93 704 läst · 779 svar
94k läst
779 svar
Beijerkampanj — "Bygga åt idioter"
Jag läste istället några avsnitt i boken online, och blev inte irriterad.
Flera av avsnitten undrar jag hur mkt hantverkare måste kommunicera före, blir en lång lista att ta upp isåfall....
Titeln kanske man skulle understrukit mer att det är en ironi på en viss annan boks titel.
Kommer fortsätta handla på Beijer , mina kontaktpersoner där är duktiga samt delar med sig av sin kunskap.
Och då har jag hos några andra byggvaruhus och färghandlare gått på nitar för jag i början trodde att de hade koll....
Däremot kommer jag nog inte skaffa hela boken och ha i hyllan , men det kan bero på att jag är en sådan som gillar Falstaff Fakir , Hasse o Tage osv....
Flera av avsnitten undrar jag hur mkt hantverkare måste kommunicera före, blir en lång lista att ta upp isåfall....
Titeln kanske man skulle understrukit mer att det är en ironi på en viss annan boks titel.
Kommer fortsätta handla på Beijer , mina kontaktpersoner där är duktiga samt delar med sig av sin kunskap.
Och då har jag hos några andra byggvaruhus och färghandlare gått på nitar för jag i början trodde att de hade koll....
Däremot kommer jag nog inte skaffa hela boken och ha i hyllan , men det kan bero på att jag är en sådan som gillar Falstaff Fakir , Hasse o Tage osv....
Administrator
· Skåne
· 7 659 inlägg
Jag har raderat företagets svar, då företag inte tillåts diskutera i vårt forum. Vill man bemöta kritik ska man maila ett sakligt svar till support@byggahus.se, så publicerar vi det efter att ha rensat det från reklam.
/Moderator
/Moderator
Kan själv!
· Trelleborg
· 14 389 inlägg
Här kan man läsa boken, den verkar vara gratis:
https://www.beijerbygg.se/foretag/bygga-at-idioter#bb-bok
Får hålla med @sinclairhacker om att det inte verkar vara några fel på boken, utan det verkar vara titeln och tillhörande reklamkampanj som inte känns så genomtänkt.
https://www.beijerbygg.se/foretag/bygga-at-idioter#bb-bok
Får hålla med @sinclairhacker om att det inte verkar vara några fel på boken, utan det verkar vara titeln och tillhörande reklamkampanj som inte känns så genomtänkt.
Ögnat igenom boken. Kan konstatera att alla är olika och att som i så många trådar här så är det enda som egentligen betyder något och det enda som enkelt kan lösa alla problem är frågan "vad har ni kommit överens om". Från båda håll.
Kan själv!
· Trelleborg
· 14 389 inlägg
Har också ögnat genom mer nu.
Nja, tyckte inte exempelna var speciellt bra, och tog inte upp det verkliga problemet, bra kommunikation.
Exempelna kändes mer som att de lägt en massa stereotyper på besvärliga kunder...
Nja, tyckte inte exempelna var speciellt bra, och tog inte upp det verkliga problemet, bra kommunikation.
Exempelna kändes mer som att de lägt en massa stereotyper på besvärliga kunder...
Förstår att Beijer svarade i tråden och tyckte inte deras svar var något som skulle kunna uppröra någon.Marlen Eskilsson skrev:
Fördtår också dig att du raderade det.
Men står det klart och tydligt någonstans hur ett företag ska göra för att besvara kritik mot dem?
Har letat som hastigast men inte hittat det.
Det är ju viktigt att även företag ska kunna bemöta kritik som riktas mot dessa.
Om så inte kan ske så är det inte bra.
Då är det ju bättre att de som har åsikter tar detta direkt med det berörda företaget och unte på ett forum där dessa inte har möjlighet att besvara inlägget.
Administrator
· Skåne
· 7 659 inlägg
Ja, det står i våra diskussionsregler, där vi klart och tydligt berättar att företag inte får diskutera i forumet. Sedan har vi nedanstående regel för den här typen av fall.
