Byggahus.se
F FixarFru skrev:
Hej,
Vi har just deltagit i en budgivning av en villa där det i efterhand visade sig att en säljare var en av budgivarna. Vi var totalt tre budgivare och en var dessa alltså säljare. Det hela slutade med att den budande säljaren ”vann” budgivningen. På slutet var det bara säljaren och vi kvar som budade ganska länge.

Förvisso är det ju bra att ingen av oss andra fick köpa till ett pris som var upptrissat av säljaren själv. Men samtidigt känner vi oss lurade då vi lagt mycket tid (och pengar) på att ta ledigt för att kontakta banken, konsultera byggare som också följt med till huset och låtit ta fram en renoveringskalkyl. Allt detta i onödan då huset egentligen inte var till salu - gissar att de bara ville åt ett korrekt marknadspris?

Det var alltså två personer som sålde och det är den ena av dem som till slut köpte huset. Vi har fått intrycket i efterhand att mäklaren visste att den ena säljaren var med och budade. Är detta ett tillåtet förfarande av mäklaren?
De var två som ägde huset skrev du men bara en som bjöd. Det är väl logiskt att tänka sig att man gör så vid en skilsmässa eller en delning av ett dödsbo. Om det hade varit en helt utomstående som hade bjudit över er på auktionen hade ju resultatet blivit detsamma och era kostnader likaså.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Kanske dags att staten tar tag i det hela och väljer vem som får köpa, och till vilket pris?

Var ju så för lantbruksfastigheter förr, varför inte för bostäder?
Men varför ? Vi har väl rätt att sälja det vi äger till vem vi vill ?
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
M -MH- skrev:
Kanske dags att staten tar tag i det hela och väljer vem som får köpa, och till vilket pris?

Var ju så för lantbruksfastigheter förr, varför inte för bostäder?
Varför inte låta staten ta över all egendom istället? Det måste vara en ännu bättre idé. (y)
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Detta är väl inget konstigt om man förutsätter att säljare A och säljare B ligger i skilsmässa och för tillfället avskyr varandra. A vill bo kvar i huset men B vill jävlas så mycket det går och tänker inte gå med på någon sorts värdering (som, ärligt talat, är helt värdelös i Stockholmsområdet där alla värderingar är rena lockpriser), utan tvingar fram en försäljning och A får då helt enkelt buda på öppna marknaden.
 
Kan ju vara säljarna som satt tidsgränsen.
S Snickerick skrev:
Mäklaren har inte rätt att avsluta budgivningen.
Mäklaren är skyldig att framföra alla bud till säljarna och det gäller fram tills köpekontraktet är undertecknat.
Mäklaren hade alltså inte rätt att neka TS att lägga fler bud så länge köpeavtalet inte var påskrivet.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
tompax
L Lf0824 skrev:
Väldigt klokt att ta en tankepaus. Tänk om fler hade lite is i magen och inte drogs med i hetsen i budgivningen.
Kan bli lite svårt i en period där husaffärer är säljarnas marknad, tack vare bostadsbrist.
I ett läge där det är köparnas marknad blir det lättare att ha is i magen.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Varför inte låta staten ta över all egendom istället? Det måste vara en ännu bättre idé. (y)
Ja, finns det någon som inte håller med om att Nordkorea är ett föredöme?
 
  • Haha
  • Gilla
TT4F och 3 till
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Kan bli lite svårt i en period där husaffärer är säljarnas marknad, tack vare bostadsbrist.
I ett läge där det är köparnas marknad blir det lättare att ha is i magen.
Bostadsbrist?
Tittar jag på hemnet finns det massor av bostäder ute till försäljning. Så nog är det väl köparens marknad. Det är ju bara att vraka och välja för köparen.
 
C Citrona skrev:
Kan ju vara säljarna som satt tidsgränsen.
Troligen har mäklaren tvingat säljarna att i förväg komma överens om när budgivningen haltas och en köpare utses.
Mäklaren har begränsat med tid att lägga på försäljningen och är inte intresserad av att bli indragen i säljarnas inbördes konflikt.
Och stoppkriterie kan handla om att inget nytt bud inkommit inom x timmar. Låter väldigt rimligt.

Sedan kan det naturligtvis komma bud senare och då är mäklaren skyldig att framföra dessa. Men då sitter säljarna med en överenskommelse om att köparen redan är utsedd.
 
S Stego1 skrev:
Det rätta värdet är taxeringsvärdet + 25%.
Varför skulle staten lyckas avgöra värdet på fastigheten? Och dessutom ett värde som inte skulle förändras på långa tider.
De som vill betalar mer eller mindre än statens beslutade värde ska de åka i fängelse då?

Den som tänker lite längre vet att staten tvärtom utgår från marknadsvärden när de sätter taxeringsvärde. Dvs taxeringsvärdet visar fel mest hela tiden. Det är bara när det ändras som det kan sägas vara i närheten.
 
Då jag sålde var det jag som satte en gräns både i pris och tid. Visst hade vi haft möjligheten att tröska några veckor/månader till men när jag fick det jag tidigare hade begärt så var jag nöjd ÄVEN om jag ev kunnat få någon tusenlapp till.
Jag undrar om nr 2 är sur på mig nu??
 
tompax
D daVinci skrev:
Bostadsbrist?
Tittar jag på hemnet finns det massor av bostäder ute till försäljning. Så nog är det väl köparens marknad. Det är ju bara att vraka och välja för köparen.
Jaså, det råder inte bostadsbrist i Sverige idag? Att där finns många hus till salu säger mer något om omsättningen och är inte nödvändigtvis ett mått på brist eller tillgång.
Det är definitivt inte köparens marknad vad gäller hus idag. Tvärt om. På 90-talet och i början av 00-talet var det mer köparnas marknad.
Hade det varit köparnas marknad idag, hade vi väl inte haft så höga huspriser, och budgivningarna hade väl inte stuckit iväg som de gör idag.
 
Det kanske var säljarens dag igår... men idag är det nog större risk att det är köparens...

Om man tror att corona inte kommer att leda till en lågkonjuktur med fallande priser är man väl optimistisk.

/ATW
 
S Stego1 skrev:
Det rätta värdet är taxeringsvärdet + 25%
Vet du hur taxeringsvärde sätts?
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
tompax
A ArneTW skrev:
Det kanske var säljarens dag igår... men idag är det nog större risk att det är köparens...

Om man tror att corona inte kommer att leda till en lågkonjuktur med fallande priser är man väl optimistisk.

/ATW
Ja från och med nu kan det komma att ändras ja. Det är till och med mer troligt än att det inte skulle göra det. Det kommer säkerligen också att frigöras en del extra bostäder nu, när det plötsligt blir fler äldrevårdsplatser lediga här nu efter denna kris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.