Byggahus.se
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det stämmer, den bilen i innerfilen ska ju ha möjlighet att byta till högerfilen för att kunna köra ut ur rondellen till höger så som min första bild visar.
Så bilar i innerfilen abonnerar även på ytterfilen? Varför då ha två filer?
 
tttomten TomasJor skrev:
Då ber jag om ursäkt, drog förhastade slutsatser.
Det bjuder jag på :) Man får stå ut med en hel del tutningar och långfingar när man håller avstånd i Stockholms köer, men det är samma där, det bjuder jag på.
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så bilar i innerfilen abonnerar även på ytterfilen? Varför då ha två filer?
För att öka genomflödet. Och nej, de abonnerar inte på högerfilen, de har bara företräde till den framför dem som är utanför rondellen.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Blir väldigt bökigt att ta sig ur innerfilen i en rondell om inte de som kör in i rondellen har väjningsplikt gentemot båda filerna.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Om de visar tecken för filbyte ja. Annars köper jag det inte.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
hsd
Tänk rätt när det gäller cirkulationsplats, tänk som en väg med avfarter (och påfarter) till höger -filbyte ska ske i god tid före avfart
 
C cpalm skrev:
Är uppenbarligen många som inte förstått att när man ligger i vänsterfil i en rondell har man väjningsplikt gentemot alla andra.

Läste en rekommendation någonstans att aldrig ta vänster körfält i en cirkulationsplats. Stor risk för olyckor och det är alltid ditt fel :)
Tyvärr stämmer inte detta.
Det finns vänsterfiler som leds ut ur cirkulationsplats och kommer du då från höger och fortsätter runt så byter du fil och ska lämna företräde.
 
  • Gilla
engs
  • Laddar…
JanneJanne123
  • Gilla
Sofriko och 1 till
  • Laddar…
C
tttomten TomasJor skrev:
Tyvärr stämmer inte detta.
Det finns vänsterfiler som leds ut ur cirkulationsplats och kommer du då från höger och fortsätter runt så byter du fil och ska lämna företräde.
Ingen regel utan undantag :D
 
D Daniel 109 skrev:
Så bilar i innerfilen abonnerar även på ytterfilen? Varför då ha två filer?
Det hela handlar om hänsyn.
Om en bil till vänster i rondellen ligger bredvid lite före och blinkar för att åka av (om det bara finns en fil att köra av på) släpper man givetvis av så den kan komma in, ligger den lite mera bakom är det lämpligt att den släpper av och går in bakom, och att ev bil bakom mig släpper av (eller håller avstånd från början) så den bilen kan komma in.
 
  • Gilla
Hammis och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Tänk rätt när det gäller cirkulationsplats, tänk som en väg med avfarter (och påfarter) till höger -filbyte ska ske i god tid före avfart
Det finns en stor mängd rondeller där man kan köra in och ut i vänsterfil. E18 genom Karlskoga till exempel (för att släppa Stockholmsfixeringen).
 
  • Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ingen regel utan undantag :D
Nja, inga undantag, gissningsvis är det ca hälften som är såna i Norrköping.
 
  • Gilla
Hammis och 1 till
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast där har du ju fel. De som ligger i vänsterfil i rondellen och ska av mot Drottningholmsvägen har företräde framför dig dom kommer från Lindhagensgatan (som jag gissar att du kommer från då).
Jaså, det får du gärna förklara närmare? Vad är det som ger dem företräde mot trafiken i höger körfält? Förutsatt att det är fritt när jag kör in i rondellen alltså.

Bifogar en liten bild för att göra det tydligt för den som inte är van att köra där. Min väg = blå, Brommaborna = gul.
Flygbild av en rondell med markerade rutter i blått och gult som illustrerar olika körfält och trafikflöden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
”Fordon som tänker köra in i cirkulationsplatsen har väjningsplikt mot de fordon som befinner sig inne i cirkulationen och ska därför i god tid sänka hastigheten eller stanna. ”

[länk]
Ja, naturligtvis tränger jag mig inte in i en fil med bilar. Men om filen jag är på väg in i tom och ingen visar tecken på att köra dit så tolkar jag inte den regeln som att jag inte får det.

Isakare: Håller helt med.
 
Min syn på avstånd (det finns andra meningar i ämnet)

Nu bor, som tur är, inte alla vi Bygga husare i Stockholm (det är redan fullt sen länge) men ni kanske har besökt staden och tagit en tur ut till Drottningholms slott.
Då åker nerför en bro, Nokebybron närmare bestämt, där är det köer från ca 15.30 till 19.30 varje arbetsdag, på helgerna är det kö hela dagen.
När man köar där upprepar sig samma sak hela tiden, man ser bra vad som händer pga nerförsbacken som planar ut, man ser många bilar framåt helt enkelt.
Tex: 10 bilar framåt tänds bromsljusen på en bil (man ser det om man håller lite avstånd) sen tänds dom på nästa bil, och nästa, och nästa..... frekvensen ökar, och det slutar med att bilen framför mig får tvärnita när ljusen på bilen framför den tänds. Jag själv släppte gasen redan när ljusen tändes på första bilen, och då jag har lite avstånd behöver jag inte bromsa alls, det börjar rulla igen när jag närmar mig bilen framför. 20 sekunder senare upprepas samma sak.
Jag kan åka de 9 km ut till Ekerö (där köerna släpper för min del) utan att bromsa alls, medans de flesta andra bromsar typ 500 ggr.

Nu finns det många som hävdar att köerna skulle bli kortare om folk höll mindre avstånd, att det får plats fler bilar på samma sträcka.

Jag håller inte med, jag tror det går lika fort eller fortare att tex hålla 20 km/h konstant, än att åka i 40, stanna, upp till 40 igen, stanna...…..o.s.v

Vad jag Tror, betyder inte att det är så. Tror gör man i kyrkan, och vissa tycker det känns bra, jag tycker det känns bra med lite avstånd.
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.