Hej,
Har ett problem.
Vi har bergvärmepump nibe.
Men eftersom det är så lång sträck mellan värmepump och handfatet i badrummet så har vi valt att installera en Nibe Nibette 5 för att få direkt varmvatten att tvätta händerna i.
Nu till problemet.
Nu verkar det som att den lilla Nibette 5liter vvb st0r för all varmvattenproduktion till även dusch och kök. Och om jag stänger av den så finns det inger varmvatten alls. Trots att värmepumpen visar 50+ grader i varmvattenproduktion.
Jag är tveksam till att den lilla Nibette är korrekt installerad.
Handfatet är beläget efter duschen i systemet och köket ligger i en helt annan del.
Det kommer alltså inget varmvatten alls i någon kran eller dusch alls när lilla nibette 5 är avstängd. Trots full varmvattentank hos bergvärmepumpen. hur länge jag än spolar.
Bifogar bild hur vvsfirman har kopplat.
Samt en printscreen på nibes installationsmanual til nibette 5.
Vi har en bergvärmepump 1155-12 men en VPB200.
Mvh A
Har ett problem.
Vi har bergvärmepump nibe.
Men eftersom det är så lång sträck mellan värmepump och handfatet i badrummet så har vi valt att installera en Nibe Nibette 5 för att få direkt varmvatten att tvätta händerna i.
Nu till problemet.
Nu verkar det som att den lilla Nibette 5liter vvb st0r för all varmvattenproduktion till även dusch och kök. Och om jag stänger av den så finns det inger varmvatten alls. Trots att värmepumpen visar 50+ grader i varmvattenproduktion.
Jag är tveksam till att den lilla Nibette är korrekt installerad.
Handfatet är beläget efter duschen i systemet och köket ligger i en helt annan del.
Det kommer alltså inget varmvatten alls i någon kran eller dusch alls när lilla nibette 5 är avstängd. Trots full varmvattentank hos bergvärmepumpen. hur länge jag än spolar.
Bifogar bild hur vvsfirman har kopplat.
Samt en printscreen på nibes installationsmanual til nibette 5.
Vi har en bergvärmepump 1155-12 men en VPB200.
Mvh A
Ja han har ju satt T-kors på både varmt och kallt...i min värld så lägger man handfatets varmvatten enbart på beredaren, eller låter beredaren matas av varmvattnet men det kräver en annan inkoppling av beredaren och dess blandningsventil.
Ska man inte göra annat än tvätta händer i handfatet, dvs inget stort varmvattenuttag, så hade jag lagt handfatet på endast beredaren, och proppat varmvattenröret.
Ska man inte göra annat än tvätta händer i handfatet, dvs inget stort varmvattenuttag, så hade jag lagt handfatet på endast beredaren, och proppat varmvattenröret.
Är du säker på att det var en rörmokare du anlitade? Säkerhetsventilen sitter baklänges och är således helt utan funktion. Det är mer än ett fel där om man säger så.
Systemet är ju "kortslutet". samma sak som att koppla ihop varm å kallvattnet direkt bara, iom att vattnet tar lättaste vägen och du har lägst motstånd genom den lilla vvb:n så tar vattnet den vägen.A Agurg skrev:
du kan flytta om slangarna lite så får du varmvatten direkt och tar bort "kortslutningen"
Det var min misstanke också. Ä drt lustig i kråksången är att de två! rörmockare som var här kika länge i installationsmanualen dessutom.D Daniel 109 skrev:
Kan säga att den vvs firmans chef kommer få ett samtal imorgon, trots söndag. Inte rimligt att ha en 5 l vvb på en familj på 5 pers 🤔🤣
Ju mer jag tittar mer ser jag ju, har han vänt säkerhetsventilen åt fel håll också? du får be dom komma dit igen och koppla om så den blir en "genomströmningsberedare" och fixa säkerhetsventilen. vore jag du skulle jag inte betala för det andra besöket...
Agurg: Om du stänger en av kranarna på varmvattenberedaren så kommer det att fungera som tidigare.
Se till att de skickar någon som vet vad den gör när de ska rätta till felen. De som du hade hos dig saknade ju uppenbarligen den kompetensen. Men som sagt stäng en kran så fungerar allt normalt och du kan vänta tills på måndag med att tjata på dem.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 283 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 283 inlägg
Det är definitivt galet kopplat men nu när du har outat dom så är du skyldig att göra en uppföljning med vad som händer. Vad dom gör nu säger mer om vilken sorts företag det är än att misstaget begåttsA Agurg skrev:
Skönt att jag hade rätt misstanke.D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen avstängningsventil på vvb eller rören innan. (Gammalt hus)
Så innebär det jag behöver plugga någon av t-rören eller så? (Vet knappt vad jag pratar om då vvs inte riktigt är min femma)
Nej, det gjorde det visst inte. Jag misstog färgmärkningarna för ventiler. De finns ju även ventil i installationsanvisningen.
Ja du behöver plugga med något.
Ja du behöver plugga med något.