290 472 läst · 4 649 svar
290k läst
4,6k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 17 202 inlägg
Om de visar tecken för filbyte ja. Annars köper jag det inte.
Tyvärr stämmer inte detta.C cpalm skrev:
Det finns vänsterfiler som leds ut ur cirkulationsplats och kommer du då från höger och fortsätter runt så byter du fil och ska lämna företräde.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 726 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 726 inlägg
”Fordon som tänker köra in i cirkulationsplatsen har väjningsplikt mot de fordon som befinner sig inne i cirkulationen och ska därför i god tid sänka hastigheten eller stanna. ”D Daniel 109 skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/s...ler/Generella-trafikregler/Cirkulationsplats/
Det hela handlar om hänsyn.D Daniel 109 skrev:
Om en bil till vänster i rondellen ligger bredvid lite före och blinkar för att åka av (om det bara finns en fil att köra av på) släpper man givetvis av så den kan komma in, ligger den lite mera bakom är det lämpligt att den släpper av och går in bakom, och att ev bil bakom mig släpper av (eller håller avstånd från början) så den bilen kan komma in.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 17 202 inlägg
Jaså, det får du gärna förklara närmare? Vad är det som ger dem företräde mot trafiken i höger körfält? Förutsatt att det är fritt när jag kör in i rondellen alltså.Nötegårdsgubben skrev:
Bifogar en liten bild för att göra det tydligt för den som inte är van att köra där. Min väg = blå, Brommaborna = gul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, naturligtvis tränger jag mig inte in i en fil med bilar. Men om filen jag är på väg in i tom och ingen visar tecken på att köra dit så tolkar jag inte den regeln som att jag inte får det.JanneJanne123 skrev:
Isakare: Håller helt med.
Min syn på avstånd (det finns andra meningar i ämnet)
Nu bor, som tur är, inte alla vi Bygga husare i Stockholm (det är redan fullt sen länge) men ni kanske har besökt staden och tagit en tur ut till Drottningholms slott.
Då åker nerför en bro, Nokebybron närmare bestämt, där är det köer från ca 15.30 till 19.30 varje arbetsdag, på helgerna är det kö hela dagen.
När man köar där upprepar sig samma sak hela tiden, man ser bra vad som händer pga nerförsbacken som planar ut, man ser många bilar framåt helt enkelt.
Tex: 10 bilar framåt tänds bromsljusen på en bil (man ser det om man håller lite avstånd) sen tänds dom på nästa bil, och nästa, och nästa..... frekvensen ökar, och det slutar med att bilen framför mig får tvärnita när ljusen på bilen framför den tänds. Jag själv släppte gasen redan när ljusen tändes på första bilen, och då jag har lite avstånd behöver jag inte bromsa alls, det börjar rulla igen när jag närmar mig bilen framför. 20 sekunder senare upprepas samma sak.
Jag kan åka de 9 km ut till Ekerö (där köerna släpper för min del) utan att bromsa alls, medans de flesta andra bromsar typ 500 ggr.
Nu finns det många som hävdar att köerna skulle bli kortare om folk höll mindre avstånd, att det får plats fler bilar på samma sträcka.
Jag håller inte med, jag tror det går lika fort eller fortare att tex hålla 20 km/h konstant, än att åka i 40, stanna, upp till 40 igen, stanna...…..o.s.v
Vad jag Tror, betyder inte att det är så. Tror gör man i kyrkan, och vissa tycker det känns bra, jag tycker det känns bra med lite avstånd.
Nu bor, som tur är, inte alla vi Bygga husare i Stockholm (det är redan fullt sen länge) men ni kanske har besökt staden och tagit en tur ut till Drottningholms slott.
Då åker nerför en bro, Nokebybron närmare bestämt, där är det köer från ca 15.30 till 19.30 varje arbetsdag, på helgerna är det kö hela dagen.
När man köar där upprepar sig samma sak hela tiden, man ser bra vad som händer pga nerförsbacken som planar ut, man ser många bilar framåt helt enkelt.
Tex: 10 bilar framåt tänds bromsljusen på en bil (man ser det om man håller lite avstånd) sen tänds dom på nästa bil, och nästa, och nästa..... frekvensen ökar, och det slutar med att bilen framför mig får tvärnita när ljusen på bilen framför den tänds. Jag själv släppte gasen redan när ljusen tändes på första bilen, och då jag har lite avstånd behöver jag inte bromsa alls, det börjar rulla igen när jag närmar mig bilen framför. 20 sekunder senare upprepas samma sak.
Jag kan åka de 9 km ut till Ekerö (där köerna släpper för min del) utan att bromsa alls, medans de flesta andra bromsar typ 500 ggr.
Nu finns det många som hävdar att köerna skulle bli kortare om folk höll mindre avstånd, att det får plats fler bilar på samma sträcka.
Jag håller inte med, jag tror det går lika fort eller fortare att tex hålla 20 km/h konstant, än att åka i 40, stanna, upp till 40 igen, stanna...…..o.s.v
Vad jag Tror, betyder inte att det är så. Tror gör man i kyrkan, och vissa tycker det känns bra, jag tycker det känns bra med lite avstånd.