Byggahus.se
T Troberg skrev:
Det här är egentligen inte en juridisk fråga, men den hör mest hemma här, så jag tar den här ändå.

Jag har hantverkare hemma, som gör kök, badrum och sovrum. De tapetserade köket när vi var på jobbet, och när vi kommer hem så märker jag att tapeten är upp och ned.

Nu är det en medaljongtapet ([länk]), så det märks inte jättemycket.

Det är ett relativt stort kök, cirka 110 m2, så det är en hel del tapet.

Jag antar att jag antagligen kan kräva att de fixar det, men jag tror att vi tjänar mer på att acceptera det, men påpeka det och säga att vi sätter det på "ömsesidiga goodwillkontot".

I övrigt är vi nöjda med deras arbete hittills, så det känns som att man inte vill strö grus i maskineriet för återstoden av jobbet, speciellt inte som vi tycker att de faktiskt (bortsett från den här lilla tabben) gjort ett toppenjobb.

Vad skulle ni gjort?
Jag hade nog också satt tapeten upp och ner, antar att det där är ren smaksak. Själv skulle jag nog fråga kunden INNAN jag satt igång.
Välkomna till färgbutikerna i Skövde, där sitter alla medaljongtapeter upp och ner, om nu rätt, verkligen är rätt enligt ditt inlägg.
Men du är säkert påläst, så förmodar att det är en smaksak.
Patrik, Skövde
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Klart du skall påpeka det i all vänlighet även om du inte vill de skall göra om jobbet. Prisavdrag eller annan kompensation.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
MrPlow
När det kommer till fel som detta så tycker jag att man har två alternativ:

Vara nöjd med jobbet eller inte nöjd.

Är man inte nöjd så ska det göras om på hantverkarnas bekostnad. Annars är man nöjd.

Att begära prisavdrag är bara sniket och en oschysst prutning.

Själv hade jag inte varit nöjd och förmodligen stört mig på det varje morgon. Sen bett hantverkarna riva ner befintliga tapeter, spacklat och gjort om och rätt.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 3 till
  • Laddar…
Har ett nybyggt badrum där man satt väggmattan upp-och-ner. Motivet är Fransk lilja! Satt och funderade på vad det var för skumt tills jag kom på svaret. Nu skrattar jag åt det!
Sällan uttrycket "Shit happens" stämmer så bra!
 
  • Haha
Leena2 och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Skulle ha 30 x 60 klinker i halvförband. När jag kom hem och plattsättaren satt hela golvet rakt var det ju till att rannsaka sig själv. Hade jag bett om halvförband eller bara tänkt att det skulle vara så? Jag hade bara tänkt... Kommunikation, kommunikation, kommunikation.
Bestämde mig snabbt för att godta det då det blev spikrakt och platt, helt utan fogsprång.

Man får som sagt bestämma sig, är man nöjd eller inte och vad har ni kommit överens om exakt. Jag hade accepterat den där tapeten uppochned alla gånger, jag hade mer tittat på om det var bra eller dåligt tapetserat.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
MrPlow MrPlow skrev:
När det kommer till fel som detta så tycker jag att man har två alternativ:

Vara nöjd med jobbet eller inte nöjd.

Är man inte nöjd så ska det göras om på hantverkarnas bekostnad. Annars är man nöjd.

Att begära prisavdrag är bara sniket och en oschysst prutning.

Själv hade jag inte varit nöjd och förmodligen stört mig på det varje morgon. Sen bett hantverkarna riva ner befintliga tapeter, spacklat och gjort om och rätt.
Det där var väl en rätt hög häst att sitta på? Du tycker att det är sniket att be om prissvdrag för en felsatt tapet, men själv hade du krävt att arbetet gjorts om från grunden. Självfallet kan man vara mindre svartvit än så och tolerera felet om man blir rimligt kompenserad för det.
 
  • Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Det är ju ändå ett ganska diskret mönster, så jag hade inte gjort något, men irriterar det dig ska du naturligtvis begära att de tapetserar om. Jag var själv med om en liknande sak i slutet av 70-talet, på den tiden man var ung och vacker. Hade precis börjat en anställning som receptionistpraktikant på det stora, fina hotellet i staden och fick en liten rundvandring första dagen av min chef, portieren. Han visade stolt upp den stora restaurangdelen och berättade att det minsann var sammetstapeter, alldeles nytapetserat dessutom. Jag såg direkt att tapeterna var upp och ner, röda sammetsmedaljonger på "guldig" bakgrund (jo, det var fint på den tiden) och tänkte mig naturligtvis inte för, utan påpekade missen. Portieren blev väldigt generad och besviken över att hela matsalen (jättestor) var fel, men insåg väl direkt att det var enormt jobbigt att få omgjort alltihop med restaurangen stängd igen osv, så han sa bara att "det får vi inte berätta för någon", och så blev det.
 
G Grillo skrev:
Enligt länken är det Easy up. Dem måste ha skurit våderna innan dem hängde dem på väggen. Annars borde det vara svårt att få en East up uppochned?
Troligtvis har dom använt tapetmaskin och vikt tapeterna som man gör med papperstapeter. Då blir det upponer automatiskt. Klantigt tycker jag, men kan man leva med det så är det väl ok!
 
I mina föräldrars 70-talshus sattes medaljongtapeten upp och ner på en vägg och rätt i resten av rummet. Tog flera år innan någon märkte det....

Personligen hade jag inte brytt mig men om du stör dig på det tycker jag de ska be dem göra om.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det här är egentligen inte en juridisk fråga, men den hör mest hemma här, så jag tar den här ändå.

Jag har hantverkare hemma, som gör kök, badrum och sovrum. De tapetserade köket när vi var på jobbet, och när vi kommer hem så märker jag att tapeten är upp och ned.

