Byggahus.se
Hej,

Har en fräs som jag gjort lite lister med till mindre projekt, tänkte nu tillverka fler till några rum på nedervåningen.

Tjockleken på socklar och foder kommer vara ca 20mm. Tänkte införskaffa en tryckluftspistol för att montera dessa.
Vanliga lister har jag satt förut med inlånad dyckertpicka men den tar bara upp till 50mm dyckert, känns lite i underkant för 20mm lister.

Kan någon tipsa mig om vilken längd jag behöver på dykert/spik och en bra picka? Väggarna består av majoritet renoveringsgips med timmerstomme eller gips och osb på innerväggar.

Är hobbyfixare och letar efter prisvärda alternativ för lite fix inte state of the art.

En längre vägg har även masonit bakom renoveringsgipset, den brukar alltid vara trögare att spika/skruva i tills man gått igenom masoniten, något man behöver tänka på med pistolen?
 
Redigerat:
Du kan ju kolla på 15 och 16 GA som då finns i längd upp till 65mm. Tryckluft håller jag inte på med så tips om modeller där får nån annan ta, men skulle tro att du får dit dom med vilken Biltema/Jula som helst.
 
Hej

Tittat lite på olika pistoler i lägre prisklasser. Verkar som dyckert endast går till 50mm på de flesta och behöver en spikpistol om jag vill ha längre.
Hur blir huvudena på dessa då?
 

Bästa svaret

Skulle 50 mm dyckert vara i underkant för 20 mm list/sockel? Vad har du tänkt fästa I listerna/socklarna som utövar ett så pass starkt drag att det skulle dra av dem??? Det är ju liksom ingen belastning på lister och socklar, normalt sett.

Du kan ju limma upp dem också. Snyggare utan dyckerthål.
 
@Cancerman_777 bra svar, hakade nog upp mig på att blivit rekommenderad 2/3 av dyckerten ska sitta in i väggen, tror jag limmar och kör 50mm.

Har småbarn och allt slits... mycket haha
 
M megamatch skrev:
@Cancerman_777 bra svar, hakade nog upp mig på att blivit rekommenderad 2/3 av dyckerten ska sitta in i väggen, tror jag limmar och kör 50mm.

Har småbarn och allt slits... mycket haha
Tack :)

Jamen det stämmer...för saker som har belastning. Inte för dekoration :)

Det räcker GOTT att endast limma. Jag har kört no more nails. Klockrent.
 
Håller med om att limmet är bra, använt det tidigare men tänkte ta bort socklarna igen om några år. Har ett fint gammalt riktigt trägolv men barnen är små och blir mycket märken etc från kastade leksaker så tänkte skydda golvet några år med ett billigt laminat.

När jag använde no more Nails i min förra bostad satt det som f-n sen. Tänkte göra det lättare för framtida mig.
 
  • Gilla
m97rek och 2 till
  • Laddar…
Om du bara ska ha en dyckertpicka är nog 18 GA det bästa alternativet. Alla mina foder och lister sitter med 50 mm 18 gauge (1,2 mm). Det går alltid att sätta några extra spik med lite olika vinkel om du är osäker på att det sitter tillräckligt. Så har jag gjort då jag spikade innerpanel och inte hade grövre pistol.
 
  • Gilla
megamatch
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Om du bara ska ha en dyckertpicka är nog 18 GA det bästa alternativet. Alla mina foder och lister sitter med 50 mm 18 gauge (1,2 mm). Det går alltid att sätta några extra spik med lite olika vinkel om du är osäker på att det sitter tillräckligt. Så har jag gjort då jag spikade innerpanel och inte hade grövre pistol.
Kan tillägga att mina socklar är drygt 20 mm.
Och som det skrivits ovan, med lim sitter det som berget, lätt att vägg eller list går sönder när du ska plocka ner dem igen.
 
@nanowire perfekt, precis vad jag ville höra!
Ska satsa på en sådan. Kollat på några som kan skjuta klammer och dyckert men hört att de lätt ger märken jämfört med rena dykertpistoler.

Handhavande fel eller vanligt?
 
M megamatch skrev:
@nanowire perfekt, precis vad jag ville höra!
Ska satsa på en sådan. Kollat på några som kan skjuta klammer och dyckert men hört att de lätt ger märken jämfört med rena dykertpistoler.

Handhavande fel eller vanligt?
En separat klammerpistol kostar några hundralappar så inte värt att köra kombi tycker jag.
 
  • Gilla
megamatch
  • Laddar…
Hej

Nu köpt en billig picka på jula, trots att man läst dåliga saker om kombo varianterna blev det en sån.
Min andra halva ville ha att klä om möbler och fästa bakstycken på några byråer.

Provskjutit, blev fula märken men efter typ 2min justering av slagdjupet från en som aldrig kört dyckertpistol blev det bra.

Däremot har man redan börjat irritera sig på den styva kompressorslangen, haha.
 
  • Gilla
Lars-69 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.