Hej!
Våran duschvägg har lossnat i översta infästningen det ser ut som att pluggen har tappat fäste i gipset/regeln på insidan utav kakelplattorna. Testade att mäta vägen med en rak vinkel och konstaterade att väggen inte är helt rak utan det "buktar ut" lite i mitten utav duschväggen därav har anspänningen blivit för hög över tid.
Gissar på att det är ett konstruktionsfel ifrån början? Väggen bakom kaklet är utav gips.
Byggnaden är byggd 2008 och ingen renovering har gjorts sedan dess i badrummet allting är i ursp utförande.
Lägenheten är en bostadsrätt med bostadsrättsförening.
Jag skall ringa en hantverkare för att få råd och offert för att åtgärda problemet, är det en vvs montör man ringer?
Förövrigt någon som har lite tankar och idéer kring åtgärd? Vi skall sälja lägenheten om 1-2 år och vill ha en fackmannamässigt utförd åtgärd så vi slipper problem i framtiden.
Vilket ansvar har föreningen i detta, kan försäkringsbolaget gå in?
Tack på förhand
Våran duschvägg har lossnat i översta infästningen det ser ut som att pluggen har tappat fäste i gipset/regeln på insidan utav kakelplattorna. Testade att mäta vägen med en rak vinkel och konstaterade att väggen inte är helt rak utan det "buktar ut" lite i mitten utav duschväggen därav har anspänningen blivit för hög över tid.
Gissar på att det är ett konstruktionsfel ifrån början? Väggen bakom kaklet är utav gips.
Byggnaden är byggd 2008 och ingen renovering har gjorts sedan dess i badrummet allting är i ursp utförande.
Lägenheten är en bostadsrätt med bostadsrättsförening.
Jag skall ringa en hantverkare för att få råd och offert för att åtgärda problemet, är det en vvs montör man ringer?
Förövrigt någon som har lite tankar och idéer kring åtgärd? Vi skall sälja lägenheten om 1-2 år och vill ha en fackmannamässigt utförd åtgärd så vi slipper problem i framtiden.
Vilket ansvar har föreningen i detta, kan försäkringsbolaget gå in?
Tack på förhand
Bästa svaret
"Buktar ut" har inget med konstruktionsfel att göra. Svensk byggstandard är 2 cm avvikelse i ett badrum från golv till tak med standard höjd. Det blir inte heller spikrakt då det är manuellt arbete för fri hand. Pluggen byter du ut enkelt genom att ta bort dem gamla. Mätta hålet med våtrumssilikon. Sätt i en ny plugg men använd en bättre plugg som har 4 expanderade sidor. De sitter bättre.
Redigerat:
Ser ut som om pluggen inte sitter ordentligt. Går säkert att plocka ner och göra om. Finns det ingen regel eller annan ordentlig infästning bakom utan att duschväggen enbart sitter i skivmaterial så kan du använda en Drymo-plugg.

Kanske inte billigast men löser förhoppningsvis ditt problem snabbt så slipper du tänka på det mer.
https://www.xlbygg.se/mjallby/sorti...ning/startkit-drymo-fast-plugg-expander-38185
https://www.velltra.se/product/vatrumsplugg-drymo-19-27mm-10st
Instruktionsvideo:

Kanske inte billigast men löser förhoppningsvis ditt problem snabbt så slipper du tänka på det mer.
https://www.xlbygg.se/mjallby/sorti...ning/startkit-drymo-fast-plugg-expander-38185
https://www.velltra.se/product/vatrumsplugg-drymo-19-27mm-10st
Instruktionsvideo:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 646 inlägg
Som sagt, det där är inget konstruktionsfel så lägg inte din energi på att försöka hitta någon ”skyldig” eller annan som kan betala. Äger man sitt boende så får man räkna med olika typer av problem över tid. Så betala och glöm problemet.
Och angående lösning, det är inget problem att lösa detta på ett ”fackmannamässigt” sätt, bara att ta bort duschväggen, i med ny bättre plugg och silikon och upp med den igen.
Och angående lösning, det är inget problem att lösa detta på ett ”fackmannamässigt” sätt, bara att ta bort duschväggen, i med ny bättre plugg och silikon och upp med den igen.
