Byggahus.se
Jag tänkte bygga en friggebod av 15 m2 som redskapsbod. Oisolerat, papptak. Storlek ca. 6x2,5 m. Marken jag tänker bygga på är plan. Nu har jag provgrävt och sett att det verkar handlar sig om en yppfyllnad med stenar av storlek hand över fotboll till riktiga block, som täcktes med matjord av ca 10 cm. När man gräver ser men ihåligheter stor som en hand som kan vara upp till 80 cm djupa. Det är förmodligen grunden till uppfyllnaden, då det finns en naturstenmur (i marknivå) i anslutningen som ligger ca 80 cm över bredvidliggande marknivå , jag tänker alltså bygga på en slags terass (hoppas det blev tydligt hur jag menar)Jag bor i småland såunderliggande mark är sandig morän. Min plan är egentligen att schakta bort typ 30 cm och sen lägga en paddad grusbädd med lättklinkersten som grund.

Funkar det och hur gör man i mitt fall? Jag är nybörjare vad som gäller grundläggning så alla råd är välkommna.
 
har du nån bild på marken hu den ser ut nu? är det bara en redskapsbod skulle jag försöka göra så enkel grundlägning som möjligt. hat marken varit som den är en längre tid och ej sjunkit etc skulle jag försöka jämna av med grus bara och ställa den fritt på tex leca block. är det fritt under går det alltid att korrigera lite senare med hjälp av en domkraft om du skulle känna att den sätter sig åt något håll.
 
P Peter_Bromma skrev:
har du nån bild på marken hu den ser ut nu? är det bara en redskapsbod skulle jag försöka göra så enkel grundlägning som möjligt. hat marken varit som den är en längre tid och ej sjunkit etc skulle jag försöka jämna av med grus bara och ställa den fritt på tex leca block. är det fritt under går det alltid att korrigera lite senare med hjälp av en domkraft om du skulle känna att den sätter sig åt något håll.

Tack för ditt svar som jag tyvärr missade hittils. Jag har börjat gräva nu och är inne på samma som du säger! Skicka med några bilder. Då jag har grävt nu så ser man ju blocken bara sticka upp genom jorden som ligger emellan men bilden med spaden visat dig vilka stora och djupa hål det finns mellan blocken. Marken verkar stabil.

Jag har grävt bort matjorden och kommit ca 15-20 cm djup. Hur ska jag tänka nu? Hellre lägger mer grus (15-20 cm) och ställa boden på 5 cm trädgårdsplattor eller mindre grus (10 cm) och ställa boden på 15 cm lättklinkerblock? Jag vill inte komma för högt över marknivån både för bygglovets skull och för bekvämligheten (boden ska delvis vara cykelgarage) tack för din hjälp!

Benjamim Uppgrävd mark för ett byggprojekt med synliga stenblock och en skottkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenmur där stora stenblock sticker upp genom marken med gräsmatta och staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En spade i en uppgrävd jordyta med en röd staketbakgrund och synliga stenblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jag skulle gå på 10 cm grus och 15-20 cm leca eller dylikt.
alternativt gräva ned till sten och gjuta plintar men jag tror att det är onödigt jobb i ditt fall
 
lärjungen
Lite OT kanske, men läste lite slarvigt "Grund till friggebod på fyllan" och tänkte att det här blir nog en annorlunda och intressant tråd att följa :crysmile: Men tur nog så var det ju inte så illa. Lycka till med bygget. Jag är inte heller så insatt i hur man bygger en bra grund, så kan nog vara värt att följa tråden (y)
 
  • Gilla
Benjamin1983
  • Laddar…
håller med Mats ovan. lite grus och sten på det sen som du väger av så det blir rakt. marken ser ju bra ut och hålet som du visar där ska inte vara någon fara tycker jag.
 
  • Gilla
Benjamin1983
  • Laddar…
Är det länge sen det blev grävt där?
Ev. läge att köra med en padda (markvibrator)
och se om marken sjunker ihop något. Ev. lägg på 10cm makadam så det blir enklare att padda. Du ser ju direkt var det försvinner kross och fyll på där. Padda på kors o tvärs tills det inte sjunker mer.

//AA
 
  • Gilla
Benjamin1983
  • Laddar…
S saiter skrev:
Är det länge sen det blev grävt där?
Ev. läge att köra med en padda (markvibrator)
och se om marken sjunker ihop något. Ev. lägg på 10cm makadam så det blir enklare att padda. Du ser ju direkt var det försvinner kross och fyll på där. Padda på kors o tvärs tills det inte sjunker mer.

//AA
Jag grävde idag... var inne på samma att padda det först med lite grus och sen på med resten. tack för alla goda råd hittills. En till dum fråga kanske... hur får man grusen i våg? Eller ska man bara avväga stenen? Hur då isf? Bara att stoppa under lite grus och stampa om stenen ligger för lågt?
 
Om du paddar så kolla med en laser att du är i närheten iaf.
Detta där du lägger btg.block.
Sista justering tar du som du skrev.

//AA
 
  • Gilla
Benjamin1983
  • Laddar…
S saiter skrev:
Om du paddar så kolla med en laser att du är i närheten iaf.
Detta där du lägger btg.block.
Sista justering tar du som du skrev.

//AA
Tack för svaret, jag är väl på rätt spår flr laser tänkte jag också på... men btg.block? Vet tyvärr inte vad du menar :thinking:...
 
Det du kallar sten i inlägg #8 ovan.
Betongplatta Leca-block eller liknande.

//AA
 
S saiter skrev:
Det du kallar sten i inlägg #8 ovan.
Betongplatta Leca-block eller liknande.

//AA
Tack! Nu fattar jag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.