Absolut ska grannen ha eget bygglov istället för ett servitut. Även om det känns som att ni är ok med det nu så kommer framtida köpare och boende inte tycka det är lika kul med en mur som står på fel ställe och fastigheten är belastad med ett servitut.

• Gilla
emmel
  • Laddar…

Bästa svaret

Dvillan Dvillan skrev:
Jag är helt med dig, kan man ”friskriva” sig från ansvar och låta grannen ha muren på vår sida (lägre nivå) men att de tar fullt ansvar för muren?
Ja det går men det är ju krångligt. Jag föreslår att det är värt att invänta ett bygglov även om det ställer till det lite för dig. Kan kommunen tänka sig att du börjar grundläggningen av muren innan bygglovet är klart kanske det inte behöver vara ett stort problem. En låg mur får kanske byggas utan lov och sedan kan man trava på några stenar till när bygglovet är på plats?

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vem är det som har ändrad höjden på marken. Den ena eller båda fastigheterna?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det går men det är ju krångligt. Jag föreslår att det är värt att invänta ett bygglov även om det ställer till det lite för dig. Kan kommunen tänka sig att du börjar grundläggningen av muren innan bygglovet är klart kanske det inte behöver vara ett stort problem. En låg mur får kanske byggas utan lov och sedan kan man trava på några stenar till när bygglovet är på plats?
Mycket vettigt förslag! Upp till 50cm var ju bygglovsfritt.

Dvillan
MathiasS MathiasS skrev:
Tack för ett bra förslag! Ska absolut föreslå detta!

Dvillan
D Daniel 109 skrev:
Vem är det som har ändrad höjden på marken. Den ena eller båda fastigheterna?
Ingen har ändrat höjden, båda har flyttat in samtidigt i ett nyetablerat område, så därför var det inte riktigt självklart vem som ska ansvara för muren. Eller det kanske det är..?

Dvillan Dvillan skrev:
Ingen har ändrat höjden, båda har flyttat in samtidigt i ett nyetablerat område, så därför var det inte riktigt självklart vem som ska ansvara för muren. Eller det kanske det är..?
Som vi var inne på tidigare så är det de med högre tomt som ska göra det, om de vill nyttja hela sin tomt. Annars får de slänta av så att slänten slutar innan den lägre gränsen.

• Gilla
emmel
  • Laddar…
Någondera tomten måste ju ha en ändrad marknivå för att det ska behövas en mur. Antingen är den högre tomten höjd, den lägre sänkt eller båda justerade åt varsitt håll.

Anledningen till frågan är att det inte alltid är den högre belägna tomten som är ansvarig för eventuellt ras, utan den som ändrat sin marknivå.

• Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Dvillan
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Någondera tomten måste ju ha en ändrad marknivå för att det ska behövas en mur. Antingen är den högre tomten höjd, den lägre sänkt eller båda justerade åt varsitt håll.

Anledningen till frågan är att det inte alltid är den högre belägna tomten som är ansvarig för eventuellt ras, utan den som ändrat sin marknivå.
Markentreprenören som utförde etableringen av totalt 5 tomter har varit konsekvent och gjort slänter mitt i tomtgränserna. Bergigt område så några bergknallar har sprängts bort på båda våra tomter, men fortfarande med naturliga nivåskillnader. Tomterna är som en ”trappa”. Resten av tomterna är inte sålda ännu. Återstår att se hur de andra löser det. Tur att vi bor sist på gatan så vi slipper göra om detta igen! :D

Vad hade ni tänk bygga muren i , betong/lecablock eller annat , står skillnad på konstruktion vid olika materiel

Det finns ingen generell regel om att den övre tomten ska ansvara för en mur. Generellt ska den som ändrar markhöjden ansvara för muren. Sedan kan det vara regerat i detaljplanen att övre eller nedre tomten ska ansvara för muren.

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Dvillan
J jonaserik skrev:
Vad hade ni tänk bygga muren i , betong/lecablock eller annat , står skillnad på konstruktion vid olika materiel
Vi kommer mura med någon Benders variant typ Megasmart. Vi gör jobbet själva, har du några tips?

Dvillan
D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen generell regel om att den övre tomten ska ansvara för en mur. Generellt ska den som ändrar markhöjden ansvara för muren. Sedan kan det vara regerat i detaljplanen att övre eller nedre tomten ska ansvara för muren.
I just vår detaljplan nämns inte stödmurar. Hade det varit reglerat att övre tomt ansvar för mur hade vi inte sökt bygglov. Vi sökte bygglovet i samband med huset så att vi kunde skynda på finplaneringen då vi visste att det inte fanns något bygglov för muren. Ansvarsfrågan tänkte vi inte på då.

Dvillan Dvillan skrev:
Benders variant typ Megasmart
Eftersom den blir 1 meter hög skulle jag ankra den baklänges på varje 3 meter då kommer den aldrig att falla, annars finns en risk att trycket bakifrån med ev. tjäle knuffar ut den. Det är en klassiker att en mur så småningom faller om den inte ankras upp

Följer man bara benders instruktion så blir det bra, den är rätt tydlig. Har för mig dom brukar rekommendera geo-nät för förankringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.