§ 5.1 Undantag till regeln om reklam
Företag får inte delta i diskussionen. Undantaget är företag som känner sig kränkta av en diskussion i vårt forum eller ett företag som vill reda ut rena missförstånd kring sin produkt. De kan få gå till svars i den enskilda diskussionen för att ge sin version. Inlägget från företaget ska då modereras först. Kontakta support@byggahus.se för att diskutera hur inlägget ska utformas och publiceras.
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
§ 5.1 Undantag till regeln om reklam
Företag får inte delta i diskussionen. Undantaget är företag som känner sig kränkta av en diskussion i vårt forum eller ett företag som vill reda ut rena missförstånd kring sin produkt. De kan få gå till svars i den enskilda diskussionen för att ge sin version. Inlägget från företaget ska då modereras först. Kontakta support@byggahus.se för att diskutera hur inlägget ska utformas och publiceras.
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
Jo. Jag håller med, dåliga stereotypa exempel. Det var det jag menade. Anser att boken skulle kunna ersättas med ett visitkort med texten "Har du kommit ihåg att kommunicera tydligt med dina kunder idag?".13th Marine skrev:
TackMarlen Eskilsson skrev:Ja, det står i våra diskussionsregler, där vi klart och tydligt berättar att företag inte får diskutera i forumet. Sedan har vi nedanstående regel för den här typen av fall.
§ 5.1 Undantag till regeln om reklam
Företag får inte delta i diskussionen. Undantaget är företag som känner sig kränkta av en diskussion i vårt forum eller ett företag som vill reda ut rena missförstånd kring sin produkt. De kan få gå till svars i den enskilda diskussionen för att ge sin version. Inlägget från företaget ska då modereras först. Kontakta support@byggahus.se för att diskutera hur inlägget ska utformas och publiceras.
[länk]
Du besparade mig en massa letande
Fast vad hjälper tydlig kommunikation mot folk är som i avsnitten Bluffaren, Bevakaren och Experten? Det är bara rakt av dödsjobbigt beteende från kunden (inte ens kunden i ett av exemplena).Fulkemisten skrev:
Tycker nog boken i några av kapitlena på ett humoristiskt sätt beskriver en del människor som säkert många hantverkare råkar ut för.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 5 895 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 5 895 inlägg
Lite orimlig känslighet här tycker jag, har ni aldrig fnissat åt kundhistorier av folk i handeln/IT/kundservice förut? Den störa majoriteten av kunder är jättebra och den lilla minoriteten som faktisk beter sig illa kan resultera i lite roliga historier. Tror knappast det hade blivigt samma skriverier om det var Telia som gick ut med historier från deras kundtjänst som säkert också har mycket roliga att dela.
Det handlar inte om att kunden alltid är en idiot.
Det handlar inte om att kunden alltid är en idiot.
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 848 inlägg
Tycker hela boken osar illa. Som att det sitter någon som bara vill hämnas på att det klagas på dåliga och oseriösa hantverkare. Skämtsamt vet jag inte om jag tycker heller, mest en bitter text som bara beskriver stereotyper.
Visst Beijer får publicitet med denna vilket dom troligtvis behöver, men det är ett lite onödigt påhopp i mitt tycke. Dom kan väl samtidigt ändra sina affärsvillkor så dom blir som Ahlsell och inte säljer till privatpersoner.
Visst Beijer får publicitet med denna vilket dom troligtvis behöver, men det är ett lite onödigt påhopp i mitt tycke. Dom kan väl samtidigt ändra sina affärsvillkor så dom blir som Ahlsell och inte säljer till privatpersoner.
Problemet är att en negativ bild används som reklam. Individer kan berätta deras säkert roliga historier, inga problem. När ett företag med miljardomsättning gör det i vinstsyfte är det inte lika roligt.Rickard.ag skrev:
Sen blir det extra tråkigt när många privatkunder nog redan innan har upplevt att blir de inte respekteras i vissa byggmarknader, som t.ex. Beijer.
Haha ja snacka om att skjuta sig i foten.13th Marine skrev:
Helt otroligt att denna galenskap släpptes igenom... ...jag bara gapade när jag satt i tv soffan.
Säga vad man vill, men det är stilfullt att avsluta sin försäljning till privatpersoner genom en reklamkampanj hahaha.
Buh Bye Beijer
Redigerat: