Byggahus.se
T torkelb skrev:
Trams. Det Cleverheating (se bara namnet!) ägnar sig åt på sin webbsida är ren och skär marknadsföring. I sådan är huvudregeln att förvirra mottagaren, den blivande (förhoppningsvis) konsumenten, så att budskapet accepteras och kan göra sin verkan -> se till att öka försäljningen. Alla metallbehållare med varmvatten bidrar till konvektion och strålar dessutom; lite olika beroende på konstruktion. Traditionellt är det konvektionen man är intresserad av för att minska eller förhindra kallras vid fönster, men äldre konstruktioner var sämre på detta pga sin gjutjärnskonstrukton och kanske sämre kunskap. Nuförtiden finns det så välisolerade fönster att detta är ett mindre problem och i sådana fall går man över till (vid nybyggnation) golvvärme. Gissa vad det är för typ av värmeöverföring där!?
En konvektor är i princip ett rör med en mängd konvektionsplåtar i aluminium på. En radiator finns i en mängd olika utföranden, t.ex panel- eller sektionsradiator där du har stora vattenfyllda ytor där vattnet cirkulerar. Golvvärme har inget att göra med hur välisolerat ett hus är eller inte det är ett val av värmesystem. Ett hus med golvvärme får jämnare värme från golv till tak och känns varmare trots en svalare tilloppstemperatur, då du har en större värmeavgivande yta. Du har kallras oavsett fönster då glas i fönster till en villa aldrig kan bli lika isolerande som t.ex. stenull. Bara för att de olika värmarna använder samma princip vid värmeöverföring betyder inte att de inte heter olika. Sök på Panelradiator, sektionsradiator, kamflänselement, konvektor så får du se att det är skillnad. P.g.a dina argument tar jag för givet att du inte jobbar i branschen så läs på och kom igen när du har skäliga argument.
 
  • Gilla
lostinsweden och 1 till
  • Laddar…
S Staas skrev:
[bild] Detta arbete tog en rörmokare 4 timmar från en rörmokarfirma som ligger bredvid biblioteket i Hofors
Observera att det bara är rördragningen innanför det gulmarkerade området och radiatorn satt redan monterad på väggen.
4 timmar!!! Ja, det låter HELT ORIMLIGT!!!

Jobbet tog säkert inte mer än 1,5-2 timmar. Sen tog det säkert lite tid att köra dit, bära in material o verktyg, gå på toaletten, städa, bära tillbaka verktyg och material, städa bilen, fakturera, göra Rot-avdrag o annat. Allt det där andra som inte har direkt med att montera rören och göra är HELT ORIMLIGT ATT KUNDEN SKA BETALA FÖR!!!

Skämt åsido. Staas, Jag tackar för ett underhållande inlägg. Jobbar själv som egen i rör-branschen o vet av erfarenhet att om man är oförsiktig med val av kunder kan 10% av kunderna ta 90% av ens tid o 110% av ens energi. Att skriva ett sådant här inlägga med den överskriften är direkt osmakligt. Om det ligger någon sanning i begreppet Karma så kommer du troligen bli förföljd av dåliga o oseriösa hantverkare för resten av ditt liv. Jag syftar inte till rörläggaren som har utfört detta jobbet då hen både verkar kompetent o kunnig. Tack för att du har varit så öppen med att du tillhör de 10% som man gör allt för att undvika.
 
  • Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 9 till
  • Laddar…
Du borde kanske lära dig bocka några rör på egen hand.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Sveriges sämsta rörmokare känns ju klart överdrivet.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
R Rörläggaren skrev:
4 timmar!!! Ja, det låter HELT ORIMLIGT!!!

Jobbet tog säkert inte mer än 1,5-2 timmar. Sen tog det säkert lite tid att köra dit, bära in material o verktyg, gå på toaletten, städa, bära tillbaka verktyg och material, städa bilen, fakturera, göra Rot-avdrag o annat. Allt det där andra som inte har direkt med att montera rören och göra är HELT ORIMLIGT ATT KUNDEN SKA BETALA FÖR!!!

Skämt åsido. Staas, Jag tackar för ett underhållande inlägg. Jobbar själv som egen i rör-branschen o vet av erfarenhet att om man är oförsiktig med val av kunder kan 10% av kunderna ta 90% av ens tid o 110% av ens energi. Att skriva ett sådant här inlägga med den överskriften är direkt osmakligt. Om det ligger någon sanning i begreppet Karma så kommer du troligen bli förföljd av dåliga o oseriösa hantverkare för resten av ditt liv. Jag syftar inte till rörläggaren som har utfört detta jobbet då hen både verkar kompetent o kunnig. Tack för att du har varit så öppen med att du tillhör de 10% som man gör allt för att undvika.
R Rörläggaren skrev:
4 timmar!!! Ja, det låter HELT ORIMLIGT!!!

