Byggahus.se
Hej

Vi har för ett tag sedan installerat en silstone bänskiva i köket och nu några veckor sedan kom vårat stänkskydd.
Min fråga till er är, vilket lim ska jag använda för att fästa mitt stänkskydd mot gips och trä.
Ena sidan har en osb skiva och den andra sidan har gips.

Den andra frågan jag har är vad jag ska använda för att täta mellan skarvar både för bänkskiva och stänkskydd.
Vad jag vet så missfärgar sig silikon efter ett tag och det är jag helst inte ute efter.

Har ni något annat bättre förslag.
Bästa hade varit om det mellan skarvarna är transparent och det mellan panel och bänskiva är vitt.

ok.. lite luddigt men 3 frågor:

1. vilket lim mot gips/osb för stänkskydd
2. Vad ska jag använda mellan skarvar och mot panel/tapet (silikon?? blir inte det fult i längden)?
a) mot skvarv vill jag ha transparent
b) mot panel/tapet vill jag ha vitt

mvh
David

Mats-S
Limma med konstruktionslim typ
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...kel/konstruktionslim/konstruktionslim-504038/
Eventuellt måste ni få till någon slags "stämpning" medans limmet torkar, jobbigt att stå och trycka för hand i typ en timme ...

Personligen tycker jag att en grå (ljus/normal/mörk) silikonfog är det snyggaste i längden, vita och transparenta jangserar så fort.
Sätt maskeringstejp innan du fogar så får du en snygg rak kant på silikonet :)

Redigerat:
  • Gilla
Björkebo Frösön
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Limma med konstruktionslim typ
[länk]
Eventuellt måste ni få till någon slags "stämpning" medans limmet torkar, jobbigt att stå och trycka för hand i typ en timme ...

Personligen tycker jag att en grå (ljus/normal/mörk) silikonfog är det snyggaste i längden, vita och transparenta jangserar så fort.
Sätt maskeringstejp innan du fogar så får du en snygg rak kant på silikonet :)
Ja det är ett problem vi har, där osb sitter kan vi sätta tvinnar men inte där gipset är, inte utan förstöra panelen som sitter ovanför.

Så en ljus/normal eller mörk fog håller bättre i längden?
Isf värt att kolla på.

Mats-S
B bergquist skrev:
Så en ljus/normal eller mörk fog håller bättre i längden?
Isf värt att kolla på.
Notera att jag menade en GRÅ fog, finns olika nyanser :)

När jag limmade min 1mm rostfria plåt på väggen mellan bänk/överskåp så hade jag inga bänksivor på plats, så jag kunde stämpa från underskåpen, funkade kanonbra :)

Ja det är tyvärr ett alternativ, men att lyfta av 150kg bänkskiva med häll, diskho och vattenkopplat är inte aktuellt :)

Tror det blir några skruvhål i panelen så man kan spänna brädor, sedan spackla/måla

Mats-S
Hej, så här såg min stämpning ut
https://www.byggahus.se/forum/threads/lim-till-rostfri-plat-staenkskydd.227076/#post-3770165

Det kanske går att öppna underskåpen/ta bort översta lådorna, så kan du med tvingar spänna fast en regel mot bänkskivan, därefter kan du använda regeln som stöd för stämpen?

En anna fälla kan vara att få väggskivan förbi vattenkranen, om skivan inte går att skjuta in från sidan dvs. För mig hade det aldrig gått att få dit plåten med en kran på plats.

Redigerat:
Stänkskyddet är bara 20 cm högt och helt fritt upp till tak så inte några problem där.
Men att bygga en liknande konstruktion skulle absolut gå, ska räkna lite och köpa virke för det så får jag nog ihop det.

Tack för idéen

Skicka gärna bilder på processen och slutresultatet. Ska snart ge mig på samma sak så vore kul att se

Bästa svaret

Fäst stänkskyddet med tech7 clear, sen sätter du epp par tejp remsor på stänkskyddet och upp på väggen,

Vilken silstone har du? Finns trevligare färger än transparent att ha i skarvar och möte mellan stänkskydd och bänk, mot panel/vägg skulle jag kört samma som jag har där skivorna möts eller en övermålningsbar fog

L Lopex skrev:
Fäst stänkskyddet med tech7 clear, sen sätter du epp par tejp remsor på stänkskyddet och upp på väggen,

Vilken silstone har du? Finns trevligare färger än transparent att ha i skarvar och möte mellan stänkskydd och bänk, mot panel/vägg skulle jag kört samma som jag har där skivorna möts eller en övermålningsbar fog
Roligt att du skriver tech 7, var och köpte det igår efter jag läst mycket bra om det, hade missat denna produkt helt och hållet.

Vit bänkskiva med vit tech7 fog blir det.

En annan sak, har du använt tech7 mot golv/ golvlister var det ett bra resultat?

B bergquist skrev:
Roligt att du skriver tech 7, var och köpte det igår efter jag läst mycket bra om det, hade missat denna produkt helt och hållet.

Vit bänkskiva med vit tech7 fog blir det.

En annan sak, har du använt tech7 mot golv/ golvlister var det ett bra resultat?
Väldigt trevlig att jobba med också, rekommenderar att du köper tech7 sprayen med, som vatten och såpa på burk, när man ska släta till eller ta bort fogen man jobbar med, tech 7 är rätt kladdigt.

Menar du på golv sen på sockel? Vad för typ av golv är det?

Bra idé, ska se om min lokala butik har det, tänkte sätta det idag men kan vänta tills imorgon.

Parkettgolv och trälist/träfoder.

• Gilla
Filbert
  • Laddar…
Fast du ska väl inte foga mellan golv och sockel? Mellan vägg sockel/foder förstår jag men längst golvet känns tokigt då det rör på sig, kanske är jag som misstolkade din fråga?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har en glipa på några ställen,. Inte så stora men blir en liten ful skugga så hade gärna blivit av med den.

Golvllisterna är 145*25mm så de är styva och är svårt för snickaren att trycka ner dem.
Men visst kommer nog bara vara jag som stör mig på det :)

Hur gick det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.