6 086 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
110 genomföring i bjälklag
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
110 hål med fall så nära upplagen på samtliga bjälkar är inte att tänka på. Huvudalternativen är att flytta toan eller stammen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Även 75 mm tycker jag är för grovt. Det är principiellt fel metod. Jag har aldrig upplevt att det inte går att planera om badrummet. Har du räknat ut hur mycket rörhålen kommer att behöva flyttas i höjdled för att få rätt fall? Håltagningen sker för nära bjälkarnas upplag.
Ja det är ca 4cm, det jag kan planera om är ju att flytta toan men duschen måste ju ändå ha sitt avlopp, men om man lägger 50mm avlopp till duschen då? Enligt träguiden säger dem väl att håltagningen får vara max h/2 alltså 97,5mm i mitt fall så 75mm bör väl funka?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det har stor betydelse var på bjälken (både i längsled och höjdled) som håltagningen sker. Man ska undvika bjälkens mitt och närheten av upplagen. Med ett 50 mm rör kan du göra en U-sväng så att håltagningarna sker på ett mindre känsligt ställe. För duschar finns det ju annars alternativa lösningar så att avloppet kan dras på väggen.
Tror du det räcker med 0,5m från upplaget och ett 50mm rör då? Isånnafall är nog det bästa lösningenJ justusandersson skrev:Det har stor betydelse var på bjälken (både i längsled och höjdled) som håltagningen sker. Man ska undvika bjälkens mitt och närheten av upplagen. Med ett 50 mm rör kan du göra en U-sväng så att håltagningarna sker på ett mindre känsligt ställe. För duschar finns det ju annars alternativa lösningar så att avloppet kan dras på väggen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det bör fungera.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det lär väl bli oundvikligt, men du bör förstärka med plywood efteråt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är sådana här saker som t.ex rör dragningar från toa och dusch som gör att rörstammar sitter där de gör. Det är inte bara att placera ut dessa saker hur som helst. Man måste tänka till med rördragningen också. Inte alltid att det blir precis som man vill alla gånger. 
Klicka här för att svara