast kan skjuta in bänkskivorna för att man ska få dem på plats vilket ställer till lite problem med tanke på var skarven är... Så alternativen jag har är:
1. Lägga korta bänkskivan med diskho på plats, lägga på silikon och skjuta in den längre, blir isf svårt att få in kexen.
2. Sätta ihop bänkskivorna först och sedan skjuta in dem på plats när de redan sitter ihop.
Så vad tycker ni, hur viktiga är kexen och eller finns någon annan approach?
Tack!
Jag håller på att montera köket och funderar hur jag ska sätta ihop laminat bänkskivorna från Ikea.
Grejen är den att väggarna runtomkring gör att jag endast kan skjuta in bänkskivorna för att man ska få dem på plats vilket ställer till lite problem med tanke på var skarven är... Så alternativen jag har är:
1. Lägga korta bänkskivan med diskho på plats, lägga på silikon och skjuta in den längre, blir isf svårt att få in kexen.
2. Sätta ihop bänkskivorna först och sedan skjuta in dem på plats när de redan sitter ihop.
Så vad tycker ni, hur viktiga är kexen och eller finns någon annan approach?
Tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Vi hade exakt samma problem när vi byggde vårat kök nyligen. Vi funderade på massor av lösningar så som att limma ihop innan eller vika upp skivorna men inget kändes som att det skulle funka så vi valde att strunta i kexen. Vi hade däremot inte riktigt så tajt att vi tvingades skjuta in den långa skivan utan kunde lyfta upp framkanten på den (nedåt i din bild), få dit silikon och sen lägga ner skivan och spänna ihop dom med beslagen på undersidan.
Kexen upplevde vi inte fyllde någon styrande funktion då de satt väldigt sladdrigt så att få exakt jämn höjd mellan skivorna hade de inte hjälpt till med. De hjälper eventuellt till med att hålla ihop skivorna lite i höjdled men i vårat fall har vi skåp under båda skivorna och vi upplevde även att beslagen håller ihop det hela mer än väl även i höjdled.
Kexen upplevde vi inte fyllde någon styrande funktion då de satt väldigt sladdrigt så att få exakt jämn höjd mellan skivorna hade de inte hjälpt till med. De hjälper eventuellt till med att hålla ihop skivorna lite i höjdled men i vårat fall har vi skåp under båda skivorna och vi upplevde även att beslagen håller ihop det hela mer än väl även i höjdled.
Tack så mycket för svar!
Får kladda på så mycket silikon som det går och skjuta in dem. Känner också att kexen ligger väldigt löst så ser inte funktionen riktigt. Kan dela på kexen och pilla in dem vid beslagen. Men kör utan kexen, känns som bästa sättet för att minska riskerna.
Får kladda på så mycket silikon som det går och skjuta in dem. Känner också att kexen ligger väldigt löst så ser inte funktionen riktigt. Kan dela på kexen och pilla in dem vid beslagen. Men kör utan kexen, känns som bästa sättet för att minska riskerna.
Klicka här för att svara