Hej
Vinden tog tag i min altandörr och smällde upp den med så stor kraft att dörrbromsen fäste i karmen slets loss.
Fästet är gängat och var iskruvat i karmen men i och med att den slets ur sina gängor går den inte att få tillbaka på samma sätt. Dvs den gängar inte fast igen ut åker ur direkt.
Några tips på hur man enklast och billigats kan åtgärda detta?

Vinden tog tag i min altandörr och smällde upp den med så stor kraft att dörrbromsen fäste i karmen slets loss.
Fästet är gängat och var iskruvat i karmen men i och med att den slets ur sina gängor går den inte att få tillbaka på samma sätt. Dvs den gängar inte fast igen ut åker ur direkt.
Bästa svaret
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Om du får loss den gängade delen (den är påsnäppt på bromsen) så har den ett hål i botten som du kan dra en skruv genom rakt upp i karmen. Har jag för mig. Annars får du borra ett hål.
Hej! I have the same problem. I need to fix it but I didn’t understand the solution. Can you help me? Thanks!!A aps44 skrev:Hej
[bild]
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Hi! and welcome to the forum.M malibu128 skrev:
You need to take off the round piece, and fasten it in the door frame with a screw through the bottom of it.
Here is a picture of the part, as seen from a few angles.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur snäpper man bort den? Ser en sprint/fjäder men kan inte få den att snäppa av.Stefan Bengtsson skrev:
Vänligen Camilla
Hej,
Jag har samma problem som ovan och har lyckats få bort sprinten från den gängade delen. Hur löste ni det efter att ni skruvat fast karmfästet i karmen? Hur får ni bromsen på plats, den håller sig ju fast med sprinten (som är omöjligt att få dit när karmfästet sitter på plats).
Jag har samma problem som ovan och har lyckats få bort sprinten från den gängade delen. Hur löste ni det efter att ni skruvat fast karmfästet i karmen? Hur får ni bromsen på plats, den håller sig ju fast med sprinten (som är omöjligt att få dit när karmfästet sitter på plats).
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Hej och välkommen till forumet.
Om du har fästet som finns på bild i tråden, ska bromsen tryckas rakt upp i fästet. Sprinten är fjädrande. Det kan behövas en del kraft.
Om du har fästet som finns på bild i tråden, ska bromsen tryckas rakt upp i fästet. Sprinten är fjädrande. Det kan behövas en del kraft.
Stort tack! Kom på det efter att jag hade publicerat frågan. Använde ditt tips om att skruva fast den i karmen, fungerade mycket bra! Tack för tipsStefan Bengtsson skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
O-ring till blandarfäste
Vatten & Avlopp -
Har någon varit med om att golvfästet till en duschdörr har gått av?
Badrum -
Takfäste till duschdrapperistång? (8mm rundstång)
Badrum -
Hur fäste jag pelare till trappräcke?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fäste / beslag till dörrbroms. Billig lösning?
Fönster & Dörrar