Byggahus.se

Kallmur - fackmannamässigt utförd?

15k läst  47 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Undrar om det finns någon erfaren murare i forumet som skulle kunna kommentera den kallmurade stödmur som just nu håller på att byggas på vår tomt? Vi tycker att passningen av stenarna ser bristfällig ut, samt att väldigt mycket småsten verkar ha använts, särskilt högst upp. Vad säger ni, är detta fackmannamässigt utfört? Bifogar bilder.

Tack på förhand!

2. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Ja, inte ser den muren ut som alla de nylagda i min by ... Kommer verkligen småstenen att ligga kvar? Hur långt ner är muren grundad?

Skall bli intressant att se om TS får svar här.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar!

Vi är rätt säkra på att tanken är att småstenen ska ligga kvar. Grundarbetet känner vi dock att det är väl utfört. De grävde nog ca 30-50 cm ned och lade på och packade grus m.m. Muren är endast ca 50 cm hög. Det är alltså själva murandet som vi är tveksamma till.

4. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Det där var inte vackert!

Sen funktionsmässigt kan jag inte svara på om det funkar. Men gällande fackmannamässigt och kallmur vette tusan om det finns några riktlinjer, det är ju inte något vanligt förekommande jobb man anlitar proffs för.

5. Fadai
    Verktygstokig · Nivå 6
    Om du oroar dig för att småstenarna ska röra sig kan du ev hälla ner betong mellan dem, eller lägg en rad överst m plattare, större stenar. Ser lite ”rangligt” ut.

6. M
    Medlem Nivå 1
    Hur hög är den? Kommer själv behöva bygga en inom kort.

7. M
    Medlem Nivå 1
    Ca 50 cm (ovan mark).

8. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Det kan kanske bero på var i landet muren ligger? Här är ett exempel på min (skyddade) mur från andra hälften av 1800-talet som tydligen inte åtgärdats på alla dessa år. Vid schaktning för mitt hus såg jag över huvud taget ingen småsten utan bara bumlingar av varierande storlek.

Murarna gjordes ju då enbart av befintlig sten som togs i direkt från omgivningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190526_110051.jpg
    Hur ser murarna ut i TS's marker?

9. M
    Medlem Nivå 1
    Våra marker är södra Stockholm, så här finns alla murar man kan tänka sig... Svårt att jämföra 1800-tal med nyproducerat. Då handlade det väl ganska mycket om att få bort stenen ur åkrarna också?

PS. Schyssta kor.

10. E
    Husägare Nivå 9
    Tycker den ser okay ut, varför ska inte stenen vara kvar?

11. M
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar. Vi tror att de som bygger tänker att det ska vara ”småsten”, medan vi menar att det borde vara större och bättre tillpassade stenar.

• Laddar…
  12. O
    Medlem Nivå 2
    Allt beror ju på hur mkt man känner att man vill betal. Är det fast pris eller löpande räkning. Har ni specat hur muren skal se ut? E

• Laddar…
  13. H
    Medlem · Nivå 17
    Jag är absolut inte yrkesman på området men genom mitt intresse för lokalhistoria och bebyggelselämningar har jag ju sett ungefär vilka delar av de gamla murarna som brukar hålla.
    De småstenigaste bitarna längre upp i din mur ser ut som sådant som brukar ha rasat.
    Resten ser bra ut och håller ungefär samma kvalitet som de gamla murarna när de står kvar.

• Laddar…
  14. S
    Medlem Nivå 1
    Hej! Gud vad roligt med kallmur! Personligen tycker jag det ser bra ut, men jag har noll erfarenhet och det var inte heller därför jag svarar. Jag skulle jättegärna vilja veta mera om jobbet. Vad beräknas den kosta och hur omfattande är den? 50cm hög, hur lång? Vinklar, trappor osv? Är det tänkt att den ska hålla några massor?
    Vi är väldigt sugna på att ha något sådant, men att hitta människor som gör det, och kan ge något pris. Vi har nog dessutom vissa tekniska svårigheter eftersom vi behöver hålla tillbaka massor.
    Hälsningar

15. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 13
    Om du är tveksam så be att få tio års garanti?