Byggahus.se
Kristallkrona med glittrande prismor upplyst och monterad i tak med mörkblå tapet och mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggmonterad kronbrytare och ojordat vägguttag i ett hem
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kronkoppling FTW! ;)

Nej, när jag ändå skulle hänga upp den och tog bort kontakten så insåg jag att den ju var kronkopplad, och eftersom jag ändå hade en kronbrytare liggande i källaren till ingen nytta, så varför inte? Kunde dra en extra tändtråd i röret utan problem, så det blev inte mycket extraarbete.

(Ja, ja, ojordad klass-0-dödsfälla, jag vet. Men "hon som bestämmer sådant" sade att den skulle flyttas iaf, och då blir det så. Jag får testa JFBn som stop-gap.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Säger bara en sak, lysande (y);)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
C
Hur löste du inkopplingen? Misstänker att du har ett ojordat kronuttag i taket nu då?
Surt att det inte finns någon vettig lösning på kronuttag med jord :(
 
C cpalm skrev:
Hur löste du inkopplingen? Misstänker att du har ett ojordat kronuttag i taket nu då?
Surt att det inte finns någon vettig lösning på kronuttag med jord :(
Ja det är lite surt. Men nej, det bjöd mig emot för mycket att skruva dit ett ojordat kronuttag, så den är numer fast inkopplad istället. Det var bara ett rörrutlopp från början med lös kontakt direkt på FK, så det är ingen större förlust/skillnad med fast inkoppling (även fast armaturen inte är gjord för det).
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
det är ingen större förlust/skillnad med fast inkoppling (även fast armaturen inte är gjord för det).
Ha ha, vänta bara tills "chefen" beordrar nedtagning för rengöring av lampan ;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha, vänta bara tills "chefen" beordrar nedtagning för rengöring av lampan ;)
Det fick jag gjort innan den hängdes upp! :) (Och den är ju inte omöjligt att få ner, bara lite tristare...)
 
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det fick jag gjort innan den hängdes upp! :)
Ja ja, men det är ju ingen engångsgrej. Minst en, kanske två gånger om året, behöver det nog göras. :rofl:
 
Jag hade satt den med spak-wago eller liknande.
 
Nån gång ska jag dra upp en taklampa med 38-999 eller liknande, baraföratt!:geek::devilish:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Rengöring är busenkelt med metod från Antikrundan. Häng upp den på något sätt i våturymme eller utomhus, duscha med rengöringsmedel och spola av, sedan får den torka. Har en lite enklare tingest i sovrummet men utan kronkoppling men den iden var min och blev godkänd.
 
D
Fotografen Fotografen skrev:
Jag hade satt den med spak-wago eller liknande.
Den sitter med den av skrået förkastade och förhatliga sockerbiten, så det är ju bara tre skruv att lossa. Det låter göra sig.

Och det är ju just i armaturer man hitta sockerbitar så jag tog mig friheten. :)
 
C cpalm skrev:
Ja ja, men det är ju ingen engångsgrej. Minst en, kanske två gånger om året, behöver det nog göras. :rofl:
Det bruka de bli någon gång per tre, fyra år där den hängde förut, så jag känner mig lugn på den punkten. ;)
 
A AndersS skrev:
Rengöring är busenkelt med metod från Antikrundan. Häng upp den på något sätt i våturymme eller utomhus, duscha med rengöringsmedel och spola av, sedan får den torka. Har en lite enklare tingest i sovrummet men utan kronkoppling men den iden var min och blev godkänd.
Ja det är så vi gör också. Hänger den i garaget i en bit ståltråd från takstol för att få bekväm arbetsställning. Finns det andra sätt menar du? ;)
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
D


Den sitter med den av skrået förkastade och förhatliga sockerbiten, så det är ju bara tre skruv att lossa. Det låter göra sig.

Och det är ju just i armaturer man hitta sockerbitar så jag tog mig friheten. :)
Ja men glöm inte att du måste skala "tamparna" minst 20 mm.
 
V vedklyv skrev:
Ja men glöm inte att du måste skala "tamparna" minst 20 mm.
Huh? Det skämtet flög rätt över huvudet på mig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.