Byggahus.se
Hej, Ska göra ett valmat tak, ska ha en lång limträbalk 66x315 som går på diagonalen, ska vila på en limträ pelare på 115x115 på yttern och på andra sidan fästas i fasaden, som består i ytterpanel och sedan timmerstockar. 115x115 pelare sitter sedan runt de två sidor utan fasad. Fiskbenet från balken är 45x170 reglar.

Lutning på taket blir 12-13 grader, med ändspont o sedan plåttak, snözon 2.0.

Är det tillräckligt tilltaget? Funkar ex antal konstruktionsskruv som fäster limträbalken i hörnet mot fasaden?

Tacksam för svar
 
  • Handritad skiss av en takkonstruktion med måttangivelser för limträbalkar och pelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även om konstruktionen inte entydigt framgår av din skiss törs jag säga att 66x315 är för klent i förhållande till den långa spännvidden (7,9 m). Det handlar snarare om 90x495 eller i den häraden. Att fästa balken med konstruktionsskruv tror jag inte heller på. Det handlar om en last i närheten av 2 ton.
 
J justusandersson skrev:
Även om konstruktionen inte entydigt framgår av din skiss törs jag säga att 66x315 är för klent i förhållande till den långa spännvidden (7,9 m). Det handlar snarare om 90x495 eller i den häraden. Att fästa balken med konstruktionsskruv tror jag inte heller på. Det handlar om en last i närheten av 2 ton.
Hej, ok tack för svaret, något tips på hur man får fast en limträbalk mot ett hus hörn?

//K
 
Ställ den på en pelare fäst i fasaden.
 
  • Gilla
painless
  • Laddar…
Tack för tipsen, då har jag lite nytt o fundera på
 
jag hade svetsat ihop en rejäl stålvinkel som jag skruvat fast med franska träskruv i timmerstommen som sedan limträbalken kan vila på.
 
  • Gilla
painless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.