Byggahus.se
E elmont skrev:
Jag blir lika förvånad varje gång hur "folk" kan vara rädda för att tex en kaffekokare ska ta eld och skada någon vilket sker kanske vart tionde år. Samma människor sätter sig glatt i bilen och åker en sväng, bilar dödar flera hundra kanske tusen gånger fler människor än kaffekokare. Eller hur samma människor glatt dricker alkohol som dödar mellan 5-7000 varje år (i Sverige). :thinking:
Eller som min fd. svärmor som hade råkat ut för att torktumlaren börjat brinna, och trodde det var sannolikt att det skulle hända igen ...
 
Fast jag har baxat ut 2 st brinnande tvättmaskiner inom loppet av 4 år, så jag tycker nog inte att oron är helt obefogad.
 
Var det hos någon som för säkerhets skull vridit av vattnet och glömt att sätta på det när det skulle tvättas?
 
Frugan är mest förbannad över att det inte finns en vettig kaffebryggare att köpa längre som ger 12-14 koppar och står på i flera timmar. Har termosbryggare men den håller inte mer än två timmar. Får leta på loppis åt henne eller är det lätt att koppla förbi 45 min relät, eller vad det kallas?
 
Magnus E K
E elmont skrev:
Var det hos någon som för säkerhets skull vridit av vattnet och glömt att sätta på det när det skulle tvättas?
Tvättmaskinen ska väl känna av om den inte får vatten och i så fall inte starta värmaren? Vet i och för sig inte om den funktionen saknas på äldre maskiner.

Både tvätt- och diskmaskin från slutet av 70-talet började brinna i mitt föräldrahem, någon gång på gränsen mellan 80- och 90-tal. Som tur var upptäcktes det i tid båda gångerna.
 
john68 john68 skrev:
Frugan är mest förbannad över att det inte finns en vettig kaffebryggare att köpa längre som ger 12-14 koppar och står på i flera timmar. Har termosbryggare men den håller inte mer än två timmar.
Det låter ju som den främsta vinsten med timer på kaffebryggaren. Man slipper dricka gammalt kaffe. Jag har i och för sig stött på folk som anser att man kan värma gammalt kallt kaffe. Men jag hoppas att tröskeln för sådana hemska synder är högre än den för att servera flera timmar gammalt varmhållet kaffe.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det låter ju som den främsta vinsten med timer på kaffebryggaren. Man slipper dricka gammalt kaffe. Jag har i och för sig stött på folk som anser att man kan värma gammalt kallt kaffe. Men jag hoppas att tröskeln för sådana hemska synder är högre än den för att servera flera timmar gammalt varmhållet kaffe.
Nää hon vill inte behöva ta av sig mockekläderna och sätta på nytt kaffe hela tiden. Tror inte hon känner skillnad på nytt och gammalt kaffe ihop med ciggen...
 
Magnus E K, jag har sett en maskin där tvätten tog eld och det pga avstängt vatten och den var äldre redan för 25 år sedan och saknade en vattenstyrd blockering av värmen. Hur vanligt det har varit vet jag inte men det har förekommit.
 
E elmont skrev:
Var det hos någon som för säkerhets skull vridit av vattnet och glömt att sätta på det när det skulle tvättas?
Nej. Det var här i vårt hus. Bägge hade vatten på. Den ena började brinna i slutet, möjligen under sköljningarna och den andra vid centrifugeringen.
Brandvarnaren i tvättstugan slog larm vid bägge tillfällena. Den första maskinen var kanske 10 år gammal vid tillfället och den andra var lite drygt 3 år gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.