Hej.
Har en enkel (tror jag) fråga som jag inte kan hitta ngt svar på. Ska sätta en T-koppling på ett befintligt cu-rör men kan inte hitta måttet som rörändarna ska ha som "mellanrum" när man sågat av dem. Ngn som vet? Eller är det olika per fabrikat?

Det beror på dimension och fabrikat.

Bästa svaret

En måttskiss på Vatette:

http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Byggmatt/klamring_t-ror1150.pdf

Det kan säkert variera lite mellan olika fabrikat. Om du kan få tag på Vatette, så är det ett bra fabrikat, med gott rykte. Ex. Hornbach säljer Vatette (men de har lite blandade fabrikat, men inget dåligt). Finns även på rinkabyrör på nätet.

Mellanrummet styrs av att det finns en "klack" en bit in i kopplingen, röränden skall skjutas in till det tar stopp mot klacken.

Har för mig att det även finns varianter utan klacken, som det är mningen att man skall skjuta på helt först på ena röret, och sedan dra tillbaka så att det andra röret kan komma in från sitt håll. Om dina rör sitter fixerade, kan det vara svårt att få på kopplingen.

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Dom som går att skjuta på brukar ha tillägget 'rot' i namnet. Men enklast är väl att mäta hur långt in röret går att stoppa in från respektive håll och dra bort det från totallängden.

Tack alla. Nu löser det sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.