S
Jag och sambon har en duschhörna 90x90 (vanliga glasdörrar som är så vanliga idag). Cirka 75 centimeter utanför ena duschväggen har vi ett uttag, och till vänster om detta uttag, dvs mitt emellan duschväggen och uttaget skulle vi vilja ha handdukstorken - tanken är att köpa en med stickpropp.

Nu har jag försökt förstå mig på det här med våtzoner och så vidare, men blir inte klokare... Får vi ens sätta en handdukstork där? Vilken IP-klassning måste den isåfall ha?

All el är nydragen och jordfelsbrytare finns. Tyvärr diskuterades inte placeringen av handdukstorken i detalj med elektrikern.

Edit:

Det ska ju tilläggas att själva blandaren och munstycket är längre bort än vad duschväggens kant är... Det kanske ska räknas in...?

Gul markering i bilden är typ där torken kan tänkas hamna

• Duschhörna med glasdörrar, duschmunstycke och gul markering på väggen där en handdukstork kan installeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S
Alright nu har jag läst igenom följande länk: https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum

Om jag har tolkat det rätt är det följande:
Duschväggen anses nog vara skiljande, vilket gör det hela till Område 2.
Vilket innebär att kapsling IP4X gäller och stickpropp är OK.

Nån som kan rätta mig om jag har fel? :)

Bästa svaret

Det är inga problem att placera en handdukstork där, men den behöver eventuellt vara fast ansluten och hålla minst IPX4. Det beror på hur man ser på duschdörren där, om den är avskiljande och förhindrar att området utanför duschar och vatten rinner ut på golvet.

Om detta är nygjort så får man anta att uttaget är korrekt placerat i oklassat område, och att platsen under och kanske lite till vänster om uttaget är avsett för tvättmaskin? Eftersom uttaget är placerat där så får man räkna med att folk ställer en tvättmaskin där. Du kanske kan höra med elfirman hur det tänkt.

Kravet för stickproppsanslutning är att det är lägst område 2 utanför duschdörren. Jag kan inte bedöma det utifrån denna bild. Om det finns en karkant, eller något som kan betraktas som en karkant, gäller avståndet 60 cm till uttaget. Annars gäller 120 cm från duschhuvudet, ett avstånd som man eventuellt kan mäta "slangvägen" runt sidokanten på duschdörren. Ta fler bilder och/eller titta på Regler för elinstallationer i badrum så kanske det klarnar.

PS. När det handlar om el i badrum så pratar man om områden, medan våtzoner handlar om vatten.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inga problem att placera en handdukstork där, men den behöver eventuellt vara fast ansluten och hålla minst IPX4. Det beror på hur man ser på duschdörren där, om den är avskiljande och förhindrar att området utanför duschar och vatten rinner ut på golvet.

Om detta är nygjort så får man anta att uttaget är korrekt placerat i oklassat område, och att platsen under och kanske lite till vänster om uttaget är avsett för tvättmaskin? Eftersom uttaget är placerat där så får man räkna med att folk ställer en tvättmaskin där. Du kanske kan höra med elfirman hur det tänkt.

Kravet för stickproppsanslutning är att det är lägst område 2 utanför duschdörren. Jag kan inte bedöma det utifrån denna bild. Om det finns en karkant, eller något som kan betraktas som en karkant, gäller avståndet 60 cm till uttaget. Annars gäller 120 cm från duschhuvudet, ett avstånd som man eventuellt kan mäta "slangvägen" runt sidokanten på duschdörren. Ta fler bilder och/eller titta på Regler för elinstallationer i badrum så kanske det klarnar.

PS. När det handlar om el i badrum så pratar man om områden, medan våtzoner handlar om vatten.
Tack Bo! Då har jag tolkat det hela rätt och då har jag det hela på det torra och det verkar gå bra med stickpropp i detta fallet.

Det finns en ordentlig kar-kant som är helt tät och slang-vägen går inte att få runt dörren, (möjligtvis om man sprutar ÖVER väggen men det är ju absurt).

Tvättmaskinen är redan placerad i en annan hörna av badrummet, längre bort till höger i bild så uttaget är tänkt till tork!

Tack för ditt svar!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.