Silver78 skrev:
"Buktar ut" har inget med konstruktionsfel att göra. Svensk byggstandard är 2 cm avvikelse i ett badrum från golv till tak med standard höjd. Det blir inte heller spikrakt då det är manuellt arbete för fri hand. Pluggen byter du ut enkelt genom att ta bort dem gamla. Mätta hålet med våtrumssilikon. Sätt i en ny plugg men använd en bättre plugg som har 4 expanderade sidor. De sitter bättre.
Okej! Skönt att höra. Antog eftersom att duschväggen inte går att få platt mot kaklet längre pga. utbuktningen så skulle en ny plugg + fastdragning orsaka att nederdelen släppte eller att det blev skador på kaklet istället.pdov skrev:
Ser ut som om pluggen inte sitter ordentligt. Går säkert att plocka ner och göra om. Finns det ingen regel eller annan ordentlig infästning bakom utan att duschväggen enbart sitter i skivmaterial så kan du använda en Drymo-plugg.
[bild]
[länk]
[länk]
Instruktionsvideo:
[media]
Lugn nu jag har inte försökt att hitta någon skyldig eller antytt att någon annan skall betala? Jag efterfrågat idéer kring vilken åtgärd man skall göra. Hade någon sagt att jag får riva hela väggen och göra om det så hade jag trott på det, då kanske det hade varit logiskt med ett försäkringsbolag eller föreningsansvar OM det vore ett byggfel?Pasjostrom skrev:
Som sagt, det där är inget konstruktionsfel så lägg inte din energi på att försöka hitta någon ”skyldig” eller annan som kan betala. Äger man sitt boende så får man räkna med olika typer av problem över tid. Så betala och glöm problemet.
Eller du kanske skulle ha bröstat upp dig och "betalat själv som en man", snälla.
Skönt att höra. Jag har ingen erfarenhet utav detta så anlitar helst en hantverkare som gör ett sådant här jobb.H hapazard skrev:
Hade tankar kring att det skulle kosta 10-30k men detta verkar ju vara en betydligt mindre kostnad.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 646 inlägg
Du frågade kring föreningens ansvar och om försäkringsbolag bör kopplas in, därav mitt svar. Jag kan ha övertolkat dig men det ofta folk här på forumet försöker hitta anledning till att det är någon annans problem/fel (tex frågor om dolda fel och liknande).H Herrman5 skrev:Okej! Skönt att höra. Antog eftersom att duschväggen inte går att få platt mot kaklet längre pga. utbuktningen så skulle en ny plugg + fastdragning orsaka att nederdelen släppte eller att det blev skador på kaklet istället.
Lugn nu jag har inte försökt att hitta någon skyldig eller antytt att någon annan skall betala? Jag efterfrågat idéer kring vilken åtgärd man skall göra. Hade någon sagt att jag får riva hela väggen och göra om det så hade jag trott på det, då kanske det hade varit logiskt med ett försäkringsbolag eller föreningsansvar OM det vore ett byggfel?
Eller du kanske skulle ha bröstat upp dig och "betalat själv som en man", snälla.
Skönt att höra. Jag har ingen erfarenhet utav detta så anlitar helst en hantverkare som gör ett sådant här jobb.
Hade tankar kring att det skulle kosta 10-30k men detta verkar ju vara en betydligt mindre kostnad.
Om listen ligger för nära så löser man det enkelt med en distansbricka på baksidan mot plugg. Det viktigaste är att det är rakt så att funktioner på dörrar är som det ska. Listens funktion är att täta. Tycker att det verkar som att den ligger lite inåtvikt och det kommer se betydligt bättre ut om man petar fram den som den ska. Lite svårt att avgöra på bilden dock.H Herrman5 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kärcher högtryckstvätt, högtrycksslangen lossnar från handtaget
Verktyg & Maskiner -
Små plastflisor lossnar från taket
Tak & Vind -
Exklusiv duschvägg från MacroDesign ouppackad finns i Alingsås
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Grundfärgen lossnar från betonginnervägg
Färg, Måla & Tapetsera -