Byggahus.se
Tjena!

Ska lägga nytt golv och golvläggarna rekommenderade att lägga de nya på det befintliga. Jag vill dock inte ha nivåskillnaderna som kommer uppstå.

Till frågan, för att försöka att inte spräcka budgeten allt för mycket så funderar jag på att riva den nuvarande mosaik parketten själv. Vet att golvet är limmat för 10 år sedan.

Frågor,
Är är det en enkel operation?
Behöver underlaget bearbetas innan det nya golvet läggs?
Övriga råd välkomnas!
 
Vet du hur det ser ut under det nuvarande golvet?
Det förekommer att äldre parkett är självbärande, och ligger direkt på golvreglarna.
 
  • Gilla
Belic
  • Laddar…
BirgitS
Om du tar bort en tröskel kanske det går att se hur golvet är uppbyggt.
 
  • Gilla
Belic
  • Laddar…
B Belic skrev:
Tjena!

Ska lägga nytt golv och golvläggarna rekommenderade att lägga de nya på det befintliga. Jag vill dock inte ha nivåskillnaderna som kommer uppstå.

Till frågan, för att försöka att inte spräcka budgeten allt för mycket så funderar jag på att riva den nuvarande mosaik parketten själv. Vet att golvet är limmat för 10 år sedan.

Frågor,
Är är det en enkel operation?
Behöver underlaget bearbetas innan det nya golvet läggs?
Övriga råd välkomnas!
Ta reda på vad som är under. Arbetet att riva ut nåt limmat på spån som i sin tur är limmade på reglar är varför man ofta rekommenderar att lägga på befintligt golv.
 
  • Gilla
Belic
  • Laddar…
Vet tyvärr inte hur det ser ut under, det är tröskelfritt så kan tyvärr inte lyfta upp golvet.

Golvet las i samband med en totalrenovering(badrum, klinkers i hallen, kök etc) av lägenheten 2008. Fastigheten byggdes 1880. så förhoppningsvis har tidigare ägare lagt ovanpå ett annat befintligt golv och då bör jag vara good-to-go?

Här är en bild på golvet mot badrumsgolvet.
MED96ACC89BDF7E42F4AD159B5CC861F60B.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.