Nu är det en medaljongtapet ([länk]), så det märks inte jättemycket.

Det är ett relativt stort kök, cirka 110 m2, så det är en hel del tapet.

Jag antar att jag antagligen kan kräva att de fixar det, men jag tror att vi tjänar mer på att acceptera det, men påpeka det och säga att vi sätter det på "ömsesidiga goodwillkontot".

I övrigt är vi nöjda med deras arbete hittills, så det känns som att man inte vill strö grus i maskineriet för återstoden av jobbet, speciellt inte som vi tycker att de faktiskt (bortsett från den här lilla tabben) gjort ett toppenjobb.

Vad skulle ni gjort?
Jag tycker att denna tapet ska man kunna hänga på båda hållen. Däremot är mönsterpassningen viktigare.
Jag hade ett liknande mönster i en stora plattor i ett badrum. Två plattor kom upp och ned och efter påstötning så bytte byggarna ut de, så de blev rättvända.

Finns det något som egentligen säger vad som är upp och ned. Pil på baksidan eller? Eller är det bara från leverantörens bild?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det här är egentligen inte en juridisk fråga, men den hör mest hemma här, så jag tar den här ändå.

Jag har hantverkare hemma, som gör kök, badrum och sovrum. De tapetserade köket när vi var på jobbet, och när vi kommer hem så märker jag att tapeten är upp och ned.

Nu är det en medaljongtapet ([länk]), så det märks inte jättemycket.

Det är ett relativt stort kök, cirka 110 m2, så det är en hel del tapet.

Jag antar att jag antagligen kan kräva att de fixar det, men jag tror att vi tjänar mer på att acceptera det, men påpeka det och säga att vi sätter det på "ömsesidiga goodwillkontot".

I övrigt är vi nöjda med deras arbete hittills, så det känns som att man inte vill strö grus i maskineriet för återstoden av jobbet, speciellt inte som vi tycker att de faktiskt (bortsett från den här lilla tabben) gjort ett toppenjobb.

Vad skulle ni gjort?
Jag skulle aldrig gått med på det! Efter vad tiden går kommer du ni bli galna av vetskapen! Herregud. Någon övertalade mig att gå med på att en bård sats upp och ner. Vindruvor som växer uppåt! Alltså gör om gör rätt. Det är det ni betalar för. Det får bli både grus och småsten! Det STÅR hur tapeten ska monteras om den som gör det ids läsa!!!
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Marcus_L Marcus_L skrev:
Min första tanke var att det där var ett rejält stort kök.. men efter ett par sekunder så föll polletten ned och jag gissar att det är väggyta och inte golvyta du menar.. ;-)

Men för att svara på din fråga, det beror på hur mycket misstaget irriterar dig, personligen så hade jag nog tagit det på "goodwillkontot".
MrPlow MrPlow skrev:
När det kommer till fel som detta så tycker jag att man har två alternativ:

Vara nöjd med jobbet eller inte nöjd.

Är man inte nöjd så ska det göras om på hantverkarnas bekostnad. Annars är man nöjd.

Att begära prisavdrag är bara sniket och en oschysst prutning.

Själv hade jag inte varit nöjd och förmodligen stört mig på det varje morgon. Sen bett hantverkarna riva ner befintliga tapeter, spacklat och gjort om och rätt.
Just min tanke. Är man inte nöjd så blir man inte nöjdare för att man får en kompensation. Felet är ju kvar men man acepterar det för man får det billigare? Bara sniket
 
  • Gilla
MrPlow
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Nej, det är golvyta. Egentligen är det större, för vi kommer att bygga ihop det med ett annat rum (som går under namnet "konstiga genomgångsrummet", för att det är totalt oanvändbart på egen hand) som är cirka 6*4 m, med en bred dörröppning och en 3 m bred öppning i väggen med skåp pch en bänkskiva.

Vi har köpt en gammal skola, så vi har ungefär tredubblat vår golvarea, till 1020 m2, plus lite källare och vind och sånt.
Det låter som ni har ett Serveringsrum. Vi hade en s.k. Patriciervilla på 422 m2 där det var ett Serveringsrum mellan kök och matsal. Skåp upp till taket för att få plats med allt glas och porslin samt en dubbel diskbänk.
 
T Troberg skrev:
Det här är egentligen inte en juridisk fråga, men den hör mest hemma här, så jag tar den här ändå.

Jag har hantverkare hemma, som gör kök, badrum och sovrum. De tapetserade köket när vi var på jobbet, och när vi kommer hem så märker jag att tapeten är upp och ned.

Nu är det en medaljongtapet ([länk]), så det märks inte jättemycket.

Det är ett relativt stort kök, cirka 110 m2, så det är en hel del tapet.

Jag antar att jag antagligen kan kräva att de fixar det, men jag tror att vi tjänar mer på att acceptera det, men påpeka det och säga att vi sätter det på "ömsesidiga goodwillkontot".

I övrigt är vi nöjda med deras arbete hittills, så det känns som att man inte vill strö grus i maskineriet för återstoden av jobbet, speciellt inte som vi tycker att de faktiskt (bortsett från den här lilla tabben) gjort ett toppenjobb.

Vad skulle ni gjort?
Prata med designern till tapeten. Inte den som sålt den, utan den person som har designat den. Han eller hon kanske säger att den kan användas från två håll.
 
De har i alla fall inte satt den ut och in som en kollegas man till mig hade gjort när de tapetserade köket! Han hade alltså satt klister på fel sida och tapetserat hela köket utan att reagera. Först när hon en tid senare skulle torka av tapeten, de hade valt en avtorkningsbar, så märkte hon att den var väldigt sträv... :)
 
  • Haha
  • Gilla
jimmie.p och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.