Hej

Vinden tog tag i min altandörr och smällde upp den med så stor kraft att dörrbromsen fäste i karmen slets loss.

Fästet är gängat och var iskruvat i karmen men i och med att den slets ur sina gängor går den inte att få tillbaka på samma sätt. Dvs den gängar inte fast igen ut åker ur direkt.

Några tips på hur man enklast och billigats kan åtgärda detta?

r0Zor8kVmz1Gt5pEKW7K2pdSNIjYHV72Eo95H9ntgDf8fwy7NAcNGEDyM4QDtjbVMflBtH7OUbdurjZo80Z592ffOd-06ivfWc6oP3LJOzvAPPk0mCc__U0JED08kwhRtySgXyOssIqzg_XK9ZvmEs6w8ZD3ikfUg9D9KD_mViuvQiQu0sGDDLJYpHgS_EFu60dQ5vLLzzG6N0YQP_sfmZqU_6W0ilBJVl6UIhumwpzmhJuOysDgjLxDrspsCcqMi3hM9CP3uQnS3VgltGfmFiyqHKhQ9LuWXowCTnPpJe4DoMuPz-5SaKPCwRjYTZ6kU-GD2fGR6HHwemWJZjSpBogIBvgK1WzuogiFIztA3-NWZrOOagGlX6kdfFFwc0v-JWjrV2ZUI0KURi8Bo4oBsjMImIT5PK8k1iLkXpcL46Vc3UAsre_nBupzKExs6J96ybnRoD89vOrfPlDudhbBfn862Tl_Ins9Tqt2MGsZHIYwbo8Xdye0cGlocQfH3Txyz1bAjp9Tdlcfv6GQQIPeZiHtVg73gNq3hno_AZ6vsYC5Ybon6mV0OU3zgkag7_j4psSijTM0j6s4FGoYVtDyX1thnogZmg_CJurjx6Xwgx2UDxj0v9ZVA3EvasXVRYfYP7g9hsSvebQsfhOEGdElvgVwaOy5CA3nXGLYolqA_EpEQpKYL0JNtsacJRwFW_w=w485-h969-no

Bästa svaret

Om du får loss den gängade delen (den är påsnäppt på bromsen) så har den ett hål i botten som du kan dra en skruv genom rakt upp i karmen. Har jag för mig. Annars får du borra ett hål.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Om du får loss den gängade delen (den är påsnäppt på bromsen) så har den ett hål i botten som du kan dra en skruv genom rakt upp i karmen. Har jag för mig. Annars får du borra ett hål.
Det gjorde susen, nu sitter den som berget!

Tack för snabbt svar!

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
A aps44 skrev:
Hej

Vinden tog tag i min altandörr och smällde upp den med så stor kraft att dörrbromsen fäste i karmen slets loss.

Fästet är gängat och var iskruvat i karmen men i och med att den slets ur sina gängor går den inte att få tillbaka på samma sätt. Dvs den gängar inte fast igen ut åker ur direkt.

Några tips på hur man enklast och billigats kan åtgärda detta?

[bild]
Hej! I have the same problem. I need to fix it but I didn’t understand the solution. Can you help me? Thanks!!

A aps44 skrev:
Det gjorde susen, nu sitter den som berget!

Tack för snabbt svar!
Hej! I have the same problem. I need to fix it but I didn’t understand the solution. Can you help me? Thanks!!

M malibu128 skrev:
Hi! and welcome to the forum.

You need to take off the round piece, and fasten it in the door frame with a screw through the bottom of it.
Here is a picture of the part, as seen from a few angles.

Rund metallkomponent visas från olika vinklar för fastsättning i dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Hur snäpper man bort den? Ser en sprint/fjäder men kan inte få den att snäppa av.
Vänligen Camilla

C Camilla Hedström skrev:
Hur snäpper man bort den? Ser en sprint/fjäder men kan inte få den att snäppa av.
Vänligen Camilla
Jag löste det, man behövde bara vara bestämd :)

• Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Jag har samma problem som ovan och har lyckats få bort sprinten från den gängade delen. Hur löste ni det efter att ni skruvat fast karmfästet i karmen? Hur får ni bromsen på plats, den håller sig ju fast med sprinten (som är omöjligt att få dit när karmfästet sitter på plats).

Hej och välkommen till forumet.

Om du har fästet som finns på bild i tråden, ska bromsen tryckas rakt upp i fästet. Sprinten är fjädrande. Det kan behövas en del kraft.

• Gilla
Dan Brempa
  • Laddar…
Hej och välkommen till forumet.

Om du har fästet som finns på bild i tråden, ska bromsen tryckas rakt upp i fästet. Sprinten är fjädrande. Det kan behövas en del kraft.
Stort tack! Kom på det efter att jag hade publicerat frågan. Använde ditt tips om att skruva fast den i karmen, fungerade mycket bra! Tack för tips

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.