Byggahus.se

Husdrömmar - Case Study i Hällingsjö

1. B
    Byggnadsvårdare Nivå 5
    En fundering som kanske inte hör hit, men har lagt märke till det i nästan alla nybyggen. Det finns inte nå lister runt fönsterna, är det så det byggs idag (dagens design)?

2. A
    Medlem Nivå 2
    Valde de medvetet bort sedum eller hade de inte tänkt på det?

Det låter ju som en grymt bra idé som skulle se snygg ut också

• Laddar…
  3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Menar du utvändigt fönsterfoder? När man bygger med träpanel som denna gör man nästan alltid så numera.

4. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 15
    Jag gillade också starkt utsidan! Visst hade det varit snyggt med ett sedumtak, men det borde ställt lite högre krav på takstolarna, och kanske inte gjort det möjligt att ha dem fribärande över hela husets bredd?

Insidan dock ... det 90-talsblåa köket gav mig rysningar ...

För övrigt blir jag alltid imponerad/förvånad att många av människorna som är med i Husdrömmar går in i projekten med en underbart naiv inställning. "Jag tar ledigt två dagar i veckan och bygger hela insidan på ett 150 kvm hus på 6 månader! Inga problem!"

5. K
    Medlem · Nivå 11
    Jag tycker det såg ut som att nedre delarna av panelen som varit utsatta för regn och stänk redan hade mörknat?

• Laddar…
  6. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Det skulle enligt uppgift bli grått så småningom.

Redigerat 11 feb 10:40
  7. P
    Medlem · Nivå 13
    De sa inget om det i programmet men är kanske för redaktionen att ta reda på?

• Laddar…
  8. B
    Byggnadsvårdare Nivå 5
    Det är innvändigt. Tycker det ser så tvärt avslut på fönsterna. Det brukar vara lite avrundat mot fönstret om det inte är list runt annars.

Såg inte klart hela avsnittet så får se resultatet kanske ikväll.

9. F
    Byggveteran · Nivå 18
    Här har de ju satt smygbrädor i vitlackerad MDF och sedan gipsat mot dessa. Tycker personligen inte att det är en snygg lösning utan föredrar att man gipsar och slätspacklar smygarna. Så gör vi också i all nyproduktion. Vissa gör fortfarande som ovan, men det är oftast om det är hyresrätter eller billigare projekt. Att sätta både smyglist/bräda och ett foder utanpå gör man inte längre om man inte har väldigt bråttom. Det är en budgetlösning. Sen finns det fall där man vill åt ett äldre utseende och har något profilfräst foder som målas in, det är en annan sak.

10. B
    Byggnadsvårdare Nivå 5
    Jag har nog lite svårt med det där kantiga utseendet, men vet att det är populärt idag. Mer rundade former tycker jag om.

• Laddar…
  11. K
    Tillbyggare Nivå 10
    Imponerad.

12. J
    Renoverare · Nivå 18
    Den äldsta var la tidiga tonår (12-14år) något sådant och tittar på dagsläget när barn flyttar hemifrån o tillgång på bostäder i hällingssjöområdet med omnejd så lär det nog dröja 10 år till innan man flytt boet. Då får minstingen bo kvar inne hos mamma och pappa tills han är 11-12 alt så får de bygga ut, bygga om eller smacka upp en friggebod.. Så jo, jag tycker det är lite naivt planerat.

Man kan ju inte förutse hur länge barnen kommer bo hemma.

En annan sak jag inte riktigt gillade med huset var den minimala klädvården (y)

13. J
    Medlem Nivå 6
    Exakt, 3 sovrum på 5 personer lät lite märkligt.

14. S
    Anonym
    Väldigt snygga färgval, speciellt i det stora sovrummet (grönt/grå) och vardagsrum, färgkod?

15. M
    Husägare · Nivå 12
    Överlag tycker jag det var ett ganska "coolt" hus.
    Men som flera redan sagt, ett sovrum för lite!!