Byggahus.se
Ola C Ola C skrev:
Nädå. Ta med ett rejält järnrör som du kan använda som hävarm för att dra runt handtaget. Finns säkert också en del muskelbyggare på gymmet som är villiga att hjälpa till.
Kan nog bli lite konstiga blickar och möjligtvis en del frågor om man stövlar in på ett gym med en tving och ett järnrör i högsta hugg
 
  • Gilla
  • Haha
Toddbertuzzi och 1 till
  • Laddar…
Kan man inte klämma fast en badrumsvåg i tvingen?
 
useless useless skrev:
Kan man inte klämma fast en badrumsvåg i tvingen?
Badrumsvåg för elefanter..? ;)
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Man kan väl stacka flera vågar... Så många hundra kg kommer dom väl inte upp i?
 
useless useless skrev:
Man kan väl stacka flera vågar... Så många hundra kg kommer dom väl inte upp i?
Om du frilägger kraften på respektive våg så kan det bli så att det inte ger så mycket att stapla vågar...

Woodgears-killen byggde någon hävarmsmekanism för att växla ner kraften och på så sätt kunna använda en våg. Tyvärr ger det väl mest relativa värden på grund av nedböjning av hävarmen.
 
P Prodigys skrev:
Kan nog bli lite konstiga blickar och möjligtvis en del frågor om man stövlar in på ett gym med en tving och ett järnrör i högsta hugg
Ingen fara, @Pysslarn är stammis på gymmet.

edit. Var är förresten @mattiasp när foumet behöver honom?

edit 2. Att använda sig av en bilfjäder med känd konstant och linjär kurva känns aningen enklare än gymmet.
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Så många hundra kg kommer dom väl inte upp i?
Axminster tvingarna är specade till 710 Kg och Besseys motsvarande ligger på 8000N. Så +800 kg behöver vågen nog klara om det ska funka.

Annars är det väl en Dynamometer man använder för att mäta krafter. Det verkar som om det kan gå att hitta något som duger för strax under 20 000 SEK för de som känner behov av att verifiera tillverkarens uppgifter.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi kanske kan samla ihop pengar gemensamt så vi får frågan noggrant utredd utan att nån behöver skämma ut sig på gymmet?
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vi kanske kan samla ihop pengar gemensamt så vi får frågan noggrant utredd utan att nån behöver skämma ut sig på gymmet?
Det skulle jag verkligen uppskatta!!! :D

//Ronnie
 
Det skulle kunna vara en mer framkomlig väg kanske. @Pysslarn är ju portad från gymmet eftersom han har sönder maskinerna och klagar på att det inte finns tillräckligt med vikter. @Ola C är ju också portad men av helt andra orsaker som vi inte ska gå närmare in på här.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Jag lägger 100:- till Ronnies nya träningsoutfit så han inte behöver skämma ut sig när han ska till gymmet o filma. Den begagnade brottartrikån han fått av @Daniel_N som tack för lång o trogen praktiktjänstgöring är visserligen praktisk att träna i men den är ju så sliten att rumphåren sticker ut genom tyget.

Förresten, vad handlade tråden om?
 
  • Gilla
  • Haha
kanonkula och 3 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Förresten, vad handlade tråden om?
Minns inte riktigt, det var någon som hade... ...eller skulle...
Kanske att det handlar om hur man klär sig för att vara en riktigt fin snickare? Mode liksom, färger och sådant?

Jag vet inte.
//Ronnie

PS Det hade i alla fall något med brottning att göra, tror jag... DS
 
Nu vill jag inte utge mig för att vara någon besseywisser men som tidigare sagts så är det väl flexet i skenorna som begränsar spännkraften snarare än själva skruven och då blir det ju en kompromiss mellan smidighet (vikt) och spännkraft. Vid krav på stora krafter får man sätta två tvingar intill varandra, då blir det ju parallell tving:thinking:
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ingen fara, @Pysslarn är stammis på gymmet.

edit. Var är förresten @mattiasp när foumet behöver honom?

edit 2. Att använda sig av en bilfjäder med känd konstant och linjär kurva känns aningen enklare än gymmet.
Jag är i Tyskland, varför undrar du det?
 
  • Haha
nanowire och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag är i Tyskland, varför undrar du det?
Jo du ser att Ronnie vill på ett enkelt o billigt sätt mäta upp maxkraften i sina nya tvingar, de ska va runt 7000N, och då tänkte jag du e ju bra på sånt o kan berätta för honom hur han ska göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.