Byggahus.se
Lutar nu åt att montera vindpapp, den bör skydda en del mot eventuell inträngande fukt men är betydligt mer diffusionöppen än vindskiva i betong vilket gör att väggen kan torka ut bra.

Däremot undrar jag hur blött det verkligen blir i en putsad vägg? Har putsad kåk där kortsidorna är putsad med väldigt mjuk puts (troligtvis en kalkputs). Föregående ägare utförde det briljanta tilltaget i bygga en upphöjd trall mot denna vägg inför försäljningen vilket I kombination med en inte helt tät hängränna resulterade i kraftigt ökad fuktpåverkan på nedre delen av väggen. Jag tänkte inte på detta till en början vilket resulterade i att hela väggen frös sönder första vintern. Jag undersökte väggarna ganska noga efter detta och även efter rejäla skyfall så var väggen endast ”blöt” på ytan.

Jag har efter det målat huset med silikonemulsionsfärg vilket borde göra väggen torrare än orginalspritputsen. Hur genomsläpplig är igentligen en modern putsvägg för väta utifrån (förutsatt att den är hel och sprickfri såklart). Skulle den släppa igenom fukt och bli blöt skulle ju varenda putsvägg på välisolerade hus spricka med vårat vinterklimat...?
 
När det gäller de enstegstätade husen så var problemet som jag förstått det att vatten kom in via otätheter, såsom vid fönsterbleck, balkonginfästningar, ytterbelysningsinfästningar, sprickor i putsen etc. Sedan var putsen allt för tät för att fukten skulle kunna ventilera/diffundera ut tillräckligt snabbt. Ångspärren på insidan gjorde att ingen fukt kunde ventileras ut inåt heller.

Det var just det som var skillnaden mellan teori och verklighet. I verkligheten finns inga helt täta putsade väggar där regnvatten inte tränger in vid ruskväder. Även om man genom extrem noggrannhet och omsorg kan klara att täta alla ställen på ett litet hus så lär det ändå bara vara en tidsfråga innan ngn skada eller vanligt slitage/åldrande/underhåll/reparation gör att vatten kan komma in någonstans.

Ingen expert på puts, men tror att en fuktig puts i sig inte fryser sönder utan det är först när det finns sprickor, eller bom/luftficka bakom där vatten kan ansamlas som det frostsprängs.
Förmodligen är det också skillnad på vilken typ av puts det är. (Det finns ju frostbeständigt och icke frostbeständigt tegel t ex.)
 
Jag tror det behövs också luft/syre för att organisk material ska kunna ruttna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.