Byggahus.se

Sveriges sämsta rörmokare?

1. P
    Medlem Nivå 1
    Tydligen så har ju hantverkaren i detta fall inte gjort något annat arbete än att böja rören. Detta då personen var tvungen att åka och köpa in saker som fattats. Men annars har du alldeles rätt i att det är mer än att vara ute hos kunden...

2. M
    Renoveringsnovis · Nivå 3
    Fakturan är inte orimlig, men möjligen saltad med någon timma. Är det någon hantverkar logik?

Får inte ni (hantverkare) beställa från Ahlsell etc. Med leverans till företaget(eller någon annanstans)? Det får jag göra nämligen. Brukar komma dagen efter jag beställer med gratis frakt.
    Exempel så hos kund X använder ni Y material. Då beställer man det för leverans till firman, och lägger in det i bilen. Att behöva köra och köpa det absolut mest grundläggande för varje jobb är bara för att lura kunderna.

Någon som skrev att man inte ska betala för yrkesbevis. Det är klart man ska betala för det. Det bör avspeglas i timpriset. Annars kan du väl fråga vilken arbetslös som helst om de vill dra dina rör.

3. P
    Bannad Nivå 7
    Inte för att jag själv sysslar med rörmokeri men fyra timmar känns inte så lång tid då det är lite kopplingar, rörböjar och påkopplat på värmesystemet. Det ska tappas, pluggas och fyllas på vatten med. Ett element fyra timmar och tre element 8 timmar tror jag han fixat eftersom vissa moment behöver han bara göra en gång.

• Laddar…
  4. P
    Bannad Nivå 7
    Mycket gnäll på hantverkare om timdebitering. Om man är missnöjd kan man göra det själv

• Laddar…
  5. P
    Bannad Nivå 7
    Inte utan att man blir lite förbannad. I alla yrken finns det de som jobbar snabbt med ett gott resultat, med ett dåligt resultat. Sedan finns det de som jobbar långsamt och nästan uteslutande med gott resultat och sist har vi medelmåttorna. Se till dig själv, hur lång tid skulle du haft att göra detta jobb?

• Laddar…
  6. F
    Medlem Nivå 1
    Tack för underhållningen. Vad mycket passionerad energi. Det finns ingen millimeter rättvisa i detta livet. Man får nog välja sina strider om man skall vara hyfsat lycklig. Man kan ju alltid pröva lyckan med en annan hantverkare nästa gång. :cool:

7. P
    Bannad Nivå 7
    Antingen accepterar man att någon annan gör det om man har tummen mitt i eller annars gör man det själv

8. Bästa svaret

M
    Renoveringsnovis · Nivå 3
    @Putte 9497 Ska man då acceptera vilken mängd timmar som helst? Hade det varit ok om det tog en dag per rör?

9. P
    Bannad Nivå 7
    Nä, för dig kanske men 3-4 timmar för det jobbet tycker jag är ok. Speciellt när det ska sitta 20 år

• Laddar…
  10. TomasJor
    Medlem · Nivå 11
    Vad har tiden det ska sitta uppe för relevans?

Hade det varit ok med rabatt på timmarna om rören ska byggas om inom något år?

• Laddar…
  11. S
    Självbyggare · Nivå 6
    Småjobb beställer man löpande. Det blir billigare i nio av tio fall. Visst finns det fula fiskar. Men tar man en erkänd firma med god renommé så slipper man oftast oseriösa hantverkare. Det blir lite dyrare men sen slipper man oftast problem. Har själv varit röris och har en kompis som jobbar som egen. Han är hyggligt billig men faktureringen är minst en halvdag. Så fyra timmar är i mitt tycke inget konstigt. Tid för administration och hämtning av delar måste ju hantverkaren få betalt för. Vill man ha det billigt får man göra det själv. Nu var det ett tag sen jag var i den branschen men kan inte tänka mig att lönen gör dom rika.

12. N
    Medlem · Nivå 9
    Vad har åtgången på arbetstiden för relevans?

Ja, jag vet. Repliken är dryg men vi snackar om 4 h. Släpp tutten!

13. TomasJor
    Medlem · Nivå 11
    Va?

14. P
    Bannad Nivå 7
    Det finns en svart lista för företag, borde det inte finnas en för privatpersoner med?

15. P
    Bannad Nivå 7
    Toapapper har fyra sidor och man kan om man vill använda alla fyra sidorna.