Sunqan: som bilden visar har man lärt ut åtminstone sedan 1995.
Reglerna ändrades år 2000, så vad men lärde ut år 1995 är inte intressant idag.
grabben tog körkort 1995, jag tog körkort 2003, grabbens fru tog körkort 2009. samma sätt att framföra fordonet i en rondell lärdes ut (trafikskola). 2003 hade man börjat lära ut "nya" sättet att blinka (dvs enbart vid filbyte i rondellen och vid utfart), men polis och trafiksäkerhetsverk var inte helt överens och inte heller domstolarna... 2009 var det enbart det "nya" sättet att blinka som gällde.
Då ska jag bjuda på en till godbit gällande rondellkörning som få respekterar:
[bild]
Dvs att väjningsplikten gäller också mot bilen i innerfil.
Självklart gäller väjningsplikten för allt som rör sig i rondellen, den gäller även om en britt befinner sig i cirkulationen...
det är därför det är så viktigt att man blinkar. det finns tyvärr de som kör innerfil och som slår på högerblinkersen före utfarten vid mitt -90grader, fortsätter köra innerfil förbi mig för att sedan köra ut från innerfil vid nästa utfart som är enfilig...
Hmm, hålla lite bättre avstånd kanske? Även om motparten felat är 5 sammanstötningar i samma cirkulationsplats nog att betrakta som ofta.
Jag pratar gärna avstånd i och samspel i trafiken, jag är den där bussiga typen, som hjälper till, släpper fram, håller redigt avstånd mm
I samtliga dessa fall, utom ett, har det varit bakre regionen på min bil som våldförts av annan trafikant, då hjälper inte avståndet framåt. I det 5e fallet var det en som trodde att han kunde ge plattan i mattan och hinna före mig, men han glömde bort att han hade en släpvagn efter som drog bort hela fronten på min bil. Killen åkte amerikanare och hade förutfattade meningar om BMW och dess förare, men det hjälpte inte, han fick indirekt genom sitt försäkringsbolag betala mina skador.
Stämmer det verkligen? Den bilen är ju inte i det körfält jag kör in i. Vad ska man då ha flerfiliga rondeller till?
Det stämmer, den bilen i innerfilen ska ju ha möjlighet att byta till högerfilen för att kunna köra ut ur rondellen till höger så som min första bild visar.
Jag pratar gärna avstånd i och samspel i trafiken, jag är den där bussiga typen, som hjälper till, släpper fram, håller redigt avstånd mm
I samtliga dessa fall, utom ett, har det varit bakre regionen på min bil som våldförts av annan trafikant, då hjälper inte avståndet framåt. I det 5e fallet var det en som trodde att han kunde ge plattan i mattan och hinna före mig, men han glömde bort att han hade en släpvagn efter som drog bort hela fronten på min bil. Killen åkte amerikanare och hade förutfattade meningar om BMW och dess förare, men det hjälpte inte, han fick indirekt genom sitt försäkringsbolag betala mina skador.
sen har vi brommaplan, där alla får hjärnsläpp totalt.
Verkar vara nåt med Brommabor - det är likadant i rondellen vid Lindhagensplan där de som kör i vänsterfil tar tar för givet att alla bilar skall av mot Drottningholmsvägen. Helt livsfarligt att passera förbi den avfarten. Har blivit tutad på och nästan påkörd där otaliga gånger. Är uppenbarligen många som inte förstått att när man ligger i vänsterfil i en rondell har man väjningsplikt gentemot alla andra.
Läste en rekommendation någonstans att aldrig ta vänster körfält i en cirkulationsplats. Stor risk för olyckor och det är alltid ditt fel
Rondellen du nämner har ju också en väldigt spännande uppsättning trafikljus som kan vara högst otydligt vilket rött som faktiskt gäller dig. Har många gånger varit nära att bli överkörd där när jag har gått och haft grönt på övergångsstället mot Drottningholmsvägen.
Jag kan rekommendera högerfilen på Essingeleden. Tre långsammare filer till vänster om en normalt. Och helt lagligt att köra om där till skillnad från exempelvis E4 mellan Sö’tälje och Kungens kurva.
Jag högerfilen från Fredhäll till Södertälje är grym, man behöver bara byta en gång för att inte hamna i Kungens kurva, konstigt att inte fler upptäckt den saken.
Verkar vara nåt med Brommabor - det är likadant i rondellen vid Lindhagensplan där de som kör i vänsterfil tar tar för givet att alla bilar skall av mot Drottningholmsvägen. Helt livsfarligt att passera förbi den avfarten. Har blivit tutad på och nästan påkörd där otaliga gånger. Är uppenbarligen många som inte förstått att när man ligger i vänsterfil i en rondell har man väjningsplikt gentemot alla andra.
Fast där har du ju fel. De som ligger i vänsterfil i rondellen och ska av mot Drottningholmsvägen har företräde framför dig dom kommer från Lindhagensgatan (som jag gissar att du kommer från då). Kommer man från Norr Mälarstrand/Rålambshovsleden är det så man bör köra. Högerfilen lämnar man då åt dem som bara ska svänga höger. Samma sak gäller rimligen in mot stan också, men den vägen kör jag aldrig.