Jobbet tog säkert inte mer än 1,5-2 timmar. Sen tog det säkert lite tid att köra dit, bära in material o verktyg, gå på toaletten, städa, bära tillbaka verktyg och material, städa bilen, fakturera, göra Rot-avdrag o annat. Allt det där andra som inte har direkt med att montera rören och göra är HELT ORIMLIGT ATT KUNDEN SKA BETALA FÖR!!!

Skämt åsido. Staas, Jag tackar för ett underhållande inlägg. Jobbar själv som egen i rör-branschen o vet av erfarenhet att om man är oförsiktig med val av kunder kan 10% av kunderna ta 90% av ens tid o 110% av ens energi. Att skriva ett sådant här inlägga med den överskriften är direkt osmakligt. Om det ligger någon sanning i begreppet Karma så kommer du troligen bli förföljd av dåliga o oseriösa hantverkare för resten av ditt liv. Jag syftar inte till rörläggaren som har utfört detta jobbet då hen både verkar kompetent o kunnig. Tack för att du har varit så öppen med att du tillhör de 10% som man gör allt för att undvika.
Det är märkligt vilka lockelser som en ärligt menad fråga om rimlighet i en fakturering utövar på somliga representanter för det aktuella yrket. Tydligen tycker Rörläggaren att kunden ska tiga och finna sig i allt som den anlitade "yrkesmannen" företar sig.

Detta forum används inte sällan av osäkra husägare som känner sig vilsna i den djungel som modern avancerad byggteknik tillsammans med förhoppningsvis välutbildade hantverkare utgör. Att då vid en enkel fråga bli hånad av en förmodad medlem av denna grupp är något som jag inte tror att initiativtagarna till Byggahus.se hade tänkt sig. Tyvärr är det många som i skydd av anonymitet kan tänka sig att skriva vilka otidigheter som helst - till synes helt i avsaknad av uppfostran.

Vad gäller fakturering av tjänster verkar Rörläggaren tycka att en hel mängd sysslor utan vidare kan ingå i den tid som kunden ska betala. Jag och säkert många andra utgår från att sådant, ofta kallat "overheadkostnader", redan är inräknat i timpriset för självklart kostar det att ha resurser tillgängliga och självklart krävs ytterligare åtgärder innan hela ärendet är avklarat. Dock är det väl inte mycket extra som krävs för att installera dessa korta rör - detaljerna är väl utredda vid det här laget - och själv hade jag också protesterat om jag hade fått betala för fyra timmar. Det finns också goda skäl att protestera vid påhopp från personer av Rörläggarens sort. Det finns helt klart skäl att inte vara oförsiktig vid val av företag när man behöver få någonting utfört i sitt hem. Tack för påminnelsen!
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Fast lite kan man ju tänka sig att rubriken provocerat plus att han hängde ut firman redan i första inlägget.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
S Staas skrev:
Det vet ni ju visst se bilden och mina svar
Tömning av systemet avklarat på 30 min och 3 minuter bilväg hit från firman och jag fick själv fylla upp systemet när rören var ditsatta
Hmmm, tidigare i tråden tog tömningen 15minuter, nu 30... Kanske inte bara Rörisen som saltar...
(Obs, detta inlägg är ett skämt och menat att lätta upp stämningen en aning eftersom jag anser att tonen känns en aning hätsk i tråden)

Och 5 dagar efter senaste inlägg, jag måste bli snabbare...
 
  • Gilla
Kinta och 1 till
  • Laddar…
S Staas skrev:
Ska nog starta firma och ”hänga hos kunden å få betalt, låter jättebra för kunderna betalar inte efter prestation jättebra:)
Undrar om du har skrivbordsjobb, och är teoretiker? å inget fel i det men små jobb kostar, så hade du erbjudit "rörläggaren" alla elementen (10), så hade det nog blivit 2tim/st
 
lärjungen lärjungen skrev:
Ok, så notan slutade på runt 2500 för arbetet och nån tusenlapp för material? 3500 kr ink moms? Sen lite rotavdrag på det. Inget att bråka om.
Nån tusenlapp för det där i material kan väl ändå inte vara möjligt En undran då jag inte har en aning Ska snart dra mycket rör också men inte med dessa fula fästen Söker andra med ljus å lykta
 
lärjungen
Nailman Nailman skrev:
Nån tusenlapp för det där i material kan väl ändå inte vara möjligt En undran då jag inte har en aning Ska snart dra mycket rör också men inte med dessa fula fästen Söker andra med ljus å lykta
Rörmokeridelar är dessvärre sjukt dyra kan jag upplysa om.
 
Staffans2000
lärjungen lärjungen skrev:
Rörmokeridelar är dessvärre sjukt dyra kan jag upplysa om.
På Rinkaby rör kostar kalaset ca: 750kr. Utan klammorna. Så tog rörläggaren 1000kr. Skulle jag säga att det var helt i sin ordning. Framförallt med tanke på de materialpåslag som är brukliga i branschen.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.