Byggahus.se
A avdpos skrev:
Valde de medvetet bort sedum eller hade de inte tänkt på det?

Det låter ju som en grymt bra idé som skulle se snygg ut också
Sedum fungerar perfekt särskilt med tanke på att huset verkade ha papptak med dess problem med åldrande vid temperaturväxlingar.
 
  • Gilla
avdpos
  • Laddar…
En Marine blue Series Landy i LAagom storlek på väggen.
Resten är tycke och smak.
 
Merinfo.se påstår att huset är på 141 m2. Jag tycker det är lite kasst att den enda "allmänna" toaletten nås från vardagsrummet.
 
Gillade huset. Och de har faktiskt varit väldigt duktiga på att få till det, tidsmässigt.
Förra programmets hus liknade ju något man karvat ut från Mine Craft. En sak att vilja ha, en annan sak vad som är byggtekniskt smart - stackarna.
Detta hus hade ju en skön stil, snyggt jobbat, även om det är vissa saker man inte gillar personligen.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Det jag reagerade över var att de var 5st i familjen men hade bara 3 sovrum.. Lillgrabben bodde ju i det som antagligen är tänkt som en walk in closet så jag undrar vad tankarna där är på sikt? :thinking:

Det framgick inte hur stort det var heller men så litet tror jag ändå inte att det är, skulle tippa på 150-160kvm åtminstone vilket är relativt stort för att vara 4(5)rok.

Totalkostnaden däremot var en bra bedrift, vet dock inte om det var inkl tomt?

Jag reagerade också på det, kan det vara så att minstingen inte fanns när de planerade huset? Samtidigt borde man ju då ändrat om planlösningen när man märkte att man skulle bli tre. Ett extrarum kommer man alltid ha nytta av även när barnen flyttar hemifrån. Gå igenom föräldrarnas sovrum när man ska gå till sitt vill väl inget barn göra som passerat typ 10 års ålder.
 
2 grabbar kan väl dela rum till rätt hög ålder, eller sätta upp en skiljevägg i ett av sovrummen, I-landsproblem!
 
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
2 grabbar kan väl dela rum till rätt hög ålder, eller sätta upp en skiljevägg i ett av sovrummen, I-landsproblem!
Självklart kan barn dela sovrum men när barnen börjar komma upp i ålder typ tonåren så skulle jag vilja påstå av egen erfarenhet att barnen vill ha egna sovrum, iaf om man frågar mina barn och då den äldsta. Men har man ett hus där x antal sovrum finns när man skaffar familj känns det naturligt att de får dela sovrum men att bygga nytt och bygga så att barnen ska dela sovrum, där känns som man gör ett fatalt misstag.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
2 grabbar kan väl dela rum till rätt hög ålder, eller sätta upp en skiljevägg i ett av sovrummen, I-landsproblem!
Allt är relativt. Morsan växte upp ute på landet i en stuga med två sovrum, på 8 personer. Det gick det också. Vatten hämtade de i bäcken eller brunnen. Vid bad fick vattnet kokas och man delade badvatten.

Bara för att något går betyder ju inte att det är eftersträvansvärt....

Hade jag byggt ett nytt hus idag och dessutom kallat det för en "husdröm" hade jag definitivt sett till att mina barn hade fått ett vettigt sovrum var. Inte kul att dela sovrum med storebrorsan/lillbrorsan när man passerar typ 10 år. Det hade inte varit min dröm i alla fall när jag var i den åldern. När man bygger nytt finns ju alla möjligheter att göra så alla får plats. Utgår man från befintligt kanske det är mer tveksamt att kosta på en utbyggnad för endast 1 sovrum, då kanske man delar av ett allrum istället eller nåt sånt. Framgick tyvärr inte tydligt i programmet hur man tänkte här...
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Nej det känns ogenomtänkt som sagt. Hade de tänkt till så hade de bytt plats på klk och wc/dusch. Då hade man kunnat göra en öppning från hallen om man velat. Sen när den äldste flyt boet så kan man smälla igen väggen och få tillbaks klk igen. Då hade det varit genomtänkt imo. Dvs att ha en planlösning som lätt kan förändras utefter familjesituationen.

Av ren slump så fick jag syn på huset på Instagram och kan därmed informera om att det är 157kvm stort (eller som eftersträva var, 157kvm litet :crysmile:)
 
B Bengths skrev:
Sedum fungerar perfekt särskilt med tanke på att huset verkade ha papptak med dess problem med åldrande vid temperaturväxlingar.
Dagens papptak är inte papp och håller länge.

Sedumtak är också dyrt, nästan lika dyrt som bandfalsad plåt. Och det här huset byggdes med en ganska snål budget. Men det går att komplettera senare. Fördelen med Sedumtak är livslängden (typ som bra bandfalsad plåt) förutom miljöaspekterna

Sen påverkar det inte husets utseende heller eftersom sedumtaket inte syns.

Bättre att lägga pengarna på solpaneler senare i stället.

Men jag gillar Sedumtak och har det själv, men inte överallt.
 
Min mormor bodde med sina föräldrar och 11 syskon i en stuga på 45 kvadrat. (vilket inte alls är optimalt)

Här gnäller folk över att det är 1 rum för litet.
De kanske vill dela rum alt så slänger man upp en friggebod på tomten, vad vet vi?
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Min mormor bodde med sina föräldrar och 11 syskon i en stuga på 45 kvadrat. (vilket inte alls är optimalt)

Här gnäller folk över att det är 1 rum för litet.
De kanske vill dela rum alt så slänger man upp en friggebod på tomten, vad vet vi?
Det är dock stor skillnad på att göra det bästa av vad man har och att anpassa ett nybygge efter sin familj?

Jag har svårt att se att dina gammelmorföräldrar byggde stugan på 45kvm när de hade 11 barn? Men de kan dem förstås gjort, men då hade de inte det kapitalet som dem i husdrömmar hade.

Jag menar inte på att man inte kan dela sovrum, det funkar säkert skitbra för vissa men när man bygger ett helt nytt hus, från grunden på 157kvm... varför ritar man det inte då så att alla barn får varsitt sovrum? Är inte varsitt sovrum mer önskvärt än att ha 2 sällskapsytor?
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Min mormor bodde med sina föräldrar och 11 syskon i en stuga på 45 kvadrat. (vilket inte alls är optimalt)

Här gnäller folk över att det är 1 rum för litet.
De kanske vill dela rum alt så slänger man upp en friggebod på tomten, vad vet vi?
Kan vara gnäll eller egna erfarenheter.
Byggahus har massa egna erfarenheter och det är exakt det som är så gött. Ofta bara lyssna o lära;)
45 kvm och 11 barn är inte jättevanligt idag. Tiderna förändras.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
J jimmyboy_666 skrev:
Kan vara gnäll eller egna erfarenheter.
Byggahus har massa egna erfarenheter och det är exakt det som är så gött. Ofta bara lyssna o lära;)
45 kvm och 11 barn är inte jättevanligt idag. Tiderna förändras.
Jo tiderna förändras till stora hus, 157m2 på 5 personer, sen blir det 2 på 157m2. Litet hus = billigare värme och mindre att städa :) Jag föredrar litet.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Ovanligt bra gjort! Både tidsplan och budget inom ramarna! De har anammat KISS= keep it simple and smart. Arkitekturen är deras smak (och Gert Wingårds tydligen). Som vanligt behandlas inte energilösningarna i programmen. Det är väl bara vi nördar som snöar in på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.