Är i bygglovsritnigsfasen för en tillbyggnad som förhoppningsvis blir av i nästa år. Tänkte då passa på att starta ett smarthems-projekt genom att se till att installera smarta strömbrytare. Då Black Friday närmar sig har jag börjat titta på vad jag vill ha för att eventuellt göra klipp på det nu.

Har en vän som kör Home Assistant på en Pi med Shelly-puckar bakom strömbrytarna. Det är ett alternativ jag också funderar på.

Alternativ 2 är Homey Pro med Schneider strömbrytare och dimmers med zigbee.

Sen kan jag såklart köra Home Assistant med Schneider eller Homey med Shelly.

Jag har inga avancerade krav från början, jag vill kunna styra belysningen, integrera med Tibber för att kunna styra uppvärmning och gärna start av disk och tvätt utifrån elpris, styra rullgardiner mm.

Utöver det vill jag ha en snygg och praktisk "dashboard" där jag kan se status som elförbrukning och elpris samt styra valda funktioner men begränsa från att göra ändringar. Syftet är att ha det i en Android-platta som jag sätter på väggen och vill i te att barnen eller deras kompisar går in och programmerar om mina scener.

Home Assistant på en Pi känns roligare och är billigare men tar längre tid och har större risk för fel än en Homey som känns mer plug and play. Min grundtanke är att jag nog inte har den tiden som krävs för HA men det kanske är lättare än jag tror? Samtidigt kan det vara ett kul projekt att göra med min teknik- och programmeringsintresserade son

Schneider tänker jag är enklare än Shelly att konfigurera men dyrare. Men just nu lutar jag mot att gå på det dyra alternativet med Homey och Schneider av tidsskäl och enkelhet.

Nu vill jag höra om jag tänker rätt. Jag blir gärna motbevisad.
 
Jag är ny användare av homeassistant med några Zigbee-prylar. Jag är teknikintresserad men inte ”nörd”, och tycker det är lite mer besvärligt än vad jag skulle önska.
Det kräver lite arbetsinsats för att få igång integrationer, kunna komma åt det när man är utanför hemmet och få scheman att lira som man vill (ex olika för helg respektive vardag). Så om man inte har det intresset skulle jag nog rekommendera typ Homey. När man väl gjort det en gång är det dock enkelt.

Men det kan fort bli att man tycker det är kul också, särskilt då om man kan göra det gemensamt med sitt barn :)
 
  • Gilla
nsjostrand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.