Någon som kan hjälpa mig med mitt dilemma?
Har en borrad brunn, cirka 45 meter. När jag öppnar brunnslocket så är det ett smalt rör ner i marken. Antar att det är borrhålet. I locket och ner i röret går en elkabel.
Sitter det någonting i hålet eftersom det går en slang där? Hittar ingen slang som går in i byggnaden men den kanske ligger djupare?
På gården är det två byggnader. Till ena byggnaden vet jag att det går in en vattenledning men till den andra så ser jag en slang som kommer upp från marken men har ingen aning om den kommer från brunnen.
Någon som kan hjälpa mig med att förklara hur detta fungerar?
Har en borrad brunn, cirka 45 meter. När jag öppnar brunnslocket så är det ett smalt rör ner i marken. Antar att det är borrhålet. I locket och ner i röret går en elkabel.
Sitter det någonting i hålet eftersom det går en slang där? Hittar ingen slang som går in i byggnaden men den kanske ligger djupare?
På gården är det två byggnader. Till ena byggnaden vet jag att det går in en vattenledning men till den andra så ser jag en slang som kommer upp från marken men har ingen aning om den kommer från brunnen.
Någon som kan hjälpa mig med att förklara hur detta fungerar?
Tack för svaret. Men hur får man upp pumpen? Har försökt rycka i slangen men det händer ingenting.M Myckling skrev:
Går det att se utan att gräva var slangarna går ut utan att gräva ner hela vägen till frostfritt djup?
Har aldrig dragit upp vår pump men har förstått att det inte är så enkelt. Dels kan den fastna på väg upp och dels är det tydligen ett riktigt tungt jobb som kan vara svårt att fixa själv.
Du borde kunna lysa ner i hålet och se var "knäet" sitter. Annars är det nog att gräva.
Du borde kunna lysa ner i hålet och se var "knäet" sitter. Annars är det nog att gräva.
Knäet? Är det där vattenledningen går iväg till huset? Jag ser något i metall cirka 2 meter ner.M Myckling skrev:
Klicka här för att svara