Byggahus.se
Bruzz Bruzz skrev:
Tackar! Ja, det känns ju som sådana saker som är typiska nybörjarmisstag. Sedan vet jag ju att du verkligen har ett öga för detaljer :cool: Men jag håller med, det skulle blivit snyggare.
nej för fan, proffsen skiter fullständigt i sådant :D
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Bruzz Bruzz skrev:
Har kaklat färdigt väggarna nu. Det var inte riktigt min grej, det blev tråkigt och monotont efter en vägg. Man ville bara sätta upp sista plattan. Men kul att se en av delarna som kommer synas när allt är klart.

Själva resultatet blev väl helt ok för en nybörjare. Blev någon stor fog ovanför dörren. Och även då jag sagt till mig själv 10 ggr, ”börja mäta och kolla vid fönstret. Så började jag på den motsatta väggen istället. Så det blev några små strimmor av kakel under fönstret.

[bild]

[bild]

[bild]

Sedan var det dags för tätskiktet på golv. Jag var inte helt nöjd med utan på mitt handspacklade fall. Rädd att det lättare blir blåsor om jag skulle haft kvar det som det var. Så igår köpte jag en säck weber 4040 och rättade till ojämnheterna.

[bild]

Allt ser bra ut, klämring sitter som den ska, manschett till wc, hörnförstärkningar och uppvik mot tröskel. Jag börjar se ett slut på projektet.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Supersnyggt, försökt på samma precis nyligen, blev inte alls lika bra. Kerasafe var dock lättjobbat som tätskikt, provat ett annat tidigare, men den superstyva duken gjorde det lätt.
 
  • Gilla
Bruzz
  • Laddar…
MBRIQ MBRIQ skrev:
Supersnyggt, försökt på samma precis nyligen, blev inte alls lika bra. Kerasafe var dock lättjobbat som tätskikt, provat ett annat tidigare, men den superstyva duken gjorde det lätt.
Håller med. Det funkade riktigt bra (y)
 
Tycker det ser bra ut men undrar om du la mattan / tätskiktet på golvet sist, Borde inte väggarna ligga omlott med golvduken, dvs över golvduken?
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Tycker det ser bra ut men undrar om du la mattan / tätskiktet på golvet sist, Borde inte väggarna ligga omlott med golvduken, dvs över golvduken?
Tack!

Håller med om att det verkar vara det mest logiska. Men golvet ska läggas sist enligt de flesta tillverkare. Antar det är för att man inte ska gå på tätskiktet för mycket för att undvika skador.
 
  • Gilla
Johan Olsson och 1 till
  • Laddar…
Bruzz Bruzz skrev:
Tack!

Håller med om att det verkar vara det mest logiska. Men golvet ska läggas sist enligt de flesta tillverkare. Antar det är för att man inte ska gå på tätskiktet för mycket för att undvika skador.

Ok, har ju bara svetsat matta och då är det kanske annorlunda :) snyggt blev det u alla fall
 
  • Gilla
Bruzz
  • Laddar…
Excel
Bra jobbat(y)
 
  • Gilla
Bruzz
  • Laddar…
Bra jobbat! Fast de skurna plattorna skulle kanske varit längst ner vid golvet? :thinking:
 
P xxxscrabblexxx skrev:
Bra jobbat! Fast de skurna plattorna skulle kanske varit längst ner vid golvet? :thinking:
Japp, men då jag började vid golvet så skulle jag behöva mäta exakt samt sätta plattorna exakt korrekt för att liva med taket. Jag såg det som mindre troligt så jag körde såhär.
 
Då granitkeramik sägs vara väldigt hårt så lånade jag en våtkap av en kompis. Jag litade inte på att min biltemaskärare skulle ta sig an klinkersen. Så jag testar Biltemas våtkap istället.

Blev några kap vid brunnen som är synliga. Försökte köra så lugnt som möjligt men det flisade sig lite iallafall. Men fogen döljer nog det mesta.

Har kapat alla plattor och är nu redo för sättning.

Oskarpa granitkeramikplattor som är kapade och utlagda på ett golv, med verktyg och en brunnskant synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapade granitkeramikplattor på golv nära brunnen, redo för sättning med lätta flisor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fötter i vita strumpor står på nykapad granitkeramikgolv nära en brunnslock, redo för fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BigR och 9 till
  • Laddar…
Excel
Ser bra ut!
 
  • Gilla
Bruzz
  • Laddar…
Excel
Ska själv kakla badrum, är det inte enklare att lägga väggen först och sen lägga golvet. Inbillar mig att det är lättere eftersom man slipper kapa sista raden väggkakel exakt.
 
Excel Excel skrev:
Ska själv kakla badrum, är det inte enklare att lägga väggen först och sen lägga golvet. Inbillar mig att det är lättere eftersom man slipper kapa sista raden väggkakel exakt.
Man har ju fallet att tänka på. Så man måste ju ändå kapa raden längst ner för att passa in fallet.

Sedan så måste ju raden längst ner vara borta för att jag ska kunna sätta in hörnen på golvets tätskiktet på ett korrekt sätt.
 
Dåså, äntligen har jag lämnat kakel och klinkers bakom mig. Fogade idag och tacksam för att fogen suddar ut lite misstag man gjort.

I det stora hela nöjd med kaklet och klinkersen. Dock var det knivigt att sätta 30x60 på golvet. Det finns en del fogsprång. Men som tur är så kom de flesta sprången där vi ska ha inredningen.

Har börjat med att koppla in lite prylar. Har kört igång spottarna och pax-fläkten. Och dragit igång med lite silikon i skarvarna.

Imorgon ska det köpas dass, lampa och dusch.

Nästa orosmoment är att koppla in vattnet.

Nytt kaklat badrum med vita väggar och grått klinkergolv med installationsrör synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen fogat badrum med vita kakelväggar och grå klinkergolv med installationsdetaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagda vita kakelplattor på vägg och klinkergolv med synlig fogsprång i ett hörn av rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagda grå klinkerplattor på ett badrumsgolv med synlig golvbrunn och delvis kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Utbyhuset och 2 till
  • Laddar…
Har monterat dit vatattes väggbrickor och badrumsfördelare. Satte på planadapter på badrumsfördelaren, sedan packning och nippel 15 till 10 för att passa blandarens 3/8 gänga.

Vatette har ju bra monteringsanvisningar som amatör, men det blev inte som jag tänkt. Det är ju handåtdragning och sedan 2 varv till med vatettes ringnyckel. Men handåtdragning var inte att tänka på. Mest troligt tryckte jag in pex-rören för hårt så det var ett för bra mothåll mot mina kopplingar. Så jag fick dra åt på en gång med nyckel.

Jag har även monterat wc. Blev en Ido glow 60 rimfree.

Sedan beställde jag takdusch och blandare från Mora.

Nyinstallerade Vatette väggbrickor och badrumsfördelare på kakelvägg med synlig rörgänga och elektrisk dosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kromad badrumsfördelare monterad på kaklad vägg, redo för anslutning av badrumsarmatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.