Byggahus.se

Dagens verktygsinköp!

902k läst  5,8k svar

1. P
    Husägare Nivå 6
    Jag har alltid en bitsmejsel bakom tumstocken så min fastnar inte.

Du får återkomma med en recension på 102:surprised:rna, blir lätt varmt annars då tyget är tjockt.

2. F
    Medlem Nivå 13
    Jag tycker att det är grymt. Jag får ont i handlederna av att dra en vanlig tving hårt och även om du inte har samma problem är de uppenbart skonsammare mot kroppen. Förmodligen drar jag också en del hårdare med dem än jag annars skulle gjort av bara farten.

• Laddar…
  3. Björn Melander
    Verktygstokig · Nivå 15
  4. D
    Medlem Nivå 11
    Vändskär till svarven. Jag gillar vändskär av modellen WNMG eller trigon som de kallas.Detta är en variant för aluminium och som även funkar att ta väldigt fina skär med på stål. Eller så har jag fått höra så jag testar en ask.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-5-25_9-52-30.png

Dom är väldigt vassa, man skulle tro hårdmetall inte kan va lika vass som snabbstål men det har gått upp för mig det är nya tider nu. Efter jag såg en video från NYCNC där han hälsade på Stefan Gotteswinter i Tyskland och dom diskuterade just detta så börjar snabbstålets existensberättigande krympa allt mer.

1. Nuförtiden finns det karbid som har så fin struktur det kan fås lika vasst som det bästa snabbstålet och det står emot slitaget mycket bättre och håller sig vasst mycket längre

2. Stefan visade i videon hur han slipar hårdmetall på fri hand precis som man slipar snabbstål, slipar om gamla uttjänade vändskär och även fräsbitar som är slut kan göras om till svarvverktyg. Han använder diamantslipskivor istället, och man kan få bra kvalitéts sådana från östeuropa för samma priser som man skulle ge för en slipskiva till en bänkslip.

3. Priset är inte heller längre i snabbstålets fördel. Bra snabbstål är dyyrt nuförtiden och det börjar inte längre finnas tillhanda på loppisarna, det börjar ta slut. Och köper du nytt så är det inte bättre än karbid.

Så snabbstålets saga tror jag snart är all. Vändskären och egenslipad hårdmetall är framtiden.

5. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 17
    Det låter rimligt. Tänk på var slippartiklarna tar vägen, utan att vara insatt i materialkemin har jag för mig att, iaf vissa sorter, vill du inte ha i dina lungor.

6. richardtenggren
    Verktygstokig · Nivå 14
    Det är bindfasen, kobolt som är otrevlig, men det ska vara rätt mycket exponering. På mitt förra jobb fick vissa göra tester varje år då de ansågs tillräckligt exponerade.

7. T
    Medlem Nivå 4
    Vadå konstiga blickar? Att gå omkring med järnrör har blivit så vanligt på senare år att t o m riksdagsmän spatserar omkring med sådana på stan!

8. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Jag tror att du har helt rätt Dennis. Dessutom börjar spiralborr med lödda hårdmetallspetsar kommer ner i pris också. Och under rätt förutsättningar så utkonkurrerar de HSS-borr med 100-0. Lite förvånande har jag dock sett dessa med TiN-beläggning, vilket för mig verkade märkligt, trodde inte att det skulle vara till nytta på hårdmetallborr?

9. richardtenggren
    Verktygstokig · Nivå 14
    Man kör ju med TiN på skär och fräsar från Seco och Coromant?
    The-shit ska väl vara 3d-printade skär ;)

10. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Ja, det är ju just det jag skriver och funderar över.

11. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 13
    Hårdmetallskären brukar dock gilla högre skärhastighet än snabbstål, tråkigt för oss med äldre svarvar :(

12. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Tur för er att jag inte har en dator ned tangentbord med mig.

Co-damm är farligt och så är även WC (hårdfasen i hårdmetall). Det finns en kombinationseffekt som gör de extra farliga tillsammans. Använd utsug och andningsskydd med partikelfilter klass 3. Industriellt slipar man alltid med vätskekylning.

TiN är betydligt hårdare än HM, men numer lägger man i regel mycket tunna skikt TiN ovanpå andra, mer tekniskt lämpade beläggningar. Man har i närmare 20 år skräddarsytt kristallriktningen i de keramiska skikten. Detta är avancerade grejer. Förslitningsmekanismen när man skär stål med obelagd hårdmetall är i huvudsak kemisk, då bindefasen, Co, har hög löslighet i Järnbaslegeringar. Lägg till det höga temperaturer i gränsskiktet mellan spåna och egg, och koncentrationsgradienten, då nytt stål hela tiden uppenbarar sig. Bindefasen går i fast lösning i spånan, och försvinner från hårdmetallen. Detta undviker man genom att spärra med keramiska barriärer.

13. ceson
    Medlem · Nivå 12
    Jag fattar nog bara en bråkdel men tycker det är oerhört intressant att läsa och försöka ta till mig(y)

14. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 13
    Torshälla sv-150
    _20190526_204337.JPG

Lite sketchy då jag bjöd hem den på auktion på Facebook och inte ens sett den än..
    Vet inte vilka tillbehör som finns.. :seenoevil:

Men det är en gammal skolsvarv med få timmar och dom brukar vara rikligt utrustade:)
    Hoppas jag.. :surprised:

15. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 13
    Så är det någon som är sugen på en Åsbrink BSII med stora nortonlådan och uppdaterad släde med längd å tvärmatning och gängning så hör av er. :D
    DSC_0243.JPG

Jag håller på och renoverar den just nu, så den är inte klar på bilden...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: