Byggahus.se
J
Går snart in i renovering av ett hus och måste riva en vägg mellan nuvarande kök och matsal pga köket är väldigt litet. Matsalens golv är ekparkett och om jag läser detaljerna från när huset byggdes(1962) så är det sand under trägolvet. Golvet i matsalen hänger ihop med salong och vardagsrum. Vi kommer lägga kalksten i den del som är kök men behålla trägolvet i matsalen.

Nu till min fråga: När väggen rivs lär troligen det sippra ut stabiliserande sand. Kommer det gå att stabilisera igen eller måste jag lägga nytt golv. Frågan är då om det kommer bli en snöbollseffekt till salong och vardagsrum och göra dessa ostabila?
 
  • Ritning av hus med markerad vägg mellan kök och matsal som ska rivas under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Går det inte att sluta riva väggen i jämnhöjd med sandens ovansida?
Du har väl undersökt att väggen inte är bärande med tanke på att den går i förlängningen av en yttervägg?
 
J
Bra förslag! Har ej tillträde än till huset men jo det kommer troligen behöva sättas en balk där.
 
J
Arkitektonisk ritning av en byggnadsplan med markerade väggar och rum såsom kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


BirgitS BirgitS skrev:
Går det inte att sluta riva väggen i jämnhöjd med sandens ovansida?
Du har väl undersökt att väggen inte är bärande med tanke på att den går i förlängningen av en yttervägg?
vägg av lättbetong.
 
BirgitS
Lättbetongväggar har jag för mig inte är bärande. Jag har för mig att de lättbetongväggar som rivits här i lägenheten har tagits av i jämnhöjd med sanden.
 
Har ingen erfarenhet av såna golvkonstruktioner men är det verkligen inte någon regel som avslutar mot väggen?

Om inte, är det ett alternativ att du innan du river väggen kapar ur i matsalsgolvet och gjuter en klack som stabiliserar? Det kanske inte spelar någon större roll om köksgolvet går 15 cm längre ut än där väggen står idag?
 
Frågan är kanske väl tidigt väckt. Man behöver se riktiga ritningar över hela våningsplanet samt en sektion. Mäklarritningar som den första är oanvändbara. Förekomsten av sand tyder på ett betongbjälklag. Det verkar också vara en souterängbyggnad.
 
J
J justusandersson skrev:
Frågan är kanske väl tidigt väckt. Man behöver se riktiga ritningar över hela våningsplanet samt en sektion. Mäklarritningar som den första är oanvändbara. Förekomsten av sand tyder på ett betongbjälklag. Det verkar också vara en souterängbyggnad.
Betongbjälklag korrekt. suterräng stämmer också. Tror sanden endast ligger under de tre rummen matsal, salong och vardagsrum. I alla fall om dokumenten från byggåret stämmer.
 
BirgitS
Garage under delen där det är betongbjälklag?
 
J
BirgitS BirgitS skrev:
Garage under delen där det är betongbjälklag?
ja garaget är under matsal och det är betong
 
sanden brukar inte vara särskilt djup, den läggs ju vanligtvis ovanpå betongbjälklaget för att jämna av det. Så det borde inte sippra ner särskilt mycket från sidan.
 
BirgitS
Nu bor jag visserligen i en lägenhet men här är sanden 3-4 cm djup eftersom den också fungerar som ljuddämpare mellan lägenheterna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu bor jag visserligen i en lägenhet men här är sanden 3-4 cm djup eftersom den också fungerar som ljuddämpare mellan lägenheterna.
Ja, det anser jag inte är "särskilt" djupt :) Beroende på hur jämn / ojämn betongen är gjuten kan ju tjockleken på sanden variera på olika ställen också såklart. Har gjutarna varit noggranna så är den jämnare.
 
J
Vi får se om 3 veckor :)
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
J JoggiB skrev:
Vi får se om 3 veckor :)
Hur har det gått? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.