Byggahus.se
Hej!

Tänkte kolla här först innan jag drar igång projektet...

Är det någon som vet om det är 'lätt' att ta bort ett bärande 22mm parkettgolv som sitter direkt på bjälklag?

I med att det knarrar och gungar, så har jag tänkt att byta ut den mot 22mm spånskivor istället..

Mvh/Nad
 
Rev lite i mitt golv nyligen och det va limmat och spikat men gick hyffsat lätt att ta bort.
 
  • Gilla
naderiano
  • Laddar…
Jag kan tänka mig, eftersom vårt är orginal från 60 talet ... limmet ska inte ha så mycket styrka kvar.. Använt du cirkelsåg eller började du vid en kant kanske?
 
Satte ner sänksågen, men jag skulle inte ta bort allt heller.
 
  • Gilla
naderiano
  • Laddar…
Innan du gör något måste du ställa dig frågan varför knarrar det och gungar det? Spontant har jag svårt att se att enbart ett byte till 22 mm spånskiva skulle lösa något av de problemen. Gungandet beror troligen på för klena golvbjälkar i förhållande till spännvidden. För att kunna föreslå lämplig åtgärd behöver man känna till bjälkarnas dimensioner, spännvidd och c/c avstånd. Knarret beror antagligen dels på golvets svajighet dels på sättet parketten är infäst. Det känns fel att kasta bort 22 mm parkett, antagligen med kryssfaner som bas. Det är möjligt att sista brädan måste offras, men sedan är det bara att använda kofot försiktigt samtidigt som spikarna dras ur med spikurdragare.
 
  • Gilla
Erik9005 och 2 till
  • Laddar…
Du tror inte att det blir mycket stabilare med en skruvlimmad golvspånskiva alltså? (man kanske kan krysskolva i samband med det..)

c/c 60, kan bara mäta breden, den är 65mm
 
Redigerat:
Skruvlimmad spånskiva som underlag för t.ex. parkett blir säkert stabilare än nuläget, men därmed inte sagt att det blir tillräckligt bra. Spännvidden, dvs bjälkarnas längd till nästa bärande vägg, måste du kunna mäta. Husets ålder säger också något om hur det är byggt. En skruvlimmad spånskiva (eller ännu bättre konstruktionsplywood) gör dels att bjälkarnas effektiva konstruktionshöjd ökar dels att lasterna fördelas på fler bjälkar. Att kombinera den åtgärden med krysskolvning som bara fördelar ut lasten tror jag inte motsvarar besväret. I gamla hus (byggda före 1950) var en vanlig golvbjälkesdimension 3x7 tum. Med en spännvidd över 3 meter blev det svajigt. Enda möjligheten att förhindra att du lägger ut pengar på något som inte blir bra är att ta fram alla förutsättningar och sedan räkna på det.
 
  • Gilla
naderiano
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.