Byggahus.se

Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om

14k läst  336 svar

1. Isakare
    Medlem · Nivå 12
    Och tillbaka till rondellen. Om alla höll ett lämpligt avstånd (vilket aldrig kommer hända) skulle rondellen flyta som ett stort kugghjul.

• Laddar…
  2. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Åkt bil i många år både på nynäsvägen och till Södertälje från Stockholm, och nej detta är inget problem över huvudtaget.
    Ljudbok eller bra musik och sluta bry sig så mår man bättre i bilen.

• Laddar…
  3. K
    Husägare · Nivå 12
    Klart att du får. Det kallas samspel.
    Men du får inte hindra eller störa övrig trafik som är inne i cirkulationsplatsen.
    Då är det du/den som kör in i cirkulationsplatsen som är vållande om det skulle ske en olycka.

Tänk cirkulationsplatsen som fyra T-korsningar (eller tre om man inte räknar den man kommer från) utsträckta på rad istället för i en cirkel. Det är precis samma sak. Man kör inte rakt ut i en T-korsning utan att förvissa sig om att det inte kommer ett fordon. Är det ett fordon i vänsterfilen så väntar man tills man är helt säker på att det är ok att köra ut.

4. ricebridge
    Husägare · Nivå 13
    Museirondellen i Jönköping har sannolikt formgetts av hyperaktiva småbarn med fri tillgång till fingerfärger och hallucinogena droger. Eller så har man ritat av resultatet av en orgie med två högbrunstiga schimpanser med svåra blodiga uppkastningar.

5. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Då gissade jag fel alltså. Du kommer från Rålambshovsleden och ska korsa vägen för dem som kommer från Lindhagensgatan och som ska svänga vänster (lite förvirrad vad Brommaborna har med det här att göra då; ingen kör väl i exemplet till eller från Bromma?).

De som ska av från vänsterfil (och mittfil, rondellen ifråga är ju faktiskt trefilig) där har då som sagt företräde framför dig som ska in i korsningen. Det företrädet har de oavsett om de precis innan du ska in byter fil inne i rondellen eller ej. Men de har som sagt företräde för att de har rätt till väg ut ur rondellen före dig som ska köra in i densamma. Tycker du att det är kul kan du rita upp samma exempel med filskifte innan avfart så ser du att din väg blir lika hindrad som nu, om än på ett uppenbarare sätt. Filskiftet är dock lite knepigt då det är heldragna linjer och grejer inne i rondellen (och två filer som ska av).

Visst är det en knepig rondell, och visst är det lite köigt i rusning, men tre vägar med mycket vänstersvängar hanteras ändå på ett funktionellt sett: Rålambshovsleden-Drottningholmsvägen västerut, Lindhagensgatan-Drottningholmsvägen österut och Drottningholmsvägen västerifrån-Lindhagensgatan.

Det här är ju egentligen hela grejen med rondeller, att vänstersvängande som redan är inne i rondellen har företräde framför dem som ska rakt fram eller höger som ska in i den. Jämför med en vanlig korsning så märker du att företrädesrätten är tvärt om. It’s a feature, not a bug.

• Laddar…
  6. S
    Medlem Nivå 3
    Det är intressant att folk här kommenterar de som kör ut från vänsterfilen i rondellen, men inte de som åker högerfil varvet runt. Det är möjligt att reglerna säger att man får köra högerfil förbi flera avfarter, men i praktiken så fungerar det inte. Högerfil är för högersväng och rakt fram, ska man längre tar man inte högerfilen. Och det fungerar inte praktiskt heller om alla ska byta fil innan de åker ut på den tvåfiliga utfarten. Utan man åker vänsterfil i rondellen och åker ut vänster fil på utfarten.

• Laddar…
  7. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Det beror på skyltningen. Normalt skulle jag säga att du har rätt, men inte alltid. I rondeller som ligger över/under en genomgående väg får man ofta svänga vänster från högerfil då det i praktiken inte finns något rakt fram i rondellen (det finns förstås, men det finns inget skäl att svänga av från vägen om man ska rakt fram, således finns ingen trafik rakt fram).

Men utnyttjar man den typen av tillåten filkörning får man förstås vara uppmärksam så att ingen från vänster hej vilt korsar filerna ut ur rondellen, för även om man får köra så har man förstås allra minst ett moraliskt ansvar för att undvika olyckor även om man har rätten på sin sida.

8. S
    Medlem · Nivå 8
    Men samma risk uppstår ju om du väljer att svänga ut utan att ha bytt fil innan. Har du någon snett bakom dig då så får du ju inte bara vräka dig tvärs över dennes körfält om den andre har tänkt fortsätta till nästa avfart. Upptäcker du då precis när du ska svänga ut att det ligger en bil i din döda vinkel så är ju enda räddningen att ta ett varv till. Då är det väl bättre att ha gjort filbytet i god tid

• Laddar…
  9. D
    Medlem · Nivå 18
    Nja, det minskar flödet genom rondellen. Men om du bara tänker egoistiskt och vill slippa vrida på nacken så är det bättre.

10. S
    Medlem · Nivå 8
    Menade du mig nu? Vrida på nacken måste man alltid göra. Oavsett om det är ett filbyte följt av en utfart eller en utfart direkt från innerfilen.

11. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Du får bara byta körfält om detta kan ske på ett trafiksäkert sätt utan fara eller onödigt hinder för andra trafikanter. Du måste ha uppsikt över trafiken så att körfältsbyte kan göras säkert.

12. S
    Medlem Nivå 8
    Två fel gör aldrig ett rätt... i alla fall inte i trafiken.

13. S
    Medlem Nivå 6
    Det beror som sagt på skyltningen.
    I detta exemplet som jag kör varje dag vid Åbro-motet i Mölndal så får orange bil endast svänga vänster. Och ska således ta orange väg ut ur rondellen eftersom att grön bil också får ta vänster och ska ta grön väg ut ur rondellen.
    Men! Väldigt ofta väljer orange bil som ska vänster att byta fil ut ur rondellen och väljer gröns väg. Detta blir ju fullkomligt galet!
    Väldigt ofta vill även orange bil köra rakt fram, men detta är inte tillåtet enligt skyltningen och borde ha bytt fil innan rondellen.

14. S
    Medlem · Nivå 8
    Hur kan det bli fullkomligt galet? Om grön bil byter fil utan att se sig för kan jag förstå det. OM det finns ledig plats i den högra körfilen och grön bil kan byta utan att störa nån så förstår jag inte problemet. Det blir som vilket filbyte som helst.

• Laddar…
  15. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Fantastiskt informativ tråd, nu har jag fått bekräftat att gubbar i ålder 50+ inte borde få ha kvar körkortet utan särkskild omprövning.

Nämner inga namn, men tycke och smak samt åsikter som "det där var vad jag lärde mig när jag tog körkort" gäller inte. Det som gäller är att följa trafikreglerna.