Byggahus.se

Överkopplingsbygel till elcentral

  1. Stommen
    Renoverare Nivå 5
  2. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Ingen aning om överkopplingsbygeln, jag hade använt RK.

    Varför har du ritat blå streck från bägge JFBerna till nollplinten?
     
  3. M
    Medlem · Nivå 5
    RK utan ändhylsor kan läggas dubbelt i klämman på ovansida JFB. Viktigt att se till att båda ledarna sitter ordentligt samt är av samma typ (Blanda ej RK och FK/EK ex). Överkopplingsbygeln plus ändhylsorna från huvudbrytaren hade inte blivit särskilt bra även om jordfelsbrytarna legat i linje.

    Glöm inte att du behöver en separat nollskena om du ska ha två jordfelsbrytare.
     
  4. Stommen
    Renoverare Nivå 5
    Tyckte det såg praktiskt ut med färdig bygel men sen såg jag förskjutningen som ställer ju till det. Märkte att det var 10 mm² tjocklek i bygeln och inte 6 mm² som RK.

    Skall ha blå RK där emellan.
     
  5. M
    Medlem · Nivå 5

    Om du lägger blå RK som på bilden så kommer dina jordfelsbrytare inte fungera.
     
  6. Stommen
    Renoverare Nivå 5
    Är det viktigt med ändhylsorna?

    Ska in en KN22N men fick en KN26N i beställningen så det blev lite trångt Antar att det är den du menar
    Noll jordskenan skall byggas om med lite nya komponenter när jag får den.
    Bilden visar inte exakt var blå skall in utan att jag ska ha RK dit upp
     
  7. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Det blir inget bra.
    Jordfelsbrytarna behöver varsin nollplint efter sig, annars kommer det inte att fungera.
     
  8. M
    Medlem · Nivå 5
    I det här fallet är det viktigare att inte köra en ändhylsa. En bra ändhylsa är bättre än lösa kardeler, men om du lägger dubbelt på någon ingång så är det väldigt dåligt att blanda olika typer av ledare.


    Nej. Jag menar att du ska ha TVÅ separata nollskenor. En för varje jordfelsbrytare. Du måste även hålla koll på dina inkommande grupper så att grupper som läggs på säkringar som betjänas av JFB1 hamnar på den första nollskena, och alla som betjänas av JFB2 hamnar på den andra nollskenan.
     
  9. S
    Medlem · Nivå 11
    Det Matten menar är att du inte får ansluta utgående nolla från jordfelsbrytarna till samma nollskena utan att varje jordfelsbrytare måste ha en egen separat nollskena på utgående sidan. Det innebär att om du har TN-S blir det totalt tre stycken av varandra oberoende nollskenor, och om du har TN-C blir det bara två.

    Edit: Matten är snabbare, här går det undan! =)
     
    • Laddar…
  10. Stommen
    Renoverare Nivå 5

    TN-S = 5 ledare in från yttre proppskåp TN-C = 4 Eller är jag ute och cyklar
     
  11. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Lite ordmärkeri men det är de utgående grupperna som är viktiga i just detta fall :)

    Detta är inte relevant för att du måste ha separata nollskenor för jordfelsbrytarna, vilket var anledningen till att jag frågade om att du har två streck till samma skena.

    Jag hade lagt dubbelt med RK på huvudbrytarens utgångssida, det är mer rent om du behöver byta endera JFB framöver.
     
  12. Stommen
    Renoverare Nivå 5
    Så lösmeter 6mm2 RK får det bli.

    Japp två separata nollskenor alltså byglarna mellan tas bort och JFB1 hamnar 1 skenan och JFB2 på andra vet inte om bilden illustrerar bra

    [​IMG]
     
  13. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Ett bra sätt i detta fallet, tål att uppmärksammas så TS kommer på spår där.
     
    • Laddar…
  14. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Om du menar att de gröna på bilderna ska gå till JFB inkommande N så är det inte rätt, du ska välja blå där också. Nu när du försöker få allt riktigt och ställer frågor passar det att få till även såna detaljer.
     
  15. M
    Medlem · Nivå 5
    Den gröna bygeln behåller du. Du ska dock inte ha en blå bygel mellan nollskenorna.