Byggahus.se
A
Hej, har en bevattningspump 40/50meter från huset som jag hade velat kunna starta från mobilen.

Internet når inte ner till pumpen där den står så kan inte göras något där.

däremot finns el kabeln lätt tillgänglig inne i huset vid elcentralen.

Min första tanke var att sätta stickkontakt på pumpkabeln och köpa någon sånt smart plug uttag

typ det enligt bild

men antar pumpen ej får sitta med stickkontakt inne i huset? Eller får den det? Har ju styv 2,5mm kabel hela vägen till pumpen så lär inte va lätt och sätta stickkontakt på den.

Hoppas någon kan ge svar på mina funderingar.
 
  • En vit smart plug från Deltaco för styrning av elektronik via WiFi på en nätbutikssida med pris och lagerstatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ska göra det själv så får du inte oavsett, det blir ju en fast installation.
Det som du beskriver skulle såklart funka men tillåtet blir det knappast.
Antingen gör man det själv med sunt förnuft eller så hyr man in någon som är behörig, då kanske det passar bättre med ett fjärrstyrt relä i centralen.
 
A
M Maximarcus skrev:
Om du ska göra det själv så får du inte oavsett, det blir ju en fast installation.
Det som du beskriver skulle såklart funka men tillåtet blir det knappast.
Antingen gör man det själv med sunt förnuft eller så hyr man in någon som är behörig, då kanske det passar bättre med ett fjärrstyrt relä i centralen.


Okej, måste finnas ”rätt” sätt att göra det oavsett, därför jag frågar.

Skulle denna kunna va korrekt?
 
  • Skärmdump av en webbprodukt, Sonoff 4CH Pro R2 WiFi strömbrytare, från styrhem.se med specifikationer och pris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

Den ser ut att kunna lösa uppgiften, och priset är för all del inte så tokigt, men den känns lite överarbetad för det ändamålet.
Jag hade valt en Shelly 1PM i stället.
Sen hänger det ju lite på hur installationen ser ut vilken lösning som passar bäst.
 
A
A alfista skrev:
Den ser ut att kunna lösa uppgiften, och priset är för all del inte så tokigt, men den känns lite överarbetad för det ändamålet.
Jag hade valt en Shelly 1PM i stället.
Sen hänger det ju lite på hur installationen ser ut vilken lösning som passar bäst.
tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.