Byggahus.se
Skall reparera ett skåp där två metallister har lossnat från fasaden på skåpet.
Metallisterna var ditlimmade från början. Är limpistol bästa valet för att limma dit metallbiterna igen? Om inte vad kan ni rekommendera för att limma metall mot lackad träfaner?
 
Allt funkar väl med PL400?
 
Smältlim kan funka, det beror på hur det ser ut. Det handlar också om att välja rätt lim. Det brukar också bli bättre om man förvärmer metallen, i ugnen eller med varmluftspistol.
 
Smältlim fungerar ju generellt bara om ytorna inte kyler ner limmet så mycket att det delvis hinner stelna innan man lyckas pressa dit den andra ytan. Större metallbitar tror jag blir svårt med smältlim.
 
Precis. Det är därför det är viktigt att förvärma.
 
Just nu är jag i Norge och har glömt limpistolen hemma...
Skall fästa upp 4-5 klinkersplattor i ett kök också. Kanske går att använda PL400 till båda uppgifterna då?
 
Skulle nog också köra på typ PL 400 eller liknade.
Personligen gillar jag inte just Tremcos PL 400 utan föredrar Essves eller Sikas produkter (men det är nog mest en smaksak).
Smältlim är inget som brukar funka perfekt utan är mer en nödlösning där man vill att det ska torka snabbt...
 
Smältlim använder jag bara när jag behöver kortvarig fixering, t.ex. en golvvärmekabel som sedan spacklas in. Det händer också att jag tar smältlimmet + PL400, så får smältlimmet hålla fast biten tills montagelimmet har härdat.
 
Riktig tvåkomponents epoxi blir man sällan besviken på.....
 
Hur lång tid tar det før PL400 att "hugga" dvs, hur lång tid måste jag trycka metallen mot trædet innan det sitter av sig sjælv med PL400? Svårt att anvænda tving på det skåpet...
 
Martin_Blomberg skrev:
Hur lång tid tar det før PL400 att "hugga" dvs, hur lång tid måste jag trycka metallen mot trædet innan det sitter av sig sjælv med PL400? Svårt att anvænda tving på det skåpet...
Annars finns väl PL 600 som ska vara snabbare?

Tremco illbruck - PL 600 Wmax
 
Man kan ju också köra med kontaklimningsmetoden, där man applicerar lim på båda ytorna, låter torka i en timme eller så och sedan trycker dit. Hugger direkt. Detta fungerar inte på alla limmer dock, det brukar anges på förpackningen.
 
PL600 är rena skämtet i jämförelse med PL400. Vi gjorde ett (högst vetenskapligt...) litet test i vintras och konstaterade att det är ungefär lika starkt som att limma med latexfog.
En kollega har haft ett jobb där han fick montera om ett antal bänkskivor som någon hade limmat med PL600 -bara att rycka till så släppte dom.
 
Håller helt med. Och PL600 är i mitt tycke dessutom inte alls så snabbt som de hävdar.
 
jon_h skrev:
Håller helt med. Och PL600 är i mitt tycke dessutom inte alls så snabbt som de hävdar.
Kan bara instämma.

Beträffande smältlim använder jag det endast när man behöver häfta dit saker provisoriskt för att sedan komplettera med konstruktionslim eller annat förband. Skulle aldrig använda det som permanent limförband för något jag vill ska hålla.

Edit; Glöm ej vikten av att rengöra och rugga upp ytor för bästa vidhäftning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.