Hitta det under gammal tapet och färg. Väggen är betong och finns i källaren. ??

• Skadad betongvägg med flagnad färg och synlig spricka, upptäckt under gammal tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt att veta vad du syftar på. Anar lite vitt "ludd", om det är det du syftar på så är det troligtvis saltutfällningar.
Kunde inte öppna bilden och kolla noggrannare, men det ser inte heller ut som en betongvägg.

Det är alltså en betongvägg. Med pålagt cement ca 5cm.
Det jag syftar på.. är nog det vita luddet. Och delvis också hur det kommer sig att det är ett djup/hål i väggen där. Kan det kanske vara ng fukt skada. kände ingen speciell lukt dock. Kan ju vara mitt luktsinne som är kasst.
Jag skrapade bort allt och la nytt bruk över. Ser ut såhär nu.
Man kan se bilden bäst om man zoomar in lite

• Nyapplicerat bruk på betongvägg med tidigare skador och vitt ludd i hörnet nära golvlisten.
    Skapa konto
Här är en lite förstorad bild.

Förstorad bild

• Närbild på en vägg med fukt- och mögelskador samt synlig rost på inbäddat material.
    Skapa konto
K
Kalk/saltutfällning från fuktigt bruk kanske.

• Gilla
Johan41
  • Laddar…
Okej. Vad är salutfällning för något? Är det skadligt? Något man borde oroa sig över om jag hittar det på fler platser

Det ser inte ut som en betongvägg, det verkar ju vara tegel inuti? Så putsad tegelvägg snarare.

Nja, de man tror är tegel är en järn hörnremsa. Som fått tegelfärg..

Bästa svaret

J Johan41 skrev:
Okej. Vad är salutfällning för något? Är det skadligt? Något man borde oroa sig över om jag hittar det på fler platser
En utfällning av salt. :D Inget skadligt eller något att oroa sig för i sig i "måttliga" mängder. Kan dock vara tecken på fuktproblem och dessa kan ju i så fall behöva åtgärdas.

http://www.fuktfakta.se/fuktproblem/saltutfallning/

• Gilla
Johan41
  • Laddar…
Det ser ut som om hörnremsan/förstärkningsjärnet har rostat. Rost tar upp mer plats än järn och har då troligen tryckt loss putsen. Både den och saltutfällningen tyder på att det är fuktigt där.

• Gilla
Pyka och 2 till
  • Laddar…
Okej så fukt problem i kombination med rost..
Stämmer nog då huset inte dränerats på årtionden. Jag ska dränera runt hela huset fram mot våren/sommaren. Är det tänkt.

Kan det vara bra att spruta på sådant här? Kan de hjälpa ngt. ?

• Flaska med mögelbekämpningsmedel Mögel-Fri Direkt, 500 ml, för användning inomhus.
    Skapa konto
Nej, det hjälper varken mot fukt, rost eller salt.

• Gilla
Johan41
  • Laddar…
Vilket anser ni är det bästa sätter att få bort sådant. Om jag hittar på andra ställen i källaren? Förutom att skrapa bort det såklart.

Saltutfällningen i sig är inget farligt, men det är ett symptom på att det kanske finns andra problem.
Kemikalierna i rengörings- och antimögelnedel är farligare än saltet..

• Gilla
Johan41
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.