Byggahus.se

Valmat skärmtak, rätt dimensioner och tänk?

214 läst  5 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej, Ska göra ett valmat tak, ska ha en lång limträbalk 66x315 som går på diagonalen, ska vila på en limträ pelare på 115x115 på yttern och på andra sidan fästas i fasaden, som består i ytterpanel och sedan timmerstockar. 115x115 pelare sitter sedan runt de två sidor utan fasad. Fiskbenet från balken är 45x170 reglar.

Lutning på taket blir 12-13 grader, med ändspont o sedan plåttak, snözon 2.0.

Är det tillräckligt tilltaget? Funkar ex antal konstruktionsskruv som fäster limträbalken i hörnet mot fasaden?

Tacksam för svar

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Även om konstruktionen inte entydigt framgår av din skiss törs jag säga att 66x315 är för klent i förhållande till den långa spännvidden (7,9 m). Det handlar snarare om 90x495 eller i den häraden. Att fästa balken med konstruktionsskruv tror jag inte heller på. Det handlar om en last i närheten av 2 ton.

3. P
    Medlem Nivå 1
    Hej, ok tack för svaret, något tips på hur man får fast en limträbalk mot ett hus hörn?

//K

4. J
    Medlem · Nivå 22
    Ställ den på en pelare fäst i fasaden.

• Laddar…
  5. P
    Medlem Nivå 1
    Tack för tipsen, då har jag lite nytt o fundera på

6. GoC
    Medlem · Nivå 4
    jag hade svetsat ihop en rejäl stålvinkel som jag skruvat fast med franska träskruv i timmerstommen som sedan limträbalken kan vila på.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: