Har den senaste veckan haft otroliga mängder flugor inomhus. Vanliga husflugor, inga bananflugor. Har pratat med grannen, de säger samma sak (vi bor i villa), däremot har kompisar som bor i lägenhet i samma stad inte samma problem. Vad kan detta bero på? Är det "flugår" pga den varma vintern? Det var min första teori. Min andra teori är att det beror på att vi har ett stort koloniområde på andra sidan vägen (ca 300 m från vår tomt) och där gödslas det ibland så friskt att man knappt kan gå ut i trädgården (och jag är inte speciellt känslig). Slår i dagsläget ca 100 flugor/dag inomhus. Hjälp!
Det är nog vindsflugor, finns flera arter, mer eller mindre lika husflugor, de övervintrar i kolonier på lämplig plats, har t.e.x, hittat såna i isolering då jag renoverat vintertid. Är egentligen en slags spyfluga. Du har nog haft oturen att ett stort antal hittat lämplig sovplats någonstans i huset, Bekymret brukar försvinna rätt så snabbt, de vill egentligen vara utomhus under sommarhalvåret.
Ok... men är det inte konstigt att grannen fick samma problem nästan exakt samma dag som mig, från en dag till en annan? Eller kan de ha haft samma otur?hscn skrev:
Det är nog vindsflugor, finns flera arter, mer eller mindre lika husflugor, de övervintrar i kolonier på lämplig plats, har t.e.x, hittat såna i isolering då jag renoverat vintertid. Är egentligen en slags spyfluga. Du har nog haft oturen att ett stort antal hittat lämplig sovplats någonstans i huset, Bekymret brukar försvinna rätt så snabbt, de vill egentligen vara utomhus under sommarhalvåret.
Bästa svaret
Att det blir samtidigt är nog inte så konstigt, de vaknar när det blir varmare.
Vet inte men en teori kan ju vara att de haft goddagar förra sommaren på koloniområdet du beskriver. Många behövde sedan vinterbostad och valde näraliggande hus.
Edit: De övervintrar i "klasar" i dvala
Vet inte men en teori kan ju vara att de haft goddagar förra sommaren på koloniområdet du beskriver. Många behövde sedan vinterbostad och valde näraliggande hus.
Edit: De övervintrar i "klasar" i dvala
De brukar vakna, när det blir en viss temperatur på platsen de valt för övervintring.
I mitt fritidshus ( timrat och gott om springor) sitter de tydligen i takspringorna och vaknar när jag värmer upp huset för tillfällig vistelse på vintern. De samlas då i altanfönstren och det är ofta man får dammsuga bort flera hundra stycken.
I mitt fritidshus ( timrat och gott om springor) sitter de tydligen i takspringorna och vaknar när jag värmer upp huset för tillfällig vistelse på vintern. De samlas då i altanfönstren och det är ofta man får dammsuga bort flera hundra stycken.
Ja det kan samlas rejält många. Jag dammsög i uterummet och det hundratals, kanske tusentals som hade gått ned mellan en tegelmur, jag höll på avlida när jag såg dem. Som tur är var de sega. Jag hade satt på värmen där ute redan i januari och skulle dammsuga. Så denna vår blev det inga flugor alls nästan.
Annars brukar de försvinna när de vaknat.
Annars brukar de försvinna när de vaknat.
Ok tack för era svar! Nu ska jag smälla lite flugor... 

Upplever också en fluginvasion nu i veckan i just östergötland. Jag har blivit en mästare på att köra ninjastilen och smyga mig på dem med dammsugaren.
De har dessutom bråttom att föröka sig. Har tagit "två flugor i en smäll" flertalet gånger nu. Dom dör iaf lyckliga...
De har dessutom bråttom att föröka sig. Har tagit "två flugor i en smäll" flertalet gånger nu. Dom dör iaf lyckliga...
Ah, spännande med en östgöte som upplever samma. Här är det också fritt fram för flugornas barnförbjudna aktiviteter, de skäms inte för sig.tensiden skrev:
Uppdatering; 1 månad senare har vi fortfarande relativt många flugor inne men inte alls så många som när jag startade tråden. Dessutom är de inte så envetna som flugor brukar vara utan de håller sig på sin kant och framförallt är de bara på nedervåningen (och vi har sovrummen däruppe gudskelov).
Hade problem med flugor i fjol, kändes som om man slog ihjäl en så kom två nya.
Hos oss visade det sig att den lokala bonden hade förberett gödslingen, vilket orsakade fluginvasionen, Kommer inte ihåg vilken typ av gödsel det var, men har för mig att det var gjort av restavfall från matprodukter.
Du skrev i början att de med kolinilotter gödslat, så det är inte helt orimligt att det kommer därifrån.
Hos oss visade det sig att den lokala bonden hade förberett gödslingen, vilket orsakade fluginvasionen, Kommer inte ihåg vilken typ av gödsel det var, men har för mig att det var gjort av restavfall från matprodukter.
Du skrev i början att de med kolinilotter gödslat, så det är inte helt orimligt att det kommer därifrån.
En hög med gödsel kan dra till sig helt osannolika mängder flugor. Lite taskigt av bonden att lägga upp den så nära ditt hus. Fråga om han inte kan lägga upp gödslet längre bort nästa gång.danielekstrom skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur löser man tv-tittandet och mobiltelefoni för mina föräldrar?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Ojämn fogfärg - blir det jämnare med tiden?
Badrum -
Modernisera en lantlig känsla i kök - är det möjligt?
Kök -
Dags för nytt elavtal - jag mår illa av detta!
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Spik 100*3.5 bortskänkes, Malmö-området
Säljes, Uthyres & Skänkes