Byggahus.se
........... men om du tagit fasen från uttaget ( = gissning) och dragit en extra tändtråd ("utan problem"), så skulle det väl inte varit alltför svårt att lägga med en skyddsjord samtidigt ?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
........... men om du tagit fasen från uttaget ( = gissning) och dragit en extra tändtråd ("utan problem"), så skulle det väl inte varit alltför svårt att lägga med en skyddsjord samtidigt ?
Det ligger förstås redan en skyddsjord med och har gjort sedan jag drog om när jag flyttade in. Det gör det i alla rör jag har rört i huset, även om den inte används. Drar man om så drar man självklart med en skyddsjord.

Den är här dock inte inkopplad i lampan utan slutar i sockerbiten. Eftersom lampan behöver byggas om, det är svårt att få till bra, och mer jobb än jag ville lägga.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Den är här dock inte inkopplad i lampan utan slutar i sockerbiten.
Men då är ju lampan fullständigt livsfarlig. :surprised: Tänk bara vilka risker du utsätter alla de som tar i lampan och elementen samtidigt. :worried: Jag ringer fuskbyggarna. :cool: Anders kommer garanterat göra ett specialprogram enbart om din "installation". :devilish:
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
Jag ringer fuskbyggarna. :cool: Anders kommer garanterat göra ett specialprogram enbart om din "installation". :devilish:
Närå, bara "sladdarna" har olika färger så är det OK! ;)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Närå, bara "sladdarna" har olika färger så är det OK! ;)
Sant! Har inte riktigt tagit till mig den senaste lektionen ännu. :oops:

De som eventuellt inte begriper något hänvisas till "elutbildningen" i senaste fuskbyggarna...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men då är ju lampan fullständigt livsfarlig. :surprised: Tänk bara vilka risker du utsätter alla de som tar i lampan och elementen samtidigt. :worried: Jag ringer fuskbyggarna. :cool: Anders kommer garanterat göra ett specialprogram enbart om din "installation". :devilish:
Det finns faktiskt en radiator i rummet. Om man ställer sig på den och kastar sig/faller framåt i 45 grader så kanske man kan nå lampan.

Att man då eventuellt får en kortvarig stöt innan man ramlar ner på golvet med lampan över sig, det tror jag kommer vara ens minsta problem... :)

Och jag har jordfelsbrytare så det blir garanterat bara en kort stöt, om nu lampan skulle hänga kvar någon sekund... :)
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Sant! Har inte riktigt tagit till mig den senaste lektionen ännu. :oops:

De som eventuellt inte begriper något hänvisas till "elutbildningen" i senaste fuskbyggarna...
Ah, då fattar tom jag. Skall kolla det. ;)
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det finns faktiskt en radiator i rummet. Om man ställer sig på den och kastar sig/faller framåt i 45 grader så kanske man kan nå lampan.
Som jag sa, fullständigt livsfarlig koppling. :crysmile:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Fast har du redan jordledaren framdragen kanske du till och med har en jordpunkt på lampan som kan användas?
Brukar ju inte vara helt ovanligt med en skruv för det ändamålet på eller i direkt anslutning till upphängningsöglan.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Fast har du redan jordledaren framdragen kanske du till och med har en jordpunkt på lampan som kan användas?
Brukar ju inte vara helt ovanligt med en skruv för det ändamålet på eller i direkt anslutning till upphängningsöglan.
Jo, på antika klass-0 armaturer så är det mycket ovanligt. De kommer nämligen från en tid när man inte hade skyddsjord i annat än mycket speciella tillämpningar. De har enkelisolerade ledare i ett ledande hölje och ledde till så många dödsolyckor att de förbjöds för ganska länge sedan.

Att jorda en sådan här armatur korrekt är nästan ogörligt, eftersom det är så många olika delar som hänger ihop med kedjor. (Sedan så skulle en "fuskjordning", särskilt tillsammans med JFB säkert vara ett fall framåt, men jag gitter inte. Den sitter tillräcklig isolerat så det plus JFB får räcka.)

En armatur som är avsedd att jordas, skall man naturligtvis jorda. Inte tu tal om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.