Byggahus.se
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jättevacker mur!
Tack! Första året fick jag göra om några delar eftersom tjällossningen ruckade på lite stenar men detta år har den hålla ihop bra och jag hoppas att den satt sig nu. Själva byggandet tar inte så jättelång tid- det stora problemet är att hitta rätt material och att få fram det till själva byggplatsen. Vi har moränjord med mycket sten och eftersom vi byggde hus för fyra år sedan så fanns mycket material kvar efter grävningen av grund och annat markarbete. Maken hjälpte mig att få fram de största stenarna i bottenlagret med grävmaskinen. Sen var det bara att baxa.....och svettas...
 
  • Gilla
HomeBase88 och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag har lagat en stengärdesgård med min morfar på hans gård i Småland och han förklarade hur man bör lägga stenarna för mig. TS mur är smalare men principen kanske ändå är den samma?
Man bygger stengärdesgården med stora stenar och fyller bara med de små. De största stenarna läggs i botten och sedan något mindre i nästa skift osv med lite lutning in mot varandra tills man avslutar med de glättaste överst som ett lock ungefär. Muren har två sidor av stora stenar lagda ganska tajt mot varandra (om man inte har mer småsten än potatis i åkern som i Tibbernabben...) och så fyller man håligheterna/hålrummet i mitten med småsten och kilar i glipor från utsidan med väl avpassade stenar för att få så plana skift som möjligt. De mindre stenarna som används som kilar ska sitta fast ordentligt och ska inte tryckas dit efteråt. :geek:
Exakt så tänkte jag också, när jag såg muren.
Småstenarna ska endast fylla ut mellan de stora. Och synligt ska vara ca lika stora stenar.
Inte alls snyggt heller dom det ser ut nu
 
  • Gilla
marzet
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag har lagat en stengärdesgård med min morfar på hans gård i Småland och han förklarade hur man bör lägga stenarna för mig. TS mur är smalare men principen kanske ändå är den samma?
Man bygger stengärdesgården med stora stenar och fyller bara med de små. De största stenarna läggs i botten och sedan något mindre i nästa skift osv med lite lutning in mot varandra tills man avslutar med de glättaste överst som ett lock ungefär. Muren har två sidor av stora stenar lagda ganska tajt mot varandra (om man inte har mer småsten än potatis i åkern som i Tibbernabben...) och så fyller man håligheterna/hålrummet i mitten med småsten och kilar i glipor från utsidan med väl avpassade stenar för att få så plana skift som möjligt. De mindre stenarna som används som kilar ska sitta fast ordentligt och ska inte tryckas dit efteråt. :geek:
Det är efter denna princip jag försökt göra min.
 
Hej Marzet! Hur har det gott med muren? Är slutresultatet bra? Mvh Alison
 
Vill också se bilder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.