Byggahus.se
O
Det är fortfarande inte klarlagt om det är matning via TN-C eller TN-S.

Om det är TN-C så finns fyra inkommande ledare. En av dem är PEN som är en kombinerad skyddsjord och nolla. Den skall då vara gulgrön med blå markering och anslutas till skenan för skyddsjord. När man sedan ansluter jordfelsbrytarna så drar man en blå nolledare från skyddsjordsskenan till inkommande på nolla på jordfelsbrytaren.

Om det är TN-S så finns det fem inkommande ledare. En separat PE som är gulgrön och en separat nolla som är blå. De skall då anslutas till en varsin skena som är gulgrön respektive blå. Om man inte vill ha några grupper utanför jordfelsbrytarna kan man strunta i nollskenan och ansluta sin inkommande nollledare direkt på ena jordfelsbrytaren och sedan gå vidare till nästa därifrån.

Så låt oss reda ut vad TS har för matning så vi vet hur många skenor av varje typ som behövs.
 
  • Gilla
Stommen
  • Laddar…
M Matten skrev:
Den gröna bygeln behåller du. Du ska dock inte ha en blå bygel mellan nollskenorna.
Ok grön bygel kvar.
Ingen blå bygel = två nollskenor så har vi rätt ut det i alla fall:rofl:



GK100 GK100 skrev:
Om du menar att de gröna på bilderna ska gå till JFB inkommande N så är det inte rätt, du ska välja blå där också. Nu när du försöker få allt riktigt och ställer frågor passar det att få till även såna detaljer.
Bra GK100 att du förtydligar

Förlåt jag det skall vara blå kabel till grön plint. Kanske inte blev supertydligt då jag försökte illustrera snabbt.
Jag ska ha svart RK för att förbinda skenorna (6 st anslutningar) och blå RK för att förbinda jord och nolla med varje JFB (4 st anslutningar)
 
Ett tips, ta det sakta och eftertänksamt när du kopplar ihop det hela. Även vana elmicklare kan göra en tankevurpa och trassla till det med flera jordfelsbrytare i samma central.
 
  • Gilla
Stommen och 1 till
  • Laddar…
tommib
Om den där centralen har en nedre skena för Jord/Nollplint (vilket den borde ha, eller ha möjlighet till) så är det ett bra sätt att undvika misstag. Sätt nollplinten för första radens JFB uppe och för andra radens JFB nere. Då behöver du för prydlighetens skull komplettera med en extra jordplint nere.

Om du har TN-C-matning så kan det vara bra med en PEN-plint där du delar upp den men det är inget krav. Även vid TN-S kan det vara bra med en nollplint före JFB så du kan dela till dina två jordfelsbrytare istället för att lägga dubbelt på ingången på ena. Rätt vad det är så byter du den JFBn och glömmer att lägga in den vidarematade nollan. Osannolikt? Javisst. Samtidigt är det bättre att bygga in så få felkällor som möjligt (inom rimliga gränser).
 
  • Gilla
Stommen
  • Laddar…
Tack för alla bra tips!
Jag tor det är TN-C matning Men det skall kollas upp.

tommib tommib skrev:
Om den där centralen har en nedre skena för Jord/Nollplint (vilket den borde ha, eller ha möjlighet till) så är det ett bra sätt att undvika misstag. Sätt nollplinten för första radens JFB uppe och för andra radens JFB nere. Då behöver du för prydlighetens skull komplettera med en extra jordplint nere.

Om du har TN-C-matning så kan det vara bra med en PEN-plint där du delar upp den men det är inget krav. Även vid TN-S kan det vara bra med en nollplint före JFB så du kan dela till dina två jordfelsbrytare istället för att lägga dubbelt på ingången på ena. Rätt vad det är så byter du den JFBn och glömmer att lägga in den vidarematade nollan. Osannolikt? Javisst. Samtidigt är det bättre att bygga in så få felkällor som möjligt (inom rimliga gränser).
Det är en tre raders Häger Delta. Så jag har en nedre Skena. "För prydlighetens skull"? Är den extra jordplinten bara för synskull eller skarp?
 
tommib
Den är inget måste men det är betydligt mer överskådligt om du drar alla grupper till respektive sida av centralen och då håller ihop nollor och skyddsjord. Att dela upp nollplintarna fysiskt minskar risken för felkopplingar.

Är det autocorrect som gör att det är fler och fler som skriver Häger istället för Hager? :)
 
  • Gilla
Stommen
  • Laddar…
Testade telefonen väljer Häger. :crysmile:
 
Magnus E K
Jag tror det mer har att göra med logotypen:

Logotypförändring från text ":hager" till "häger" med bild av en hägerfågel.
 
  • Gilla
Stommen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.